Performancing Metrics

بیشترین و کمترین P/E در اختیار چه شرکت‌هایی است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 40905
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1392 - 12:21

 

میانگین نسبت قیمت به درآمد ( P/E) شرکت‌های بورسی که متغیر مهمی برای تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه بوده و نشان دهنده وجود یا عدم وجود حباب در بورس تهران است اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آخرین وضعیت نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که این متغیر مهم بورسی در حال حاضر 5،6 مرتبه بوده و این میزان وجود هرگونه حبابی در کلیت بازار را رد می کند.

به این ترتیب نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورسی در پایان اردیبهشت ماه نشان می دهد که اگرچه نسبت P/E در برخی شرکت‌های بورسی بسیار بیشتر از حد معمول بوده و احتمال وجود حباب را تایید می‌کند اما نسبت این عدد نشان می‌دهد که به طور میانگین P/E شرکت‌های بورسی معقول است.

به این ترتیب در بین 35 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، هشا صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از پنج مرتبه داشته و نسبت قیمت به درآمد چهار صنعت بیش از 10 مرتبه است.

در این میان از بین صنایع بورسی صنعت منسوجات میانگین P/E معادل 3،7 تبه دارد که پایین‌ترین میزان P/E در میان 35 صنعت بورسی است اما در مقابل صنعت ساخت رادیو و تلویزیون بالاترین میزان P/E را در اختیار داشته و با536 مرتبه در رتبه اول قرار دارد.

پس از صنعت منسوجات، بانک ها با 4،14 مرتبه، مخابرات با 4،19 مرتبه، سایر واسطه‌گری‌های مالی با 4،40 مرتبه، شرکت‌های چند رشته ای صنعتی با 4،41 مرتبه،کاشی و سرامیک با 4،61 مرتبه،استخراج نفت و گاز با 4،69 مرتبه،انبوه سازی املاک با 4،73 مرتبه کمترین نسبت های P/E را میان سایر صنایع بورسی دارا هستند.

در عین حال، علاوه بر صنعت ساخت رادیو و تلویزیون و دباغی، محصولات چوبی با 13،10 مرتبه،حمل و نقل با 11،9 مرتبه،قند و شکر با 9،9 مرتبه و ساخت محصولات فلزی با 8،1 مرتبه دارای بیشترین نسبت P/E درمیان صنایع بورسی هستند.

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید