Performancing Metrics

پاسخ اوپک به پیام ترامپ | اتاق خبر
کد خبر: 409514
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1397 - 17:41
رییس جمهور آمریکا روز جمعه از اوپک برای بالا بردن قیمت نفت انتقاد کرد و گفت قیمت‌های نفت به شکل غیرواقعی افزایش یافته‌اند و این قابل قبول نیست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ در توییتی نوشت: "به نظر می‌رسد اوپک دوباره قیمت‌ها را بالا برده است. با میزان بالایی نفت که وجود دارد از جمله نفتکش‌های بارگیری شده در دریا قیمت نفت به طور مصنوعی بسیار بالا رفته است. این موضوع خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود".

قیمت نفت آمریکا به مرز ۷۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده که بالاترین رکورد در سه سال اخیر است و از زمان اجرای توافق اوپک و غیراوپک پیوسته رو به رشد بوده است.

پیام ترامپ با نشست روز جمعه کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در جده عربستان همزمان شد و واکنش مقامات حاضر در این دیدار را برانگیخت. در این دیدار وزیران انرژی عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، الجزایر، کویت، ونزوئلا، عراق و برونئی و همچنین رییس شرکت دولتی تولیدکننده انرژی لیبی و نمایندگان جمهوری آذربایجان و قزاقستان حضور داشتند.

اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان که در راس آنها روسیه قرار دارد، با هدف حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها از ژانویه سال ۲۰۱۷ کاهش تولید را به اجرا گذاشته‌اند و این توافق را تا دسامبر سال ۲۰۱۸ تمدید کرده‌اند با این‌همه قرار است در نشست اوپک در وین که ماه ژوئن برگزار می‌شود، سیاست محدودیت عرضه بازبینی شود.

به گفته منابع آگاه، دیدار بعدی کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک قرار است اواخر سپتامبر در الجزایر برگزار شود.

با وجود اظهارات ترامپ، نفت کاهش قیمتی که اوایل معاملات روز جمعه داشت را جبران کرد و با اندکی افزایش بسته شد.

اعضای متعدد اوپک به توییت ترامپ واکنش نشان داده و گفتند قیمت‌های نفت افزایش غیرواقعی نداشته است.

 

وزیر انرژی امارات: قیمت‌های نفت غیرواقعی بالا نرفته است

سهیل محمد المزروعی، ‌وزیر انرژی امارات متحده عربی در واکنش به توییت رییس جمهورآمریکا گفت: قیمت‌های نفت غیرواقعی بالا نرفته و کشورهای اوپک و غیراوپک نقش خود را برای تصحیح وضعیت بازار ایفا می‌کنند.

مزروعی گفت: من درباره آنچه رییس جمهور آمریکا گفته است، اظهارنظر نمی‌کنم اما قطعا ما نقش خود را برای تصحیح بازار ایفا می‌کنیم و بازار همان طور که اعلام کردیم هنوز متعادل نشده است و تصور می‌کنیم این گروه همچنان کارهایی برای انجام دارد و ما به کارمان اداره می‌دهیم.

 

عراق: قیمت نفت خیلی بالا نیست

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق بدنبال پیام رییس جمهور آمریکا گفت: قیمت نفت خیلی بالا نیست.

لعیبی در دیدار با سایر وزیران نفت در جده گفت: همه چیز اکنون خوب است و بازار در حال ثبات یافتن است.

 

دبیرکل اوپک: توافق اوپک و غیراوپک صنعت نفت را نجات داد

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت: اعضای این گروه دوستان آمریکا هستند و در رشد و رفاه آن منافع مقرری دارند. دبیرکل اوپک در واکنش به انتقاد ترامپ از اوپک گفت: اعلام همکاری از سوی ۲۴ کشور تولیدکننده نفت در دسامبر سال ۲۰۱۶ که از سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، نه تنها مانع کاهش قیمت‌های نفت جهانی شد بلکه صنعت نفت را از فروپاشی قریب الوقوع نجات داد.

بارکیندو خاطرنشان کرد: ما نه در اوپک و نه در همکاری مشترک خود با تولیدکنندگان غیراوپک، هدف قیمتی نداریم.

نمایندگان در نشست کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در جده اظهار کردند قیمت نفت به دلیل تنش‌های سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، تهدیدها علیه توافق هسته ای ایران، حملات قدرت‌های غربی به سوریه و تنش‌ها پیرامون کره شمالی افزایش یافته‌اند.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در مارس به پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه گذشته کاهش یافته است. این سازمان بازگرداندن سطح ذخایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به متوسط پنج ساله را هدف گرفته است. ذخایر این کشورها تا اواسط آوریل ۲.۸۵ میلیارد بشکه بود که ۴۳ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله است در حالی که یک سال قبل سطح ذخایر این کشورها ۲۶۸ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله قرار داشت.

 

پایبندی روسیه به پیمان کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸

منابع آگاه به رویترز گفتند: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه در دیدار پشت درهای بسته به همتایان اوپک و غیراوپک خود گفت: مسکو به توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ متعهد است.

اظهارات منابع آگاه پس از خبر خبرگزاری تاس روسیه مطرح شد که به نقل از نواک گفته بود: کشورهای اوپک و غیراوپک ممکن است میزان کاهش تولید نفت را در سال جاری را کمتر کنند.

 

وزیر انرژی عربستان: ضرورت تلاش بیشتر برای پایین بردن ذخایر نفت

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در واکنش به انتقاد ترامپ گفت: چیزی به اسم قیمت‌های غیرواقعی وجود ندارد.

وی همچنین گفت: اکنون ذخایر نفت همچنان حدود ۲.۸ میلیارد بشکه هستند که به میزان قابل توجهی در مقایسه با سطح ۳.۱۲ میلیارد بشکه در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده‌اند اما همچنان بالاتر از زمانی هستند که اشباع عرضه آغاز شد. فالح گفت: ما باید صبور باشیم. ما نمی‌خواهیم به این به سر و صداها که ماموریت اوپک انجام شده و مواردی نظیر آن گوش کنیم.

وزیر انرژی عربستان گفت: متغیرهای متعدد دیگری در بازار وجود دارد از جمله میزان رشد تقاضا که مبهم مانده و عرضه جدیدی که سریعتر از حد انتظار ما رشد می‌کند.

منابع آگاه می‌گویند عربستان سعودی خوشحال خواهد شد که نفت به ۸۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. چنین موضوعی نشان می‌دهد ریاض حتی با وجود محقق شدن هدف اولیه توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، قصد ندارد در این توافق تغییری صورت دهد.

 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید