Performancing Metrics

قانونی نگذارید که قانون شکنش زیاد شود! | اتاق خبر
کد خبر: 409607
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397 - 16:49
در واکنش به طرح انحصار صوت و تصویر توسط صداوسیما
یک کارشناس رسانه در واکنش به ارائه طرح انحصار تولید صوت و تصویر توسط صداوسیما، این کار راه عملا امکان‌ناپذیر دانست و تاکید کرد نباید قانونی گذاشت که قانون‌شکنش زیاد شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن بهشتی‌پور درباره مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی‌ بر دادن مسؤولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما، اظهار کرد: این کار عملا امکان‌پذیر و شدنی نیست. پیشتر نیز مشابه این موضوع مطرح شده بود. حدود دو دهه پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که باید انحصار خبر تنها در این خبرگزاری قرار بگیرد. اما با ورود اینترنت به فضای رسانه‌ای عملا این انحصار شکسته شد و تعداد سایت‌های خبری به مرور افزایش یافت و این ایده که تنها خبرگزاری جمهوری اسلامی باید خبر تولید کند، عملا اصلا امکان‌پذیر نبود.

او با بیان این اینکه «محدودیت در فضای دیجیتال اصلا شدنی نیست»، ادامه داد: نباید قانونی گذاشت که قانون‌شکنان آن زیاد شوند. امروز با یک آشفتگی در صوت، تصویر و خبر در فضای مجازی مواجه هستیم و هر دروغ و راستی مخابره می‌شود، اما ساماندهی این فضای آشفته باید با برنامه‌ریزی‌ باشد که مردم را به قانون‌مداری تشویق کند، ولی ارائه طرحی که هر صوت و تصویری در انحصار صداوسیما قرار بگیرد، اصلا عملی نیست.

این کارشناس رسانه با تاکید بر لزوم ارائه تعریف مشخصی از صوت و تصویر، یادآور شد: طرح این موضوع بسیار عام است و باید جزئیات آن کامل مشخص شود. به هر حال راه‌حل ساماندهی فضای مجازی انحصار نیست؛ چراکه از این طریق مردم را به سمتی سوق می‌دهیم که اصلا قانون را رعایت نکنند. باید به فکر راهی باشیم که بتوانیم تولید صوت و تصویر را ساماندهی کنیم و نه آنکه آن را انحصاری کنیم. 

کمیسیون فرهنگی مجلس از روز گذشته (یکشنبه) رسیدگی به جزییات طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را آغاز کرده و با مراعا گذاشتن ماده ۲ آن تا ماده ۴ این طرح را تعیین تکلیف کرده است.

بر همین اساس سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که، بر اساس این مصوبه کمیسیون، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

اما ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و پخش فراگیر تعریف شده، مراعا مانده و قرار است امروز (دوشنبه) در کمیته هنر و رسانه این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بامداد امروز در توییتی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید