Performancing Metrics

رفع منشأ خارجی ریز گردها نیازمند دیپلماسی قوی منطقه‌ای است | اتاق خبر
کد خبر: 410353
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1397 - 10:53
رئیس مدیریت بحران کشور:
رئیس مدیریت بحران، گفت: در خصوص منشأ داخلی ریز گردها اقداماتی مانند آبگیری هورالعظیم انجام‌شده اما درباره منشأ خارجی باید منتظر دیپلماسی قوی منطقه‌ای باشیم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل نجار درباره مشکلات ریز گردها و خشک‌سالی در آستانه فصل گرما، بیان کرد: به‌طورکلی بر اساس مصوبه هیئت دولت، مقوله ریز گردها به سازمان حفاظت از محیط‌زیست محول شده که با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، جهاد کشاورزی در حال انجام اقداماتی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به برنامه «عمل» اشاره کرد که مطالعات آن در ۱۶ استان به اتمام رسیده است.

وی افزود: در خوزستان امروز برای حل مشکل ریز گردها، کانال آب‌رسانی به طول ۴۸ کیلومتر احداث و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و درختچه‌های متناسب با محیط توسط آن آبیاری می‌شود و ما نیز امیدواریم با توجه به این اقداماتی که صورت گرفته و همچنین آبگیری هورالعظیم بخش زیادی از منشأ ریز گرد در داخل کشور کاهش پیدا کند.

گرم شدن هفت‌دهم درجه‌ای دمای زمین

معاون وزیر کشور بابیان اینکه بخش خارجی منشأ ریز گردها کماکان مشکلاتی را برای ایران اسلامی ایجاد کرده است، تأکید کرد: امروز در عرصه بین‌المللی ما نیازمند دیپلماسی فعالی برای متقاعد کردن کشورهای منطقه در راستای راهکارهای کاهش ریز گردها هستیم که بتواند کنسرسیومی را در مجامع بین‌المللی ایجاد کنند که امیدواریم همه این اقدامات باعث کاهش آلام مردم باشد.

نجار افزود: تغییر اقلیم پدیده ای است که واقعیت داشته و منشأ آن نیز گرم شدن هفت‌دهم درجه‌ای دمای زمین است که به دنبال آن کاهش بارش، زمان، پراکنش و نوع آن را شاهد هستیم برای مثال بارش برف در ۲۰ سال گذشته بسیار کاهش‌یافته و لذا کشور با خشک‌سالی گسترده‌ای روبرو است.

وی گفت: سال گذشته موضوع خشک‌سالی مطرح‌شده که به توجه به این تغییر اقلیم، مقوله خشک‌سالی و کم‌آبی باید مدیریت شود چراکه اگر عنوان بحران به این مقوله دهیم در چارچوب تعریف آن به‌مثابه یک پدیده آنی که خساراتی را مانند زلزله، سرمازدگی و ... دارد، نمی‌گنجد لیکن به دلیل گذرا نبودن خشک‌سالی نیازمند مدیریت آن هستیم.

خشکسالی پدیده ای ۲۰ ساله است

رئیس مدیریت بحران کشور گفت: ایران اسلامی۲۰ سال است که با پدیده خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و من معتقد هستم که مدیریتی جدی برای مقابله با آن می‌بایست ایجاد شود این مقوله اما خوشبختانه از زمان روی کار آمدن وزیر جدید نیرو به‌طورجدی دنبال می‌شود اما باید به‌جای مقابله با خشک‌سالی، سازگاری با واقعیتی به نام خشک‌سالی را باید در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

نجار در توضیح سازگاری با خشک‌سالی نیز تأکید کرد: امروز درزمینهٔ خشک‌سالی مطالب بسیاری مطرح می‌شود اما باید در نظر داشت که وقتی بهره‌برداری می‌خواهد عنوان «کشاورز نمونه» را از آن خود کند حال‌آنکه می‌تواند برداشت محصول خودش را داشته باشد قطعاً در مقابل ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار می‌بایست بیش از ۳۰ هکتار کشاورزی داشته باشد تا به این لقب دست یابد پس درنتیجه این امر شدنی است اما چه کسی این مقوله را در نظر می‌گیرد که ۳۰ هکتار آبیاری، کود دهی، کارگر، بازار، حمل‌ونقل و ... چه مقدار هزینه را متحمل آن کشاورز و کشور می‌کند؟ پس باید گفت تفکر کشاورزی ما از اساس باید تغییر کرده و به سمت سازش با خشک‌سالی پیش برود.

وی افزود: وقتی گندم را می‌توان به میزان ۹تن در هکتار برداشت کرد اما میانگین کشور به دو تن هم نمی‌رسد باید چه کرد؟ چه میزان باید آب را در زمین رها کرد تا به این میزان تولید رسید حال‌آنکه در بخش گلخانه‌ای با میزان مصرف ده‌ها برابر کمتر، می‌توان محصولات بسیار زیادی را برداشت کرد که هم کم آب بوده و هم محصول بیشتری می‌دهد که این مقوله سازگاری با خشک‌سالی است و در این زمینه خوشبختانه اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد.

خسارات خشک‌سالی بسیار بالا تخمین زده می‌شود

رئیس مدیریت بحران کشور بابیان اینکه کنار آمدن با خشک‌سالی از طریق تغییر روش و نگاه در کشاورزی یک عامل مهم برای جلوگیری از خشک‌سالی است، تأکید کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه خسارات خشک‌سالی بسیار بالا تخمین زده می‌شود اما برآورد کلی در این زمینه صورت نگرفته است.

نجار بیان کرد: خشک‌سالی ابعاد خسارات گسترده‌ای دارد و این کار را برای تعیین خسارات سخت می‌کند چراکه این پدیده فقط آب شرب ولوله کشی را شامل نمی‌شود بلکه کشاورزی، حیات‌وحش، عرصه‌های طبیعی، باران‌زایی، اقدامات کاهش تبعات و ... نیز مشمول این امر می‌شوند که قطعاً دولت در حال اقدامات لازم در حد وسع خود برای جبران خسارات است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید