Performancing Metrics

فرانسه سرسخت ، آلمان خوشبین و ناامید به بی اثرکردن تحریمها | اتاق خبر
کد خبر: 410426
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1397 - 08:55
واکنش غولهای اقتصادی اروپا در باره پیامد تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران اعلام شد
درحالی که مقام‌های ایرانی هنوز درباره پیامدهای تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران حرفی نزده اند اما به نظر می رسد منتقدان افراطی دولت دنبال جا انداختن این راهبرد هستند که اروپا نمی تواند یا نمی خواهد در برابر تحریم های آمریکا ایستادگی کند و ایران نباید رو

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت 24-

درحالی که مقام‌های ایرانی هنوز درباره پیامدهای تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران حرفی نزده اند اما به نظر می رسد منتقدان افراطی دولت دنبال جا انداختن این راهبرد هستند که اروپا نمی تواند یا نمی خواهد در برابر تحریم های آمریکا ایستادگی کند و ایران نباید روی استواری این کشورها در صیانت از منافع شرکتهایشان درایران حساب بازکند.

از سوی دیگر در حالی که کشورهایی مثل کره جنوبی ، چین ، هند وژاپن که خریداران اصلی نفت ایران هستند هنوز موضع رسمی اعلام نکرده اند و کشورهای کوچکتر اتحادیه اروپا مثل اتریش یا سوییس هنوز درباره اینکه آیا دربرابر  آمریکا ایستادگی می کنند یا نه چیزی نگفته اند ،اما دومقام ارشد اقتصادی دوکشور بزرگ اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه سخنان مهمی درباره پیامدهای این وضعیت تازه را به اطلاع افکار عمومی رسانده اند.


وزیر اقتصادفرانسه : تسلیم نمی شویم
برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه روز جمعه ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد برای دفاع در برابر تحریم های فرا سرزمینی آمریکا که شرکت های خارجی را که با ایران تعامل می کنند هدف قرار می دهد زمان آن فرا رسیده است که برای دفاع از استقلال اقتصادی، اروپا از حرف وارد عمل شود.او  گفته که هم اکنون در باره تحریم های فرا سرزمینی آمریکا علیه شرکت های اروپایی در ایران، کشورهای عضو اتحادیه به این آگاهی رسیده اند که نباید از تصمیات یکجانبه آمریکا پیروی کنند. در همین حال، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد که در تلاش برای کاستن از دامنه خسارات های است که تصمیم اخیر دونالد ترامپ بر شرکت های آلمانی حاضر در بازار ایران ایجاد می کند.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه امروز در گفتگو با شبکه "اروپا ۱" اعلام کرد که کشورهای اروپایی برای مقابله با تحریم های فراسرزمینی آمریکا که استقلال اقتصادی اروپا را به چالش می کشند، بر روی سه پیشنهاد بنیادی و اساسی کار می کنند: نخست، تصویب مقررات اروپایی برای محکوم کردن تحریم های فرا سرزمینی آمریکا، مانند آنچه پیش تر اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا انجام داد.یادآور می شویم در سال ۱۹۹۶ در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در چهارچوب قانون داماتو در باره تحریم های کوبا پیش بینی شده بود که تمامی شرکت های خارجی که با کوبا تعامل تجاری و اقتصادی داشته باشند، مورد تحریم های یکجانبه دولت آمریکا قرار خواهند گرفت. در آن هنگام، اتحادیه اروپا به آمریکا واکنش نشان داد و تهدید کرد اروپا برای تأمین منافع شرکت های خود، قانونی را برای بی اثر کردن قانون آمریکا تصویب خواهد کرد. با تهدید اروپا، دولت آمریکا عقب نشینی کرد و شرکت های اروپایی را از شمول قانون داماتو برای تعامل با کوبا معاف کرد.وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اکنونی می گوید اتحادیه اروپا می تواند با تصویب قانون" مسدود کردن تحریم های فراسرزمینی" به شرکت ها و دادگاه های اروپایی مجوز دهد که تحریم های فراسرزمینی کشورهای ثالت را رد و محکوم کنند. در نتیجه، آرای صادره از سوی کشورهای ثالث(آمریکا) در باره محکومیت شرکت های اروپایی مردود شناخته می شود و اتحادیه اروپا اجرای بهینه آن را  در برابر آمریکا تضمین خواهد کرد.

برونو لومر می گوید ما خواستار تقویت این قانون و تسری دادن آن به تصمیات تحریمی اخیر دونالد ترامپ علیه ایران هستیم.دومین پیشنهاد بنیادی و اساسی، ایحاد استقلال کامل مالی اروپا است. آقای برونو لومر می گوید اتحادیه اروپا باید به این پرسش که اروپا چگونه می تواند ابزارهای مالی در جهت استقلال مالی و بانکی این اتحادیه را در برابر آمریکا به وجود بیاورد، تصمیم قاطع بگیرد.سومین پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه ایجاد اداره کنترل دارایی های خارجی اتحادیه اروپا به همان شکلی که در وزارات خزانه داریی آمریکا وجود دارد(اوفاک). برونو لومر می گوید این موضوع به اتحادیه اروپا امکان می دهد که تمامی فعالیت های شرکت های خارجی را تحت نظارت قرار داده و کنترل نماید که آِیا این شرکت ها قوانین اروپایی را رعایت می کنند؟برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه همچنین گفت که در آخر ماه مه نشست مشترکی با وزرای دارایی آلمان و بریتانیا خواهد داشت. وی گفت در این نشست درباره پاسخ اروپا به تحریم های فراسرزمینی آمریکا بحث و تبادل نظر خواهد شد.برونو لومر همچنین گفت که روز چهارشنبه با همتای آمریکایی خود استیو منوشین گفتگو کرده و از وی خواسته که شرکت های فرانسوی که در بازار ایران حاضر هستند، از شمول تحریم های فراسرزمینی آمریکا معاف شوند و یا اجرایی شدن این تحریم ها با مهلت بیشتری همراه باشد.

 

وزیر اقتصاد آلمان

آمریکا با خروج از برجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. شرکت‌های آلمانی فعال در ایران هم شامل این تحریم‌ها می‌شوند. وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید دولت این کشور نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی در صورت تحریم کمک کند.دتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه (۱۱۱ مه/ ۲۱ اریبهشت) در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که این کشور به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید کمک کند. وزیر اقتصاد آلمان صریحا گفت که هیچ راهی قانونی برای محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تصمیمات دولت آمریکا وجود ندارد.به گفته آلتمایر زمینه‌های قانونی برای امکاناتی چون صندوق مالی دولتی برای جبران هزینه‌های احتمالی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، وجود ندارد.او تاکید کرد: «اگر ما بخواهیم هزینه شرکت‌ها را جبران کنیم، آنوقت برای بسیاری از کشورها انگیزه و جذابیت بوجود می‌آید که یک‌جانبه تحریم‌هایی را وضع کنند.»وزیر اقتصاد آلمان به همین خاطر درباره "برخی طرح‌های شتابزده در پشتیبانی از شرکت‌های آلمانی" هشدار داده است.

وزیر اقتصاد آلمان در ادامه افزود، با هر شرکتی که نگران تاثیرات منفی اقدام آمریکاست رایزنی خواهیم کرد و مشاوره خواهیم داد. آلتمایر همچنین تاکید کرد که فعلا هیچ دلیلی برای تغییر در تضمین‌های صادراتی "بیمه هرمس" به ایران وجود ندارد.وزیر اقتصاد آلمان در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به مذاکره آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و فولاد گفت که اگر طرفین به توافق دست یابند، آن وقت می‌توان بر سر مسائل دیگر هم با آمریکا صحبت کرد.  نمایندگان اقتصادی آلمان از درخواست آمریکا مبنی بر خروج فوری شرکت‌های آلمانی از ایران به شدت انتقاد کردند. آنها از دولت آلمان خواستند در این ارتباط به آنها کمک کند.


تشکیل ستاد درآلمان
روزنامه "بیلد" هم گزارش داده که دولت آلمان ستادی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد و دارایی تشکیل داده است. براساس ارزیابی این ستاد، اکثر شرکت‌های آلمانی که با ایران معامله می‌کنند و یا در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به نظر می‌رسد که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا  قرار بگیرند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.این روزنامه آلمانی نوشته است که به گفته دولت آمریکا، اقدامات تنبیهی برای قراردادهای جدیدی است که با ایران بسته خواهد شد. شرکت‌های خارجی که در حال حاضر یعنی پیش از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در ایران فعالیت داشته‌اند، سه تا شش ماه فرصت دارند که ایران را ترک کنند، در غیر این صورت، آنها از دسترسی به بازار ایالات متحده آمریکا محروم خواهند شد.گفتنی است در یک نظر سنجی که توسط اتاق بازرگانی تجارت خارجی آلمان از ۵۱۰۰ شرکت آلمانی انجام داده، گفته می‌شود که شرکت‌های آلمانی به‌رغم وضعیت پیش آمده خوشبین هستند و در موقعیت اقتصادی بهتری قرار گرفته‌اند.


وزیر اقتصاد ترکیه
خروج آمریکا از برجام را فرصتی برای ترکیه خوانده و گفت بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه خواهیم داد. نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه درباره خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: "این فرصتی برای ترکیه تلقی می‌شود. ما بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه خواهیم دادترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند. اگر ترکیه رشد کند، ایران نیز رشد خواهد کرد. همچنین در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد یافت. آلمان: در صورت تحریم نمی‌توانیم از شرکت‌های آلمانی حمایت کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید