Performancing Metrics

واردات نفت هند از ایران افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 410700
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1397 - 16:19
واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل به ۶۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۶ بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمار منابع کشتیرانی و صنعتی نشان داد هند مجموعا ۴.۵۱ میلیون بشکه در روز در آوریل نفت وارد کرده که ۲.۵ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

واردات نفت هند از ایران در آوریل ۴۹ درصد نسبت به مارس و ۲۰ درصد نسبت به آوریل سال گذشته افزایش داشت. این کشور دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است.

پالایشگاه‌های دولتی هند در قبال پیشنهاد برای برای تخفیف حمل محموله، موافقت کرده اند خریدشان از ایران را افزایش دهند.

طبق آمار وزارت نفت، ایران مجموعا ۲.۶ میلیون بشکه در روز نفت در آوریل صادر کرده که بالاترین رکورد از ژانویه سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

با این حال صادرات نفت ایران در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمهای اقتصادی این کشور پس از یک مهلت شش ماهه، احتمال دارد متاثر شود.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند هفته جاری گفت هنوز زود است پیش بینی کنیم تحریمهای آمریکا چه تاثیری بر واردات نفت از ایران خواهد داشت.

طبق آمار منابع آگاه، هند در چهار ماه نخست امسال ۵۵۲ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که حدود دو درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

در دوران تحریمهای قبلی، هند از معافیت برخوردار شده بود و نفت ایران را به میزان محدودتری وارد می‌کرد و به جای دلار آمریکا از روپیه برای پرداخت پول واردات استفاده می‌کرد.

پس از لغو تحریم‌ها، واردات نفت هند ازایران در اواخر سال ۲۰۱۶ به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما امسال به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافت زیرا هند سال گذشته پس از اینکه تهران تصمیم گرفت حق توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت‌های دیگر واگذار کند، به پالایشگاه‌های دولتی دستور داد واردات نفت ایران را کاهش دهند. در نتیجه واردات نفت هند از ایران در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به میزان ۱۶ درصد کاهش یافت.

در سال مالی گذشته عراق جای عربستان را گرفته و بزرگترین صادرکننده نفت به هند شد. ایران سومین صادرکننده بزرگ بود و نیجریه با گرفتن جای ونزوئلا، در جایگاه چهارم ایستاد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید