Performancing Metrics

خودکفایی در تولید شکر | اتاق خبر
کد خبر: 411016
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 19:53
معاون وزیر جهاد خبر داد:
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: بندر چابهار فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای کشاورزی است که باید هر چه سریعتر مشکل دسترسی و حمل و نقل کامیون ها و نیز خط آهن این بندر برطرف شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، یزدان سیف در مراسم امضای تفاهم نامه احداث کارخانه تصفیه شکر در بندر چابهار گفت: در سال جاری و سال گذشته با توجه به رشد تولید شکر بی نیاز از واردات بودیم. در سال زراعی گذشته ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندر تولید شد که ۱۰ درصد آن چغندر پائیزه بوده که آب سبز مصرف کرده و از منابع آب زیرزمینی کمتر استفاده می کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵ درصد رشد تولید چغندر داشته ایم افزود: در سال های گذشته یک میلیون و ۱۴۲ هزار تن شکر از چغندر تولید می کردیم که نیاز ما به شکر به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود ولی در سال ۹۶ نزدیک ۲ میلیون تن شکر تولید شد که در این بخش به خودکفایی رسیدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارخانه تولید شکر چابهار باید در بخش صادرات فعال باشند گفت: در حال حاضر فاصله قیمت شکر سفید و شکر خام ۶۰ تا ۷۰ دلار است که فرصت خوبی را برای تولید کننده و صادر کننده شکر فراهم می کند ضمن اینکه افغانستان و آسیای میانه نیز بازارهای مناسبی برای خرید شکر هستند و امارات با واردات و صادرات شکر به افغانستان سرمایه گذاری مناسبی در این کشور داشته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: سنوات قبل ۲ میلیون تن شکر خام وارد می کردیم که سبب شد بود صنایع قند و شکر ما تعطیل شود ولی در حال حاضر تولید شکر در داخل فعال شده و ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در بخش صنایع شکر اشتغال ایجاد کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به بندر چابهار فراتر از مسئله اقتصادی نگاه می کنیم و توسعه آن را یک وظیفه سیاسی امنیتی می بینیم افزود: با این حال در مسیر توسعه این بندر و افزایش صادرات از مسیر آن گلوگاههایی وجود دارد که مهمترین آن مشکل دسترسی و حمل و نقل به بندر چابهار است.

به گفته سیف با توجه به اینکه به واردات برنج تعرفه بسته شده است فرصت خوبی برای صادرات این محصول فراهم شده اما با توجه به اینکه مشکل حمل و نقل و دسترسی کامیون ها به این بندر وجود دارد احتمال تغییر مسیر کشتی ها از بندر چابهار وجود دارد چرا که در بندر چابهار به دلیل مشکل حمل بار رسوب و ماندگاری کالاهای صادراتی و وارداتی بالاست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید