Performancing Metrics

عربستان و آمریکا در پشت پرده اوپک چه خواهند کرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 412041
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1397 - 16:38
پیش‌بینی نتیجه جلسه آتی اوپک
صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ۲۲ ژوئن در وین اتریش درحالی برگزار می شود که می توان گفت به دلیل شرایط سیاسی بین ایران و آمریکا و تلاش آمریکا برای نفوذ به اوپک از طریق عربستان یکی از سرنوشت سازترین گردهمایی های اوپک است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دولت آمریکا به طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده تولیدشان را افزایش دهند اما به رقم مشخصی اشاره نکرده است. استیون منوچین - وزیر خزانه داری آمریکا - هشتم ماه مه، همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران و وضع مجدد تحریمها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

از سوی دیگر بیژن زنگنه ،وزیر نفت به سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات و رئیس دوره‌ای کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نامه ایی ارسال کرد و با اشاره به تحمیل تحریم یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که ناقض توافق‌های بین‌المللی است و همچنین با اشاره به «ماده ۲» اساسنامه اوپک که به حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تاکید دارد، خواستار گنجاندن دستور کار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزرای اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شده است.

این درحالی است که یک منبع آگاه دراوپک به رویترز گفته است: اوپک احتمالا درخواست ایران برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران را در دیدار ماه جاری این گروه رد خواهد کرد.

هدف اوپک ایستادگی مقابل زورگویی است

در این راستا،نرسی قربان،کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به سابقه شکل‌گیری اوپک در سال ۱۹۶۰، اظهار کرد: اوپک با هدف همکاری بین اعضاء در مقابل زورگویی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تشکیل شد. در حال حاضر این شرکت‌های بزرگ که در آن زمان وجود داشتند دیگر در این زمینه فعالیت نمی‌کنند، اما اصل قضیه این است که کشورهای تولیدکننده نفت در مقابل زورگویی دیگران بایستند.

وی با تاکید بر این‌که این موضوع در حال حاضر سیاسی شده است، تصریح کرد: اوپک مستقیما با آمریکا تماس ندارد و آمریکا سعی می‌کند نظرات و اهداف خود را از طریق عربستان سعودی به اوپک اعمال کند. روسیه هم که اصلا عضو اوپک نیست.

فعالیت عربستان پشت پرده اوپک

این کارشناس ارشد حوزه انرژی ادامه داد: اگر روسیه و عربستان سعودی بخواهند راه خود را بروند و غیرمستقیم از سیاست آمریکا تبعیت کنند در جلسه اوپک اختلال پیش خواهد آمد، زیرا کارهای اوپک به صورت جمعی است و اگر یک یا چند اعضاء مخالفت کنند تصمیم به سرانجام نمی‌رسد.

قربان افزود: ممکن است عربستان سعودی و روسیه در ظاهر ادعا کنند که سقف تولید را نگه می‌دارند و به تعهد کاهش تولید پایبند هستند، اما ممکن است پست صحنه تولید خود را بالا ببرند، اما به طور کلی باید گفت به نفع همه اعضاء حتی عربستان سعودی است که اجماع اوپک را حفظ کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید