Performancing Metrics

تشکیل اتحاد خریداران نفت ضد اوپک | اتاق خبر
کد خبر: 412047
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1397 - 18:12
دو تن از بزرگترین خریداران نفت آسیا سرگرم بررسی تشکیل تیمی برای خرید نفت از آمریکا و مقابله با نفوذ اوپک در بزرگترین بازار نفت دنیا هستند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هند و چین سرگرم مذاکره درباره راه‌های افزایش واردات از آمریکا به آسیا هستند. یک مقام دولت هند اظهار کرده است این اقدام با هدف کاهش اتکا به محموله‌های نفت از اعضای اوپک صورت می‌گیرد. این مقام هندی که مایل نبود نامش فاش شود به بلومبرگ گفت: این دو کشور می‌خواهند اوپک را برای کنترل رشد قیمت‌ها تحت فشار قرار دهند.

همکاری احتمالی میان دو خریدار بزرگ نفت، چالش دیگری برای اوپک خواهد بود که با رقابت برای سهم بازار در آسیا از سوی تولیدکنندگان خلیج مکزیک و میادین شیل تگزاس روبروست. این گروه همچنین گرفتار اختلافات داخلی نیز شده است. در حالی که عربستان موافق تسهیل محدودیت عرضه ای است که از ابتدای سال میلادی گذشته به اجرا گذاشته شد، ایران، عراق و ونزوئلا با افزایش تولید مخالفت می‌کنند.

به گفته آبشیک کومار، تحلیلگر شرکت "اینترفکس گلوبال انرژی"، تنوع منابع عرضه، باعث رقابت فزاینده میان تولیدکنندگان می‌شود و به نفع هند و چین خواهد بود. تامین نفت به ارزانترین قیمت برای این دو مصرف کننده سنگین انرژی در آسیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

محدودیت عرضه که از سوی گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به اجرا درآمده است، کمک کرده قیمت نفت از بدترین ریزش یک دهه اخیر خود بهبود پیدا کند و اقتصادهای کشورهای مصرف کننده را تحت فشار قرار داده است. قیمت‌های نفت ماه میلادی گذشته در پی تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران و آشفتگی اقتصادی در ونزوئلا که سقوط تولید این کشور را بدنبال داشته است، به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ صعود کردند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند ماه گذشته اظهار کرد که نگرانی خود نسبت به رشد قیمت‌ها و تاثیر منفی آن بر مصرف‌کنندگان و اقتصاد این کشور آسیایی را با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در میان گذاشته است. از سوی دیگر، واحد بازرگانی بزرگترین پالایشگاه چین با اشاره به قیمت بالای نفت عربستان، خرید از بزرگترین تولیدکننده اوپک را در ماه‌های اخیر کاهش داده است.

اتحاد نفتی

این مقام هندی آگاه اظهار کرد اتحاد خرید نفت ممکن است در ابتدا از هند و چین تشکیل شود و کره جنوبی و ژاپن که از دیگر خریداران بزرگ هستند، بعدا به آن ملحق شوند. در حالی که کشورهای اوپک همچنان صادرکنندگان بزرگ نفت به آسیا هستند اما تقریبا همه واردکنندگان در این منطقه به میزان فزاینده به آمریکا روی آورده‌اند که پس از چهار دهه ممنوعیت صادرات نفت، در اواخر سال ۲۰۱۵ این ممنوعیت را ملغی کرد.

اخیرا وانگ یلین، رییس هیات مدیره شرکت ملی نفت چین که بزرگترین شرکت انرژی این کشور است با رییس هیات مدیره شرکت "ایندین اویل" در پکن دیدار و درباره گسترش همکاری در بخش نفت و گاز گفت و گو کرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید