Performancing Metrics

سرمایه سهامداران بورسی در معرض ریسک‌های اقتصادی | اتاق خبر
کد خبر: 412059
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1397 - 22:03
با گذشت کمتر از سه ماه از سال ۱۳۹۷ بورس تهران شاهد عبور از بازدهی صفر است و این موضوع تا حدی معاملات را از رکود بیرون آورده اما سرمایه سهامداران در این روزها همچنان با ریسک رو به رو است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در سال گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحدی قرار داشت با باز شدن معاملات در سال ۱۳۹۷ این رقم به آرامی رشد کرد و تا ۹۷ هزار و ۱۲۰ واحدی بالا رفت.

اما در ادامه، ریسک های موجود در بازار سهام سبب شد سرمایه گذاران با دید تردید به آینده بازار بنگرند و در نتیجه تعدادی از سهامداران حقوقی در قیمت های آن روزها اقدام به فروش کردند و با سنگین شدن کفه عرضه نسبت به تقاضا روند قیمت ها نزولی شد.

در نتیجه این سنگینی عرضه و کاهش قیمت، نماگر اصلی بازار نیز افت را تجربه کرد تا حدی که به تراز ۹۲ هزار و ۸۴۹ واحدی رسید. این همان نقطه ای بود که خبر خروج آمریکا از برجام منتشر شد. اما از این نقطه به بعد روند قیمت ها رو به صعود بود، چرا که تعداد زیادی از حقیقی ها در این زمان اقدام به فروش کردند و حقوقی هایی که تا آن زمان اقدام به فروش کرده بودند دست به جمع آوری سهم ها در کف قیمت زدند و این موضوع کفه تقاضا را نسبت به عرضه افزایش داد و یکی از دلایلی بود که روند قیمت ها را صعودی کرد.

از طرفی بسیاری تا قبل از این نگران بر هم خوردن برجام و تصمیم دونالد ترامپ در خصوص این موضوع بودند اما با قطعی شدن خروج یکطرفه آمریکا از برجام تکلیف بسیاری مشخص شد و این موضوع اگر چه برای اقتصاد ایران تهدید قلمداد میشد اما با یکسره شدن آن و از بین رفتن این ریسک سرمایه گذاران با چشم بازتر اقدام به خرید ‌و فروش کردند.

تا چند روز پیش بورس تهران نسبت به ابتدای سال از نظر بازدهی در نقطه صفر قرار داشت اما صف های پایدار خریدی که یکروز ه سبب شد با شاخص کل ۲۷۰۰ واحد رشد کند بازار سرمایه نقطه صفر را پشت سر گذاشت و بازیگران بازار شاهد گذشتن شاخص بورس از کانال ۹۹ هزار واحدی بودند.

در ادامه مسیر تا پایان سال ریسک های بسیاری بازار سرمایه را تهدید می کند و بورس بازارن به این موضوع آگاهی دارند و این نوسان گیران هستند که می توانند در بازاری با شرایط خاص اقتصادی به فکر سود قیمتی سهم ها باشند.

از طرفی بازارهای رقیب با بورس در این مدت تهدیدی برای بازار سهام تلقی می شوند چرا که در شرایط عدم اطمینان سرمایه ها در جایی ذخیره می شوند که ریسک ها کمتر باشد.

انتهای  پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید