Performancing Metrics

تهدید غیرمنتظره چین برای صادرات انرژی آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 412079
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1397 - 14:04
پکن با تهدید برای اعمال تعرفه سنگین برای واردات نفت خام، گاز طبیعی و سایر محصولات انرژی از آمریکا آن هم زمانی که چین در صدر فهرست واردکنندگان نفت آمریکا قرار گرفته است، بازارهای نفت را غافلگیر کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چین به تعرفه‌هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار که از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روی واردات کالاهای چینی وضع شد با اعمال تعرفه به میزان مشابه روی محصولات آمریکایی پاسخ داد. اما چین اعلام کرد روی کالاهای انرژی آمریکایی تعرفه وضع خواهد کرد. این اقدام چین تعجب تحلیلگران را برانگیخت زیرا تهدیدهای تعرفه ای قبلی روی کالاهای کشاورزی و خودرو متمرکز بود.

مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت "کلیپر دیتا" گفت: این مسئله مهمی است. چین در واقع بزرگترین مشتری نفت خام آمریکا است و تهدید اخیر چین، تحول مهمی به شمار می‌رود.

طبق آمار وزارت انرژی آمریکا، چین در حال حاضر روزانه حدود ۳۶۳ هزار بشکه نفت از آمریکا وارد می‌کند و در کنار کانادا، به عنوان بزرگترین واردکننده نفت آمریکا قرار می‌گیرد. همچنین حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز از محصولات دیگر مانند پروپان را خریداری می‌کند.

صنعت انرژی آمریکا با تولید از میادین نفت شیل این کشور رونق گرفته و مجموع تولیدش به رکورد ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. از این میزان، آمریکا حدود دو میلیون بشکه در روز صادر می‌کند و ترامپ برتری در تولید و صادرات انرژی را کلیدی برای گسترش نفوذ جهانی آمریکا توصیف کرده است.

آمریکا همچنین از سایر کشورها از جمله چین خواسته است واردات انرژی بیشتری از این کشور داشته باشند و خرید نفت ایران را محدود کنند. چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد و معلوم نیست بخواهد این خرید را محدود کند.

اعمال تعرفه واردات، پالایشگاه‌های چینی را از واردات نفت آمریکا بازخواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، تهدید تعرفه از سوی چین زمانی مطرح شده که تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی و روسیه قصد دارند در نشست هفته جاری اوپک و متحدانش، افزایش تولید را برای جبران کمبود عرضه در بازار بررسی کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید