Performancing Metrics

واردات گندم صادراتی با وجود ممنوعیت | اتاق خبر
کد خبر: 412311
تاریخ انتشار: 1 تیر 1397 - 19:01
با کدام مجوز صورت گرفت؟
در حالی که به گفته معاون وزیر کشاورزی امسال هم به خودکفایی گندم رسیده‌ایم و نیازی به واردات آن نداریم، آمارهای رسمی نشان از آغاز واردات گندم در اردیبهشت ماه دارد که مشخص نیست با کدام مجوز وارد شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یزدان سیف - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی - درباره وضعیت تولید و خرید گندم توضیح داد: تولید گندم در سال جاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشتر است؛ چرا که باران متناسب و مناسبی در مزارع گندم طی ماه‌های اخیر داشته ایم و این مساله سبب شده تا مزارع آبیاری هم اقدام به  آبیاری نکنند.

وی افزود: برای مزارع گندم، باران در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ماه بسیار با ارزش است و خودکفایی گندم و خرید تضمینی این محصول استراتژی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر در طول یک سال ۱۰ میلیون تن گندم تولید و خریداری شود به معنی صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری ارزی است و اگر این اتفاق رخ ندهد یعنی باید به همین میزان پول هزینه کنیم تا گندم به دست بیاوریم.

این مقام مسئول همچنین به وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت‌: پیش‌بینی های موجود نشان از خرید تضمینی حدود ۱۰.۵ میلیون تنی گندم از کشاورزان دارد که اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها صرفه جویی بالایی برای کشور خواهد داشت،‌ بلکه  کشاورزان را در روستاها امیدوار می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که آمار رسمی واردات محصولات اساسی و مهم بخش کشاورزی تا پایان اردیبهشت ماه امسال که از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه امسال چیزی بالغ بر ۱۴۰ تن گندم به ارزشی حدود ۴۰ هزار دلار به کشور وارد شده است. اگر چه در مقایسه با آمار واردات گندم در اردیبهشت ماه سال گذشته کاهش چشمگیر ۹۹.۱۹ درصدی از نظر وزنی و ۹۹.۱۸ درصدی از نظر ارزشی داشته است، اما واردات گندم در شرایط خودکفایی ممنوع بوده و باید دید با کدام مجوز این گندم به کشور وارد شده است.

 جالب تر این که گندم وارد شده جزو گندم سخت بوده که در داخل کشور تولید می‌شود و گندم دامی نیست که تصور کنیم در کشور به آن نیاز داریم و وارداتش چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به ویژه‌ محصولات اساسی باید به این نکته توجه کند و پاسخگوی این مساله باشد که چرا گندم با وجود خودکفایی و صادراتی شدن وارد شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید