Performancing Metrics

سفته بازان و نوسان گیران برنده بازار سهام و سکه آتی | اتاق خبر
کد خبر: 412463
تاریخ انتشار: 4 تیر 1397 - 19:17
در حالی قیمت دلار در بازارهای غیر رسمی رو به افزایش است که قیمت سکه در بازار رسمیِ آتی در بورس کالا مرز سه میلیون تومان را رد کرد، اما در نهایت کسانی که در این بازار پیش بینی افزایش قیمت داشتند به صورت دستوری مجبور شدند سفارش فروش بگذارند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از سکه و دلار گرفته تا لوازم الکترونیکی همچون موبایل قیمت‌ها در حال افزایش است و این افزایش قیمت‌ها در بورس تهران را نیز بی نصیب نگذاشته  و شاخص کل لحظه به لحظه روند فزاینده رشد را سپری می‌کند.   

در وضعیت فعلی اقتصاد قیمت بسیاری از کالاها در بازارهای ایران در حال افزایش است. سکه در بازار نقد به حدود سه میلیون تومان رسیده و قیمت سکه آتی در بازار رسمی آتی در بورس کالای ایران در سررسیدهای دی، شهریور و آبان ماه سه میلیون تومان را رد کرده و حتی در یکی از نمادها به بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که معامله گران بازار مجبور بودند با توجه به تصمیم نهاد ناظر و بورس کالا فقط سفارش فروش بگذارند.

مسئولان در بورس کالا و سازمان بورس تصمیم گرفتند خرید آتی سکه را متوقف کنند. این در حالی است که معامله‌گران همچنان می‌توانستند" سفارش فروش " برای سکه آتی بگذارند. این موضوع به این معناست که افرادی که پیش‌بینی می‌کردند سکه در آینده رشد قیمت خواهد داشت، با توقف سفارش فروش الزاما باید پیش بینی کنند سکه در آینده افت قیمت خواهد داشت و پوزیشن فروش بگیرند، اما حتی این راهکار نیز نتوانسته قیمت سکه را کنترل کند و امروز نیز روند قیمت‌ها در بازار رو به افزایش و بازارهای نقد رو به تعطیلی است.

همزمان با افزایش قیمت سکه و قیمت دلار در بازارهای غیررسمی ایران، قیمت سهام نیز در بازار سرمایه رو به افزایش است. این به این معنی است که قیمت ها در بازار رسمی بورس نیز از قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی پیروی نمی‌کند و این قیمت دلار در بازار آزاد است که نبض بورس را در اختیار دارد به طوری که در روزهای گذشته بورس تهران هر روز شاهد کانال‌شکنی‌های پی در پی شاخص کل بوده به طوری که تا این لحظه دماسنج بازار سرمایه در یک روند بی‌سابقه تا ۱۱۵ هزار و ۱۹۸ واحد بالا رفته است.

بسیاری معتقدند افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت سکه و دلار در بازار غیررسمی ایران تنها به نفع عده‌ای سفته‌باز و نوسان گیر است، در بازار سهام نیز این موضوع صادق است. روند افزایشی قیمت‌ها سبب شده افرادی که به بازار سهام وارد می‌شوند و سهام خرید و فروش می‌کنند، نه با دید بلندمدت که همواره مسئولان بورسی درباره‌اش صحبت می‌کنند بلکه با دید لحظه‌ای و کوتاه‌مدت به بازار وارد شده و به فکر به دست آوردن سودهای سوداگرانه باشند.

امروز بار دیگر بازار سهام ایران شاهد صف‌های خرید پایدار در اکثر نمادها و گروه‌ها بود از جمله نماد گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر را در روند افزایشی نماگر اصلی بازار سهام داشتند. همچنین نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی که تا این لحظه نزدیک به ۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند،  با صف خریدی پایدار روبرو هستند.

هیجان در معاملات بورس تهران این روزها بیش از پیش لمس می‌شود. این هیجان به حدی است که آیفکس نیز در یک حرکتی بی سابقه تا این لحظه بیش از ۳۰ واحد رشد کرده و شاخص کل فرابورس رقم تاریخی ۱۳۱۸ واحدی را به ثبت رسانده است.

ارزش معاملات تا این لحظه به بیش از ۶۹۲ میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات ۲.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشته است. مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ها در بورس تهران را می‌توان افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی دانست. چرا که بسیاری از شرکت‌ها در بورس تهران با افزایش قیمت دلار نه تنها در دارایی خود سود شناسایی می کنند بلکه با توجه به اینکه صادرات محور هستند، انتظار دارند محصولاتشان را با بیش از قیمتی که سابقا پیش بینی کرده بودند، به فروش رسانند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و نفتی‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید