Performancing Metrics

آخرین تصمیمات برای حذف کنکور در سال ۹۸ | اتاق خبر
کد خبر: 412589
تاریخ انتشار: 7 تیر 1397 - 17:13
معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد
معاون آموزشی وزارت علوم از طراحی فاز اول حذف کنکور برای رشته های کم متقاضی در سال ۹۸ خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور که امروز در دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت به آخرین تغییرات حذف کنکور اشاره کرد و افزود: کنکور یکی از دغدغه های جامعه و آموزش عالی است و با تدابیری که می توان برای آن اندیشید، می توان از اثر روانی و اجتماعی آن کاهش داد و البته یکی از موضوعات ما در وزارت علوم بحث حذف کنکور است و به همین منظور کارگروهی نیز تشکیل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر طرحی در وزارت علوم در دست تدوین است تا بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در قالب آن، آن دسته از داوطلبانی که به صورت طبیعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآیند کنکور وارد دانشگاه شوند.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: متاسفانه طی چند روز اخیر مباحث مختلفی درباره نوع تغذیه و یا حتی میزان استرس داوطلبان کنکور در برنامه های مختلف مطرح شده است و این نشان می دهد که کنکور بخشی از دغدغه خانواده ها و دارای اثر روانی است که خوشبختانه بخشی از این دغدغه ها قابل برطرف کردن است و با توجه به اینکه در برخی از رشته ها نیاز به شرکت کنکور نیست، این فشار روانی کاهش می یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امیدواریم وزارت علوم بتواند طرح بدون کنکور را در فاز اول برای رشته‌های کم متقاضی با تدابیری که با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آن می‌اندیشند، اجرایی کند، البته رشته‌های پرمتقاضی به دلیل وجود رقابت سنگین در آنها ممکن است که تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند، هر چند که من معتقدم در رشته های پرمتقاضی نیز می توان به تدریج پذیرش را به دانشگاه ها واگذار کرد. امیدواریم بتوانیم آن درصد از جمعیت کنکوری را که می‌توانند با سوابق تحصیلی) وارد دانشگاه شوند، بدون حضور در فرآیند کنکور پذیرش کنیم. در صورت هماهنگی دستگاه‌ها این تغییرات برای سال ۹۸ اعمال خواهد شد.

دکتر شریعتی همچنین درخصوص اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور از طریق مجلس شورای اسلامی نیز گفت:  مجلس سال گذشته با تصویب سهمیه پنج درصدی ایثارگران و خانواده‌های آنها مشکلاتی را برای آموزش عالی و سازمان سنجش ایجاد کرد و به تبع آن همکاران در سازمان سنجش ناگزیر شدند گزارشی را به مجلس ارائه کنند و این گزارش کاملا توجیه کننده این بود که مصوبه باید به نوعی اصلاح شود.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلاحیه سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری تدوین شده است و در درست بررسی می‌باشد البته کلیات این اصلاحیه اخیرا توسط مجلس تصویب شد اما جزئیات آن از سوی نمایندگان رای نیاورد و مجددا این طرح به منظور انجام کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون آموزش بازگردانده شد.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: به هر حال عدالت آموزشی ایجاب می‌کند ما شرایطی را در عرصه آموزش عالی برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها فراهم کنیم تا براساس آن افراد مستعد بتوانند در دانشگاه‌هایی که شایسته ویژگی‌های علمی و شخصی آنها است ورود پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه اعمال اصلاحیه سهمیه‌ها در کنکور امسال منوط به تصمیم گیری مجلس دارد گفت: هر زمان این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس به جمع بندی نهایی برسد و درنهایت در صحن علنی تصویب شود ما آن را اجرایی خواهیم کرد. در واقع بر اساس آنچه که در طرح اصلاحیه سهمیه‌ها پیش‌بینی شده، این است که کف حد نصاب پذیرش در آزمون از سوی ایثارگران افزایش پیدا کند تا این داوطلبان با سطح علمی بالاتری به دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید