Performancing Metrics

واسطه اقتصادی و رانت‌خوار ستون پنجم و عامل نفوذی است | اتاق خبر
کد خبر: 412773
تاریخ انتشار: 11 تیر 1397 - 19:46
آذری جهرمی:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وقتی جوانی کسب و کار نوپا راه می‌اندازد و می‌بیند که یک فردی با یک حرکت ظرف دو هفته ۳۰ میلیارد تومان پول به دست می‌آورد، دیگر چه انگیزه‌ای برای او باقی می‌ماند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در همایش ملی جوانان و قانونگذاری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار کرد: امروز جامعه ما از ضعف عدم مدیریت صحیح و علمی در حوزه‌های مختلف رنج می‌برد. جدا از آنکه مطالبه جوانگرایی، مطالبه صحیحی در جامعه است اما نباید این موضوع را به دو قطبی پیر و جوان جامعه تبدیل کرد. به طور نمونه آقای انصاری، معاون رییس‌جمهور، دایره‌المعارف قوانین و تجارب در کنار ما در دولت است که ما از ایشان استفاده می‌کنیم لذا نباید دو قطبی پیر و جوان را مطرح کرد.

وی با تاکید بر لزوم جوانگرایی، گفت: این یک مطالبه‌ای است که رییس‌جمهور هم به آن اهتمام دارد و در استان‌های مختلف آن را می‌بینیم مثلا استاندار اصفهان از جوان‌ها استفاده می‌کند که اکثر فرمانداران در این استان از جوانان دهه ۶۰ هستند که باید از ایشان تقدیر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع این همایش مبنی بر جوانان و قانونگذاری، گفت: جای تشکر دارد که مرکز پژوهش‌ها به این دو مقوله ارزشمند توجه کرده و برای آن همایش گذاشته است، این اقدام مبتکرانه و اثرگذاری است که باید از آن تقدیر کرد.

آذری جهرمی با اشاره به وجود جوانان در کشور، افزود: جوانان محور حرکت توسعه در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ و اقتصاد هستند ولی یک سوال جدی وجود دارد که چرا از این محور حرکت استفاده نمی‌شود یا اینکه چقدر از توان و کارایی آن‌ها بجا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور جوانان و اشتغال دو محور مهم در وضعیت فعلی کشور است، گفت: ما جوانان خلاق و توانمند در عرصه‌های مختلف داریم که باید از آن‌ها استفاده کنیم. جوان می‌خواهد کسب و کار نوپا راه بیندازد چون همه می‌دانیم که اشتغال دولتی برای جوان معنایی ندارد، شاغل کردن جوان در دولت یعنی کشتن خلاقیت که خلاف مسیر حرکت دنیا هم است. جوان می‌خواهد کاری راه بیندازد که در همان ابتدای کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود و اول مسیر بدبختی‌ها و مشکلاتش است. این جوان با همه مشکلات کارش را جلو می‌برد و می‌خواهد نقش ماندگار در بین مردم داشته باشد که نمونه آن را این روزها می‌توانیم در گوشی‌های موبایل ببینیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: امروز اپلیکیشین‌ها در گوشی‌های موبایل کاری کرده که جوانان خلاقیت‌های خود را نشان دادند البته پنج درصد آن‌ها موفق شدند کارشان را تبدیل به برند بزرگ کنند و ۹۵ درصد زمین خوردند اما دوباره کارشان را آغاز کردند چون جوان به دنبال حق و سهم خود در جامعه است و تمامی تلاشش را برای پیشبرد اهدافش به کار می‌برد.

وی در عین حال گفت: در این شرایط جوانی تمامی تلاشش را می‌گذارد تا با راه‌اندازی کسب و کاری نام کشورش را در دنیا پرآوازه کند، او تلاش می‌کند برای دیگران اشتغال ایجاد کند اما یک مرتبه می‌بیند با یک حرکت ظرف دو هفته یک نفر ۳۰ میلیارد تومان پول به جیب می‌زند. در این شرایط می‌خواهید آن جوان چه انگیزه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی است، گفت: همه کارشناسان اقتصادی معتقدند که امروز جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی راه افتاده که اتاق این جنگ، وزارت خزانه‌داری آمریکا است. طبیعتا در چنین شرایطی باید از جوانان خلاق در حوزه کسب و کار برای اشتغال کشور استفاده کرد و از علم و دانش آن‌ها بهره گرفت. این جوانان در این راه جهاد می‌کنند همان‌طور که دیپلمات‌های ما با بردباری و تدبیر در مجامع بین‌المللی با دیپلماسی‌شان برای ایران جهاد کرده و یا نظامی‌ها با پایداریشان جهاد می‌کنند.

آذری جهرمی اضافه کرد: وقتی همه دارند تلاش می‌کنند یک مرتبه یک واسطه اقتصادی و یا رانت‌خوار شرایطی را به وجود می‌آورد که غیر از ستون پنجم و عامل نفودی برای بر هم زدن نظم عنوان دیگری برای او نمی‌توان گذاشت. سوال این است که اینها از کجا به وجود می‌آیند و با چه چارچوب‌هایی در جامعه بروز و ظهور می‌کنند، پاسخ و ریشه آن را می‌توان در قوانین و مقررات دید. وقتی قوانین معماری خوب نداشته باشد، قوام لازم را هم ندارد، قانونی که با یک هفته نشست و برخواست تصمیم‌گیری، تصویب و جاری می‌شود نباید انتظاری بیش از آن داشت.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی برای فعالیت جوانان مناسب نیست، گفت: باید قانون را برای حضور جوانان اصلاح کرد، البته این بدان معنا نیست که تنها در قانون بنویسیم که باید جوانان استخدام شوند، این موضوع کفایت نمی‌کند. باید جوانگرایی صورت گیرد، همان‌طور که رییس‌جمهور نیز به آن اهتمام داشته و این موضوع را پیگیری می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به برخی انتقادات به او مبنی بر استفاده از معاونان میانسال در این وزارتخانه، گفت: ما می‌خواهیم کار پیش برود آن هم کاری که در وهله اول می‌گویند از پس آن بر نمی‌آیی و بلد نیستی از پس پیچیدگی‌های کار برآیی و یا اینکه بلد نیستی با دستگاه‌های کنترلی و نظارتی تعامل کنی، در این شرایط و در این چارچوب ما ناگزیریم حرکت کنیم چون می‌خواهیم کار پیش برود و از کسانی استفاده می‌کنیم که این تعامل‌ها را بلد باشند. قطعا برای حل این مشکل هم باید با اصلاح قانون جلو رویم.

وی با تاکید بر اینکه نباید روند قانون‌گذاری با تعصب و شتابزدگی باشد، گفت: اگر قانون‌گذاری همراه با مطالعه نباشد کار به درستی پیش نمی‌رود. اینکه امام(ره) فرمود مجلس در راس امور است، بدان دلیل بود که مجلس می‌تواند با وضع و یا اصلاح قوانین کشور را از بن‌بست نجات دهد که این نشان دهنده اهمیت کار مجلس است.

آذری جهرمی در ادامه با تاکید بر لزوم شفافیت در عرصه‌های مختلف، افزود: شفافیت باید در تمامی ارکان کشور رخ دهد. اگر قرار به حل مشکلات است باید واقعیات گفته شود تا با شفاف‌سازی شاهد حل آن باشیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اصلاح برخی از قوانین، گفت: نمونه این قوانین، قانون تجارت است که از سال ۱۳۰۰ بر این کشور حاکم بوده و هنوز در نظام اداری کشور است، مثلا کسی که می‌خواهد کسب و کار نوپا راه بیندازد از او آدرس دفتر می‌خواهند حال اینکه در نظام فعلی دنیا داشتن دفتر برای کسب و کار نوپا معنایی ندارد، ‌اینها از مشکلاتی است که باید آن را حل کنیم؛ البته رییس‌جمهور به این موضوعات اهتمام دارند، ما در شش جلسه هیات دولت در این باره مفصل صحبت کردیم و به همه دستگاه‌ها تکلیف شد که کار را پیش برده و در حوزه رفع موانع و اصلاح چارچوب‌ها گام برداریم.

آذری جهرمی اصلاح فرآیندها را ضروری خواند و گفت: تا کی قرار است شاهد دادگاه‌هایی درباره تخلف در حوزه ارز باشیم؟ پرونده‌های دو هزار، سه هزار و چهار هزار میلیاردی را مکرر شنیدیم که افراد مختلفی به آن آلوده شدند، آن هم افرادی که از خانواده‌ها و پشتیبانی سیاسی و مذهبی بودند تا افرادی که چنین شرایطی را نداشتند، این نشان دهنده وجود اشکال در فرآیند است که باید با قانون و مقررات آن را حل کرد.

وی در پایان تنقیح قوانین را ضروری خواند و گفت: وظیفه معاونت‌های حقوقی وزارتخانه‌ها آن است که در این حوزه کار کنند نه اینکه تنها کارشان پیگیری شکایات از وزارتخانه‌ها و یا انجام دستورات وزیر باشند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید