Performancing Metrics

تدابیر چهارگانه وزارت بازرگانی چین در جنگ تجاری با آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 413167
تاریخ انتشار: 20 تیر 1397 - 20:25
سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد:
سخنگوی وزارت بازرگانی چین، تدابیر چهارگانه‎ای را به منظور از بین بردن تاثیرات منفی ناشی از مناقشات تجاری با آمریکا اعلام کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت بازرگانی این کشور، تدابیر چهارگانه‎ای را به منظور از بین بردن تاثیرات منفی ناشی از مناقشات تجاری با آمریکا اعلام کرد. تدابیر یاد شده که عصر دوشنبه ۱۸ تیرماه ابلاغ شد عبارت از ارزیابی مستمر خسارتهای شرکت ها بر حسب نوع شرکت؛ جبران خسارات شرکت ها و کارمندان از محل درآمد عوارض و مالیات افزوده ناشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با اقدامات آمریکا؛ تشویق شرکت ها به تعدیل ترکیب واردات خود؛ حفاظت قوی تر از منافع مجاز شرکت ها و بهینه سازی محیط سرمایه گذاری طبق پیشنهادات شورای دولتی درباره استفاده فعال و موثر از سرمایه های خارجی و کمک به رشد باکیفیت اقتصاد هستند.

بنا بر تحلیل رادیو بین المللی چین در این خصوص، بدیهی است که دولت چین به منظور کاهش خسارات خود در جنگ تجاری، در حال اجرای یک گروه از تدابیر است که با آن هم می توان مشکلات فعلی را تحت کنترل قرار داد و هم می توان مساله را ریشه کن کرد. این تدابیر نشانگر توان قوی دولت چین در کنترل خطر و شکیبایی و تمرکز حواس برای مقاومت در جنگ تجاری است که ناشی از رویکردهای مردمسالارانه است.

همان طور که برخی تحلیلگران اشاره کرده اند، ارتقای نرخ عوارض گمرکی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا به برخی شرکت های چینی ضربه می زند و تاثیراتی بر زندگی کارمندان این شرکت ها و مردم چین خواهد داشت. اما دولت چین که این پیامد را خیلی زود پیشبینی کرده بود، از همان زمان بر بی علاقگی خود به جنگ تجاری تاکید میکرد.

با این حال چین نمی تواند از این جنگ اجتناب کند و تا آخر باید در میدان نبرد مقاومت کند؛ زیرا هر فرد دانایی میتواند درک کند که دولت آمریکا از مدتها قبل برای آغاز این جنگ تجاری برنامه ریزی کرده و این جنگ که به بهانه برقراری توازن تجاری آغاز شده، در واقع به منظوربرهم زدن توان نوآوری علمی و فنی و جلوگیری از توسعه چین، وادار کردن اقتصاد این کشور به تغییرات ساختاری و تغییر مسیر توسعه چین در جریان است.

از این رو، می توان دریافت مقاومت در جنگ تجاری آغاز شده از سوی آمریکا یک امری بزرگ و در جهت منافع محوری کشور، منافع آتی ملت و منافع توده مردم است. برای مقاومت در این جنگ، چین نمی تواند از پرداخت بهایی قابل کنترل و تحمل خسارت دریغ کند.

البته، این خسارات برای کل چین موضعی و محدود است اما برای برخی شرکت ها یا افراد در این کشور شاید قابل ملاحظه به شمار بیاید. بر حسب نظریه مردم سالاری، دولت چین موظف است تا تاثیرات منفی ناشی از جنگ تجاری را به حداقل آن برساند. در این راستا، وزارت بازرگانی چین تدابیر چهارگانه مذکور را اعلام کرده است که از میان آنها، تدابیر اول و دوم به منظور حل مشکلات فوری شرکت ها و کارمندان آنها اتخاذ شده است.

تدبیر سوم تدبیری آیندهنگرانه است و هدفش تشویق شرکت ها به وارد کردن کالاها و ملزومات خود از کشورهای بیشتر و چندگانه سازی شرکای تجاری خود به منظور کاهش ریسک برای کشور است؛ تدبیر چهارم نیز از لحظ ارتقاء کیفیت رشد اقتصادی و ایجاد محیط مطلوبی برای توسعه شرکتها اندیشیده شده و به منظور جبران تاثیرات منفی ناشی از جنگ تجاری و یکپارچه‌سازی بازار داخلی به اجرا گذاشته می شود.

کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار چین نیز یکشنبه ۱۷ تیرماه اعلام کرد به اتباع خارجی اجازه داده خواهد شد حساب نوع «A» در بازارهای بورس چین داشته باشند. این اقدام طبق برنامه مدون چین برای بازتر کردن درهای بازار سرمایه است که می تواند به ایجاد یک بازار سرمایه با کیفیت، به مقاومت با آمریکا در جنگ تجاری کمک کند.

با توجه به آنکه جنگ تجاری تازه شروع شده، در آینده تغییرات زیادی رخ می دهد و چین باید طبق این تغییرات، راهکار خود را تنظیم کند. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است بسته سیاست های خود را تکمیل خواهد کرد و از تمام نیروهای جامعه دعوت به ارایه پیشنهاد برای حل این موضوع کرده است. قابل پیشبینی است که با ادامه جنگ تجاری، برنامه چین برای کاهش خسارتهای خود نیز تدریجا بهینه می شود.

این سئوال بازهم قابل طرح است که آیا چین می تواند بهای مقاومت در جنگ تجاری را بپردازد؟ برای پاسخ به این سئوال باید به این نکته اشاره کرد که چین تنها کشور جهان با انواع صنایع مختلف و با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر است. به عبارتی دیگر، این کشور حتی در سختترین زمان نیز میتواند از گردش داخلی اقتصاد خود برخوردار باشد.

از سوی دیگر، تقاضای داخلی سهمی ۹۱ درصدی از ارزش افزوده اقتصاد چین را به خود اختصاص داده و شصت در صد تقاضای داخلی نیز به مصرف دخلی اختصاص دارد که این نوع مصرف، همیشه در حال بروز شدن است. مهم تر این که تعداد شرکت های نوآوری علمی و فنی چین در مقام دوم جهان است که این شرکت ها می توانند به اقتصاد ملی استحکام دهند. به علاوه، چین طبق راهبرد مدون خود درهای کشور را رو به خارج بازتر می کند که این موضوع، اطمینان کشورهای دیگر به اقتصاد چین را تقویت کرده است.

گزارش جدید اتاق بازرگانی چین –آمریکا درباره محیط بازرگانی چین در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد ۷۴ درصد اعضای این اتاق بازرگانی قصد گسترش سرمایه گذاری در چین را دارند که بیشترین میزان در سال های اخیر است.

مقاومت در جنگ تجاری با آمریکا برای چین سرنوشت ساز است. چین تاریخی پنج هزار سال دارد. اندیشه های مثل «تامل پیش از دیگران و لذت بردن پس از دیگران» و «قربانی کردن منافع خود برای همگان» در عمق ذهن چینی ها ریشه دوانده است.

در این جنگ تجاری سرنوشت ساز، همه مردم چین پی برده اند که وطن آنها با خطر روبهرو شده و حاضر هستند با تحمل مشکلات موقت در زندگی خود و با همدلی با دولت مسئول و دیگر هموطنان خود، رشد اقتصادی و روند رستاخیز ملت را حفظ کنند که این قویترین تکیه گاه چین برای مقاومت با آمریکا در جنگ تجاری است!

در جنگ تجاری هیچ طرف برنده نخواهد بود. از این رو، در بزرگترین جنگ تجاری در طول تاریخ اقتصاد بشر که بین چین و آمریکا آغاز شده، پرداخت بها و تحمل خسارتهای برای هر دو امری اجتنابناپذیر خواهد بود. چین این پیامد را خیلی زود پیشبینی کرد و اکنون آماده روبهرو شدن با آن است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید