Performancing Metrics

اما و اگرهای عرضه نفت خام در بورس | اتاق خبر
کد خبر: 413695
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1397 - 15:34
بعد از اینکه معاون رئیس جمهوری اعلام کرد که نفت خام قرار است در بورس عرضه شود مسئولان بورسی می‌گویند ساز و کار عرضه نفت خام در بورس فراهم است اما تردید هایی هم در این مورد وجود دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری درباره نحوه فروش نفت ایران در دوران تحریم گفت که "نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد تا بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد و صادر کند. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی‌ها را به شکست بکشانیم. این در دولت و وزارت نفت برنامه ریزی شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت. "

بعد از این اظهارات جهانگیری، سید علی حسینی - مدیرعامل بورس انرژی - گفت: تا به حال نفت خام در بورس انرژی عرضه نشده فقط در مقطعی در سال ۱۳۹۳ در حجم های بسیار کم برای پالایشگاه های کوچک داخل کشور که عددش بسیار کم بود صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بورس انرژی عرضه میعانات گازی را همزمان شروع کردیم و این محصول برای مصرف پالایشگاههای کوچک داخلی مناسب تر بود آنها خوراکشان را از این میعانات تامین کردند. پیش بینی می‌کنم عرضه نفت خام در بورس در ابتدا با حجم های محدود شروع شده و بعد از تجربه ساز و کارهای مختلف خریدار و فروشنده نیز وارد بازار می شوند.

حسینی گفت: فروش نفت خام در انحصار شرکت ملی نفت است و تمام خریداران حقوقی که تائیدیه های اول خود را از شرکت ملی نفت دریافت کنند و کد معاملاتی بگیرند می توانند وارد معاملات نفت خام شوند.

در این مورد - رئیس سازمان بورس - نیز به تازگی گفته که عرضه نفت کوره و سایر فراورده‌های نفتی در بورس انرژی از مدتها پیش در حال انجام بوده، بنابراین فروش نفت خام در بورس انرژی نیز امکان پذیر است.

شاپور محمدی همچنین اظهار کرده که همانند قراردادها و معاملات آتی سکه، امکان انجام معاملات آتی (غیرنقدی) نفت خام در بورس انرژی نیز فراهم است. تاکنون با بانک مرکزی و وزارت خانه های نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی مذاکره و مکاتبه هایی را در این باره انجام داده‌ایم.

علی کاردر - مدیرعامل شرکت ملی نفت - نیز درباره عرضه نفت خام در بورس، گفته که اجرای این طرح را با عرضه میعانات گازی که مشابه نفت خام است، آغاز خواهیم کرد. اما مسایلی وجود دارد که باید رفع شود، از جمله بر اساس قانون، پول حاصل از فروش این اقلام باید به حساب بانک مرکزی واریز شود. بانک مرکزی اعلام کرده است که شرکت سپرده گذاری مرکزی بورس را قبول ندارد، زیرا نمی شود به نهادی که غیردولتی و خصوصی است، پول واریز کنیم. البته شرکت ملی نفت، بانک مرکزی و سازمان بورس در حال بررسی این موضوع و رفع موانع هستند.

اما با تمام این اظهارات هنوز در عرضه نفت خام در بورس تردید ها و موانعی وجود دارد ولی ظاهرا تلاش ها به سمتی است که نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید