Performancing Metrics

شفافیت تنها راه مقابله با رانت | اتاق خبر
کد خبر: 413756
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1397 - 16:48
معاون شریعتمداری؛
معاون وزیر صنعت گفت:بورس دارای مخالفانی است که از شفاف سازی مبادلات کالاها آسیب می بینند و دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ از این رو حمایت از بازار سرمایه و بورس کالا جزو سیاستهای دولت است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مهدی کرباسیان گفت: مزیت‌های بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌ای رانت خوار برمی‌گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا، جزو سیاست‌های دولت است، گفت: بورس کالای ایران به عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق بخشی به صنایع مختلف ایفا کرده و می‌کند، بنابراین ما نیز در جایگاه خود در راستای این سیاست‌ها، به همکاری نزدیک در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالا ادامه می‌دهیم تا به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید در فضای غیرشفاف امکان‌پذیر نیست و از طریق بورس کالا می‌توان توازن میان عرضه و تقاضا و حمایت از تولید را مهیا کرد، بر این اساس، در ابتدای راه‌اندازی بورس کالا، وزارت صنعت مجری طرح بود و در ادامه با حمایت کامل مجموعه دولت و وزارت اقتصاد و صنایع، تابلویی شفاف در مقابل همگان قرار گرفت.

کرباسیان گفت: به طور طبیعی نمی‌توان برخلاف اوضاع اقتصادی کشور، انتظارات غیرمنطقی از روند معاملات بورس کالا داشته باشیم؛ چراکه این بورس، آینه بخش واقعی اقتصاد است؛ همچنین بورس کالا به سیاست‌های ارزی و ریالی کشور، مبادلات مالی، مقررات صادرات واردات و غیره مرتبط است که با این وجود، عملکرد بورس کالا در راستای تنظیم بازارها و ایجاد سلامت در اقتصاد کشور مطلوب بوده است.

 به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده و قصد داریم به منظور ایجاد شفافیت، محصولات جدیدی را در بورس عرضه کنیم.

کرباسیان افزود: گسترش بورس کالا طی سال‌های اخیر و عرضه کالاهای مختلف از طریق آن نشان می‌دهد که بورس کالا می‌خواهد به بازاری بزرگتر و حتی بین‌المللی تبدیل شود؛ بنابراین باید به این بازار بها داد و دستش را برای حرکت در مسیر قواعد اقتصاد آزاد و مکانیسم بازار باز گذاشت؛ از این رو نهادهای بالادست باید جسارت بیشتری به مدیران بورس کالا بدهند تا بتوانند نقش خود را به خوبی در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی گفت: اگر می خواهیم از فساد و رانت خارج شویم، باید شفاف سازی کنیم؛ در کشورهای پیشرفته مقرارت را ساده می کنند و همین موضوع موجب می شود رانتی وجود نداشته باشد در کشور ما به دلیل مقرارت پیچیده رانت هم بیشتر است. در حقیقت به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد، به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی رشد و فساد کاهش می‌یابد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می‌آید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید