Performancing Metrics

قیمت لیموترش از باغ تا بازار ۳ برابر! | اتاق خبر
کد خبر: 413977
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 - 17:40
درحالیکه باوجود فصل برداشت و عرضه لیموترش، قیمت این محصول در بازار مصرف همچنان بالاست و تفاوت دو تا سه برابری را از باغ تا بازار دارد، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران گفت: لیموترش تا یک ماه دیگر فراوان‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، لیموترش در بازار مصرف کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود در حالیکه این قیمت در عمده‌فروشی کیلویی ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و در باغ کیلویی ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است؛ بدین معنا که قیمت این محصول از باغ تا میدان تره‌بار به عنوان مرکز عمده‌فروشی دو برابر می‌شود و از عمده‌فروشی تا بازار مصرف نیز افزایش دو برابری قیمت را تجربه می‌کند.  

در این باره مجتبی شادلو - عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران گفت: در هیچ محصولی، ملاک‌ هزینه تمام شده و معادلات علمی به صورت عملیاتی اجرا نمی‌شود و باید سود متعارف را براساس قیمت تمام شده تولیدکننده و توزیع کننده در نظر گرفت.

وی درباره بالا بودن قیمت لیموترش اظهار کرد: برداشت لیموترش در مناطقی که این محصول را تولید می‌کنند از شهریور ماه شروع می‌شود اما لیموترشی که امروز در بازار عرضه می‌شود محصولی رنگ نیامده و نرسیده است و عمده عرضه این محصول از اواسط مردادماه به بعد شروع خواهد شد که هم محصولی باکیفیت‌تر و هم ارزان‌تر است؛ لذا از شهریور ماه شاهد فروان تر و ارزان ترشدن لیموترش خواهیم بود.

شادلو همچنین افزود: ملاک بازار این است که محصول مستقیم به بازار عرضه می‌شود یا واسطه‌ها هستند که آن را به بازارهای عمده فروشی منتقل می‌کنند، در نتیجه عامل قیمت‌گذاری، بازارهای عمده فروشی هستند که براساس مقدار محصول، کیفیت و تقاضا قیمت‌گذاری می‌کنند. با این حال قیمت لیموترش تقریبا هر روز از روز قبل ارزان‌تر می‌شود.

جارؤک جادوگر ریشه‌کن شد؛ باغ‌های جدید به ثمر رسیدند

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران درباره بیماری جارؤک جادوگر لیموترش که از طریق لیموهای وارداتی قاچاق به باغ‌های کشور سرایت کرده بود، بیان کرد: محصولات قاچاق بدون نظارت بخش‌های قرنطینه ای یا سایر بخش های نظارتی وارد کشور می‌شوند و بیماری های ناشناخته ای را می‌آورند که به باغ های ما صدمات زیادی وارد می‌کند. از جمله این بیماری ها، جارؤک جادوگر لیموترش است که به بسیاری از باغ های لیموترش صدمه زد و حتی بعضی از آن ها را از بین برد اما امروز با شناسایی این بیماری و طریق رفع آن توانستیم آن را به طور کامل مهار کنیم و در بعضی مناطق، باغ لیموترش جایگزین باغ های صدمه دیده شده و به ثمر رسیده است.

وی افزود: محصولات قاچاق، بازار میوه‌های داخلی را تهدید می‌کند؛ به طوری که گاهی قیمت محصولات داخل که با زحمت زیادی تولید شده اند حتی نمی‌تواند هزینه تمام شده تولید را تامین کند.

جریمه قاچاق یک کیلو لیموترش فقط ۱۰ هزار تومان!

شادلو با بیان اینکه بی قانونی ضررهای زیادی به تولید میوه زده است، گفت:اگر در زمینه قاچاق برخورد جدی صورت گیرد و اجازه توزیع محصول قاچاق در فروشگاه‌های خرده‌فروشی داده نشود، مشکل قاچاق تا حد زیادی برطرف خواهد شد، چراکه وقتی خرده فروش‌ها جرأت فروش محصول قاچاق را نداشته باشند، عمده فروش‌ها هم نمی‌توانند محصول قاچاق بیاورند. برای مثال جریمه قاچاق یک کیلوگرم لیموترش ۱۰ هزار تومان است که جریمه کمی است اما اگر جریمه سنگین باشد دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه محصولات ما در جهان منحصر به فرد هستند، بیان کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس محصولات باغی ایران در کنار محصولات خارجی حداقل با بیش از ۳۰ درصد قیمت محصولات مشابه بالاتر فروش می‌رود به دلیل آن که از کیفیت بیشتری برخوردار هستند؛ لذا باید مواظب بود که با کارهای اشتباه از جمله قاچاق این فرصت آسیب نبیند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید