Performancing Metrics

عوامل نفوذی، سیستم بانکداری و رشوه مشکلات امروز اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 413980
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 - 19:46
رییس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا اعلام کرد
رییس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا معتقد است که عوامل نفوذی در برخی از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، بانکداری ربوی و رشوه از جمله مشکلات امروز اقتصاد ایران به شمار می‌رود که باید آن‌ها را در وهله نخست و برای توسعه و پیشرفت حل و فصل کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن خسروجردی - رییس شورای همکاری های اقتصادی ایران و شرق آفریقا - در اجلاس امروز فرصت‌های تجاری ایران و آفریقا درباره شرایط که امروز پس از خروج آمریکا و وضع تحریم‌ها در کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروز به هر حال تحریم‌ها اجرایی شده و باید با آن مبارزه کرد. یکی از راه‌های مبارزره با تحریم‌ها توسعه تجارت است، بنابراین به کشور های آفریقایی پیشنهاد می‌دهیم که برای تجارت با ایران نیاز به جابه‌جایی پول نیست و از طریق سیستم تهاتر می‌توان به این کار پرداخت.

او ادامه داد: همچنین فضا برای صادرات کالاهایی که در گذشته آفریقایی‌ها نتوانسته‌اند به ایران صادر کنند، فراهم شده است. بنابراین سفرا باید تلاش کنند با توجه به شناختی که از کالاهای کشورها دارند، آن را سرعت ببخشند و ایران نیز در قبال کالاهایی که وارد می‌کند، بخشی از نیاز کشورهای آفریقایی‌ها مانند فرآورده‌های نفتی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کشاورزی و محصولات دامی نیازمند واردات است، افزود: در سیستم تهاتر کار راحت است و اگر کشورهای آفریقایی واردات را تضمین کنند، ایران کالاهای خود را در وهله نخست ارسال خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا در ادامه به چهار مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصادی  و وجود مشکل و نفوذی‌ها در وزارت نفت، اظهار کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه ثروت زیادی داریم، از مسیر توسعه عقب افتاده‌ایم، چراکه هر طرحی که اجرا می‌شود، نفوذی‌های سازمان برنامه و بودجه نیز مانع آن می‌شوند و اگر قانونی تصویب شود، در اجرای آن چنان کند عمل می‌کنند که تزریق بودجه هیچ نفعی نخواهد داشت.

خسروجردی همچنین درباره راه حل این مشکلات تصریح کرد که رییس جمهور دولت گذشته، سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد که این روش درستی نبود بلکه باید اکثر مدیرانی که در حوزه‌های مختلف عملکرد مناسبی داشتند، چهار سال پایانی دوران کاری‌شان به سازمان برنامه وبودجه منتقل شوند. چراکه این مدیران تجربه کافی داشته و از سوی دیگر نیز زمان زیادی در این سازمان ماندگار نیستند که دشمن بتواند آن‌ها را به عامل نفوذی تبدیل کند.

وی سومین مشکل کنونی اقتصاد کشور را سیستم بانکی و بانکداری دانست و گفت: سیستم بانکداری کنونی ربوی است که بسیاری از مجتهدین به این مسئله اشاره کرده‌اند اما مشخص نیست بانک‌ها به چه کسی اقتدا می‌کنند و به کدام سنت معتقدند. این نوع بانکداری حتی در اروپا هم رایج نبوده و اقتصاد کشور را نابود کرده است. چهارمین مشکل در حوزه اقتصادی رشوه است که امید واریم هر چه سریع‌تر این معضل حل شود.

اجلاس فرصت‌های تجاری ایران و آفریقا امروز در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با موضوع بررسی بازارهای بکر صادراتی آفریقا برگزار شد که مقامات و مدیران عالی‌رتبه دولتی و بخش خصوصی از جمله سفرا، رایزنان بازرگانی کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی، الجزایر، نیجریه، سنگال، موریتانی، کنیا و ساحل عاج نیز در این مراسم شرکت کردند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید