Performancing Metrics

آزمون ترکیه برای حفظ قدرت لیر و راههایی برای ایران | اتاق خبر
کد خبر: 414484
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1397 - 10:41
ببینیم اردوغان برای نجات لیر چه می کند
این روزها همزمان با سقوط ارزش ریال به دلار آمریکا شاهد همین اتفاق برای لیر ترکیه و روبل روسیه هستیم. نرخ تبدیل لیر ترکیه به دلار آمریکا در یک دوره کوتاه مدت نزدیک به 70 درصد کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت24- این اتفاق به ویژه از جایی جذاب شده است که 20 درصد از ارزش لیر پس از توییت اقتصادی- سیاسی دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد از ترکیه کاهش یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعداز ظهر دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «الساعه اجازه دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دادم.»ترامپ یادآور شده که دستور او در شرایطی صادر شده که ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار پرقدرت آمریکا در حال کاهش است.تصمیم اقتصادی ترامپ در شرایطی اتخاذ شده که رجب طیب اردوغان شرایط حاکم بر روابط دو کشور را به وقوع «جنگ اقتصادی» تعبیر کرده و تنها عامل سقوط ارزش پول ملی این کشور را ایفای نقش عوامل خارجی دانسته بود.روند نزولی ارزش برابری لیر ترکیه نگرانی مردم، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی را نسبت به ادامه روند بی‌ثباتی اقتصاد این کشور افزایش داده است.در واکنش به این نگرانی‌ها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه پنجشنبه بار دیگر سقوط ارزش لیر را توطئه دشمنان خارجی‌ ترکیه عنوان کرد و خطاب به مردم این کشور گفت:« اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا و مردم خودمان را داریم اردوغان  روز جمعه  نیز  در یک سخنرانی تلویزیونی به مردم کشورش توصیه کرد اگر طلا و ارز خارجی در خانه دارند، آن را برای تبدیل به لیر به بانک‌ها ببرند چرا که به گفته او کشورش دچار یک "جنگ اقتصادی" شده و به کمک مردم نیاز دارد.او با اشاره به ادامه سقوط ارزش لیر گفته: "این یک چالش داخلی و ملی است.""بعضی کشورها به رفتارهایی دست می‌زنند که همسو با نقشه‌های کودتاچیان است و هیچ مبنای قانونی و عادلانه‌‎ای نمی‌شود برای آن متصور شد."
ترکیه چه خواهد کرد؟
در حالی که برخی کشورها مثل چین با سرسختی می خواهند پولشان را دربرابر دلار آمریکا ارزان نگهدارند اما ترکیه ، ایران و روسیه از این اتفاق استقبال نمی کنند که به دلیایل سیاسی برمی گردد. حالا تصمیم ها و رفتار اردوغان و کابینه اش  که بر سر دوراهی ایستاده اند احیای ارزش لیر ترکیه  در رابر دلار با هرقیمت و یا رهاسازی وآزادسازی لیر ،دربرابر دیدگان میلیونها نفر از شهروندان این کشور و حتی ایرانیان و روس ها قرار دارد. شاید مسایل ایران و آمریکا با مناسبات ترکیه و آمریکا از نظر ابعاد تفاوت ها قابل اندازه گیری نباشد اما درحال حاضر از یک جنس هستند و شاید برخی راه حل های ترکیه به کار ایران بیاید. . گروه حاکم بر ترکیه می خواهد یا وانمود می کند ه باید از استیلای آمریکا و دلار بر اقتصاد ترکیه کاسته شود و اردوغان حتی تاکید کرده است به سوی چین و بلوک شرق روی می آورد اما اخبار و گزارش ها نشان می دهد در روزهای تازه سپری شده یک گروه از مدیران ترکیه به آمریکا رفتند تا درباره شرایط پیش آمده با آمریکا به یک نقطه امن برسند. از سوی دیگر این نکته برای کارشناسان اقتصادی و فعالان سیاسی اهیت دارد که به لحاظ سیاستگذاری اقتصادی برای لیر ترکیه وسیاستهای تجاری این کشور چه تصمیم هایی اتخاذ خواهد شد. آیا مدیران اقتصادی و سیاستگذاری ترکیه از راهبردهای پولی و بانکی برای حل این معضل استفاده خواهند کردو به طور مثال اجازه می دهند نرخ بهره بانکی افزایش یابد تا تقاضا برای خرید دلار کاهش یابد . این اتفاق اگر بیفتد برخلاف اعلام اردوغان است که گفته بود نرخ بهره بانکی باید کاهش یابد. آیا رهبران اقتصادی ترکیه برای کاهش تقاضای دلار  محدودیت های خاصی براتجارت به ویژه واردات اعمال خواهند کرد؟ این نیز می تواند دردسر آفرین باشد و کشورهای شامل این محدودیت برای صادرات ترکیه محدودیت اعمال می کنند. از سوی دیگر باید دید آیا مدیران اقتصادی ترکیه قادر یا مایل به سهمیه بندی ارزی برای واردات خواهند شد؟ این نیز می تواند برای رهبران تجاری ترکیه مشکل درست کند و به جنگ اقتصادی داخلی منجرشود و اینکه کدام بازرگانان باید از این سهمیه استفاده کنند. در روزهای آتی شاهد خواهیم بود ترکیه برای رهایی از گسترش نبرد لیر و دلارچه راهکارهای ی داخلی و سیاسی خارجی و سیاستگذاری اقتصادی را ارایه و اجرا می کند. شاید برخی از این راه حل ها برای ایران نیز کاربرد داشته باشد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید