Performancing Metrics

آزمون و خطا تا کی؟! | اتاق خبر
کد خبر: 416387
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1397 - 22:25
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: ممنوعیت صادرات برخی کالاها، تصمیمی یک‌شبه و بدون مشورت با بخش خصوصی است. امروز هفت قلم کالا ممنوع می‌شود فردا تعداد بیشتر، چون اقتصاد کشور براساس آزمون و خطا حرکت می‌کند که باید پرسید آزمون و خطا چقدر و تا کی؟!

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، طی ماه‌های اخیر تجارت ایران به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز تحت تاثیر قرار گرفت و با افزایش نرخ ارز، تمایل تولیدکنندگان به صادرات افزایش یافت که البته در برخی موارد به جای تامین نیاز داخل، اقدام به صادرات می‌شود؛ لذا در این راستا، دولت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات برخی کالاها را ممنوع اعلام کرد.

در این زمینه فعالان اقتصادی کشور معتقدند که درست است دولت در جهت تامین نیاز داخلی کشور و نگرانی از بابت کمبود کالا در زمان بحران و تحریم، صادرات کالا را ممنوع می‌کند اما باید توجه داشت که ممنوعیت صادرات، بیش از همه به تولید آسیب می‌زند و اعتبار بین‌المللی را از بین می‌برد و ایران را از بازار رقابتی جهان خارج می‌کند؛ خروجی که بازگشتش به راحتی نخواهد بود.

سید رضی حاجی‌آقامیری - عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران -تصریح کرد: اصولا هر نوع ممنوعیتی نه قانونی است و نه شایسته. همچنین این ممنوعیات علاوه بر اینکه یک تابو که قانون باشد را می‌شکند و به صنعت و تجارت کشور نیز آسب جدی وارد می‌کند، به تولید هم به عنوان محور اقتصاد ضربه می‌زند. ضمن اینکه اگر ادامه پیدا کند، امروز صادرات شش- هفت قلم کالا ممنوع می‌شود، فردا صادرات ده‌ها قلم کالای دیگر را ممنوع می‌کنند.

وی افزود: در گذشته هم این محدودیت‌ها همچون طرح تعرفه‌ها مطرح می‌شد و عوارض برایشان تعیین می‌کردند. اما اکنون دیگر یک‌سره کرده و از ریشه زده‌اند که آسیب‌های جدی را در آینده به وجود خواهد آورد.

حاجی‌آقامیری درخصوص چاره‌ اندیشی برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار گفت: قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد که آسیبی به صنعت خاص وار نشود. اصولا در تصمیم‌گیری‌ها همه آسیب می‌ببینند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حداقل باید همفکری با بخش خصوصی داشته باشند. اما خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان هر چند وقت یکبار بخشنامه‌ها، تصمیمات و تصویب‌نامه‌ها را  تغییر می‌دهند. سیاست‌های اقتصادی این کشور بر اساس آزمون و خطا در حال انجام است.

وی تاکید کرد: همیشه اتاق بازرگانی باید فعالیت و اعتراض کند برای جبران تصمیمات اشتباه که راه هم به جایی نخواهد برد. تصمیم‌ها گرفته و اجرا می‌شوند. اگر قرار بود حرف اعضای اتاق بازرگانی شنیده شود، قبل از تصمیم‌گیری‌ها از اتاق نظرخواهی می‌کردند. این موضوع هم فقط مربوط به دولت فعلی نیست، از قبل هم این اتفاقات افتاده و بخش خصوصی به بازی گرفته نمی‌شد. وقتی طرحی انجام می‌شود و به مشکل می‌خورد تازه باید اتاق بازرگانی برای اصلاح آن تلاش کند تا آن را برطرف کند که به انرژی‌های فکری مملکت صدمه وارد می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید