Performancing Metrics

گذر از تحریم ها با تکیه بر مناطق آزاد | اتاق خبر
کد خبر: 416405
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397 - 11:42
مناطق آزاد کشور با هدف توسعه صادرات و کمک به اقتصاد با توجه به مزیت های ویژه برای سرمایه گذاران شکل گرفته شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، توسعه صادرات، تسهیل و گسترش تولید، انتقال فناوری های پیشرفته و تامین منابع مالی و نیازهای ضروری از خارج از کشور، چهار ماموریت محوری مناطق آزاد است و منطقه آزاد ارس هم با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، ظرفیت های موجود و زیرساخت های ایجادشده نقش مهمی در تحقق این اهداف ایفا می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به تاثیر تحریم ها در اقتصاد داخلی، گفت: ما آماده حمایت از تولیدکننده ها با استفاده از مزیت های قانونی و مشوق های سرمایه گذاری در این منطقه هستیم.
محسن نریمان خاطرنشان کرد: ارس در نقطه استراتژیک با امکان دسترسی به بازارهای مختلف آسیا و اروپا قرار گرفته و با توجه به قوانین مخصوص و حمایتی مناطق آزاد، این منطقه بهترین مکان برای تولید و صادرات و کسب سود بیشتر با امکان واردات تکنولوژی تولید و تجارت بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات در شرایط کنونی است.
وی گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، مناطق آزاد و بخصوص ارس، انگیزه سرمایه گذاران برای تولید و صادرات را افزایش داده است.
حسین قبادی، مدیر یکی از واحدهای تولیدی فعال در منطقه آزاد ارس که درصدد راه اندازی واحد تولیدی دیگری در این منطقه است، معافیت مالیاتی به مدت 20 سال از تاریخ بهره برداری برای همه فعالیت های اقتصادی و امکان انتقال بخشی از کالای تولید شده به سرزمین اصلی بدون پرداخت حقوق گمرکی را از مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه آزاد عنوان کرد و گفت: نزدیکی این منطقه به کشورهای همسود و ترکیه مزیتی ویژه برای فعالان تجاری است.
قبادی با تاکید بر لزوم استفاده از بازار کشورهای حوزه قفقاز ، گفت: با توجه به کاهش همکاری های کشور امارات متحده عربی به واسطه نفوذ عربستان و استکبار جهانی می توان از کشورهای قفقاز به عنوان پل صادراتی و حفظ همکاری های بین المللی بانکی و تجاری استفاده کرد .
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس هم با بیان اینکه توسعه صادرات با نگاه به سرزمین اصلی و ایجاد زمینه برای تولید داخلی در کنار هدایت لجستیک و ترانزیت از ماموریت های منطقه است، گفت: معافیت های مالیاتی و گمرکی و بخشودگی های متناسب با بازار در کنار زیر ساخت های ایجاد شده، موجب جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این منطقه شده است.
احد نصرتی با اشاره به صادرات 350 میلیون دلاری این منطقه در 18 ماه گذشته اعلام کرد: 1.5 میلیارد دلار خط اعتباری برای منطقه آزاد ارس سال جاری در نظر گرفته شده است که محر کی برای سرمایه گذاری در منطقه است.
وی با اشاره به فعال بودن 315 پروژه تولیدی در منطقه آزاد ارس و صادرات 15 هزار تنی محصولات کشاورزی به روسیه گفت: نقش این منطقه در تامین کالاهای واسطه ای برای صنایع تولیدی و باز صادرات به سرزمین اصلی در شرایط تحریم بیش از پیش نمود پیدا کرده است.
نصرتی با اشاره به مدیریت هدفمند واردات و اختصاص سهمیه های وارداتی به مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید، گفت: با بهره برداری از طرح های در دست اجرا همچون اتصال راه آهن جلفا به آذربایجان و پل دوستی بستر همکاری های منطقه ای تسهیل می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد ارس در زمینه کشاورزی، گفت: فعالیت واحدهای تولیدی به ویژه در بخش گلخانه ای رو به رشد است و متقاضیان خارجی درصدد سرمایه گذاری در این بخش هستند.
نصرتی با بیان اینکه درصدد تشویق اصناف تجاری منطقه به انجام فعالیت های تولیدی و تغییر مجوز فعالیت مجتمع های تجاری منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به توقف تجارت چمدانی اصناف منطقه به سمت فروش کالای ایرانی رفته اند.
وی اعلام کرد: مقدمات ورود کالای همراه مسافر با ثبت سفارش و هماهنگی گمرک بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده انجام شده، ولی هنوز مجوز صادر نشده است .
نصرتی با اشاره به توسعه زیر ساخت های رفاهی و گردشگری در منطقه آزاد ارس در جهت جذب گردشگری خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، اظهار داشت: توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت های طبیعی و تاریخی از راهبردی اصلی این منطقه آزاد است.
وی با اشاره به مشکلات بانکی و تاخیر در اجرای بخشنامه های بانکی، گفت: حلقه ضعیف نظام بانکی برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را با وقفه مواجه کرده است .
وی با اشاره به اینکه شعب بانکی فعال در منطقه آزاد ارس از قواره ارزی برخوردار نیستند و هنوز فعالیت بانک خارجی در آن شروع نشده است، گفت: این در حالی است که 2 میلیارد دلار چرخه ارزی در منطقه وجود دارد.
وی بد توزیعی و بد تخصیصی را از ضعف های سامانه «نیما» عنوان کرد و گفت: در صورتی که سیاست گذاری شفاف و عملیاتی ارزی برای فعالیت های تولیدی و بازرگانی اتفاق نیفتد، شاهد رواج خام فروشی خواهیم بود.
نصرتی با اشاره به فعالیت 30 واحد صنعتی تولیدی با سرمایه گذاری خارجی همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد ارس، گفت: میل به سرمایه گذاری در منطقه افزایش یافته و سرمایه گذاری خارجی رو به رشد است.
منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در 130 کیلومتری تبریز در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید