Performancing Metrics

دلایل یک نماینده مجلس از چرایی تبعیت سازندگان ساختمان از نماهای غربی | اتاق خبر
کد خبر: 417679
تاریخ انتشار: 28 مهر 1397 - 09:08
یک عضو کمیسیون صنایع و و معادن مجلس دلایل پیاده نشدن الگوی ایرانی اسلامی بافت و نمای شهری را تشریح کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا درباره تبعیت شهروندان از نماهای غربی در ساختمان سازی اظهار داشت: به نظر بنده تبعیت شهروندان از بافت و نمای شهری منطبق بر الگو و استانداردهای ایرانی اسلامی، ۳۰ درصد است.

به گفته وی، در گذار از جامعه سنتی به مدرنیته به دلیل در محوریت قرار گرفتن ارزشهای اقتصادی میزان تبعیت شهروندان و مالکان ساختمان‌های قدیمی از قوانین شهرسازی در بخش نمای ساختمان‌ها از یک سو و جذابیت الگوهای غربی در شکل و شمایل و نمادهی به ظاهر ساختمان‌ها میراث‌های ارزشمند ایرانی - اسلامی در جوامع شرقی به خصوص جامعه ایران با میراث فرهنگی هزاران ساله در حال از بین رفتن است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میزان پایبندی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرداری‌ها و قدرت اعمال قانون توسط مدیریت شهری را در تبعیت یا استنکاف سازندگان ساختمان‌ها و نمادپذیری ظاهر ساخت و سازها از الگوهای ایرانی اسلامی موثر دانست و افزود: با شدت یافتن حضور جمعیت در حاشیه شهرها از یک سو و افزایش ساخت و ساز بناهای تجاری و اقتصادی نظیر فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در داخل بافت قدیمی شهرهای تاریخی و بزرگ از سوی دیگر شاهد از بین رفتن بافت سنتی و سربرآوردن سازه‌هایی در این بافت‌ها هستیم که هیچ سنخیت و شباهتی با بافت پیرامون خود نیستند.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به ساخت و ساز در کشورهای اروپایی و میزان تبعیت شهروندان اروپایی از قانون بافت و نمای شهری، گفت: در آلمان اگرچه  ممکن است داخل ساختمان‌ها از یک الگوی واحد تبعیت نکند اما در معابر شهری نما و حتی پنجره‌های ساختمان‌ها باید از یک الگوی یکسان و شبیه به هم تبعیت کنند و مالکان ساختمان‌ها ملزم به رعایت الگوی اعمال شده از سوی شهرداری‌ها در نمای ساختمان‌ها هستند.

به گفته حسینی‌کیا توجه ضعیف و نظارت کم رمق دستگاه‌های فعال در امر مدیریت شهری در بی‌قانونی سازندگان و انبوه‌سازان به ویژه در بخش بافت و نمای ساختمان‌ها تاثیر بسزایی دارد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس، گسترش جذابیت نماهای ساختمانهای غربی به ویژه نماهای رومی به شهرهای مذهبی از جمله قم را شاهد مثالش آورد و افزود: رشد شدید قیمت زمین در مناطق مختلف شهری به ویژه مناطق شمالی شهرها و صدور پروانه‌های بلندمرتبه‌سازی ذائقه مردم را به نماهای بی‌روح گرایش داده است البته پروژه‌های بزرگ شهری مثل نواب و مسکن مهر و حتی سایر پروژه‌های بزرگ عمرانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری موجب حاکم شدن نماهای غیرمنطبق بر بافت و نمای ساختمان‌ها شده است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال از استقبال نکردن نسل جدید از الگوهای قدیمی بافت و نمای شهری سخن گفت و افزود: نسل جدید هیچ علاقه‌ای به نماهای قدیمی، حوض و دالان‌های تو در توی بافت قدیم ساخت و ساز ایرانی ندارد.

وی از پیگیری و انجام نشست‌های مختلفش با دستگاه‌های مختلف در این حوزه سخن گفت و افزود: قوانین ضعیف در حوزه بافت و نمای شهری و همراهی نکردن بخشی از نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت و ساز مانع از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های انجام شده در این حوزه است.

به گفته نماینده مردم سنقر در مجلس تصریح کرد: بنده به  پیگیری‌های معمول و روزمره خود در این زمینه ادامه می‌دهم اما تصور نمی‌کنم با ساختار و رویه‌های اجرایی که در نظام مدیریت شهری و اجرایی حاکم بر بخش بافت شهری شاهدم تغییر چندانی در این عرصه اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید