Performancing Metrics

ساختمان‌ها در ایران جوانمرگ می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 417766
تاریخ انتشار: 30 مهر 1397 - 09:24
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:
‌دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایلام گفت: متاسفانه ابزارهای کنترلی و مهندس ناظر خلع ید شده‌اند.

 

‌به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ‌مهندس «منصور بهادری » در نشست خبری اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی "غیر انتفاعی" است که نخستین شرط ایجاد این سازمان در استان‌ها داشتن حداقل 50 مهندس بود که ما تنها 17 نفر مهندس در استان داشتیم اما با پیگیری های صورت گرفته این سازمان در ایلام راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بالغ بر 3 هزار و 600 مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان ایلام هستند‌.

وی درباره دلایل پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها در ایران گفت: نبود نیروی ماهر و مصالح غیراستاندارد از جمله این دلایل است که وزارت کار وظیفه‌ی آموزش نیروهای کارگر ماهر را بر عهده دارد و باید با صدور کارت های شناسایی کارگران ماهر را معرفی کند و از طرف دیگر مصالح غیر استاندارد از دیگر دلایل کیفیت پایین ساختمان‌ها در ایران است که مشکلات فراوانی را برای اعضای نظام مهندسی ایجاد کرده است‌.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌ها را در دنیا 100 سال اما میانگین عمر ساختمان ها در ایران 25 سال است، تصریح کرد: حجم تخلفات در ساخت و سازها زیاد است و برای این موضوع باید چاره‌اندیشی شود‌.

بهادری با تاکید بر اینکه  نظارت عالیه بر ساخت و سازها بر عهده راه و شهرسازی است و در این سال‌ها توجه چندانی به این مقوله نشده است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی چند نفر از مهندسان را به دادگاه داده است؟ کدام شهرداران به دادگاه معرفی شده‌اند؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام گفت: خیلی از شهرداری‌ها از محل تراکم‌فروشی شهر را اداره می‌کنند و شاید پول و تعرفه قانونی فلان خدمت از هزینه‌ی تخلف کم‌تر باشد و به دلیل همین سهل‌انگاری‌ها است که ساختمان‌های ما در اوج جوانی، جوانمرگ می‌شوند.

بهادری تصریح کرد: در ایلام علاوه بر اضافه طبقه ساختمان ‌در کوچه های 8 متری شاهد ایجاد کنسول هستیم و به همین دلیل سیما و منظره‌ی شهر نامنظم است و از طرف دیگردر شهر ایلام؛ خیابان ها انسان محور نیستند و بیشتر بر مدار خودروها طراحی و ساخته می شوند، به عنوان مثال پیاده‌روهای خیابان آیت‌‍الله حیدری به نفع ماشین‌ها تعریض شد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین ما باید نباید قائم به شخص باشند بلکه باید قائم به سیستم باشند، تصریح کرد: از 56 مهندس کار کشته برای بررسی ساخت و سازهای شهر ایلام و نظارت مضاعف کمک گرفتیم و پس از بررسی ها دریافتیم که بیش از 75 درصد پروژه ها تابلوی معرفی پروژه ندارند و تنها 12 درصد از ساختمان های ما از تجهیز کارگاه برخوردار بودند، در واقع به ایمنی‌های لازم در پروژه‌ها کم‌توجهی می‌شود.

بهادری تصریح کرد: این بررسی نشان می‌دهد 86.9 پروژه‌ها فاقد دفتر و بایگانی مدارک و 99.1 درصد پروژه‌ها قفاقد مطالعات ژئوتکنیک و 98.9 پروژه‌ها مطابق پروانه اجرا نشده است و نتیجه همین بررسی نشان داده که ناظرین بیش از 65 درصد تخلفات ساخت و ساز را مطابق وظایف قانونی به شهرداری های استان اعلام کرده‌اند و بیش از 35 درصد مهندسین تخلفات را به گزارش نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد ساخت و سازهای سطح استان فاقد نقشه دوم تایید شده هستند، تصریح کرد: مفهوم این مشکل این است که فرایندهای لازم در این زمینه حذف شده‌اند و سوال اینجاست که جای فرایندهای کنترلی کجاست؟ اگر ناظر گزارشی را به شهرداری می‌فرستد باید شهرداری آن پروژه را تعطیل کند، می‌توان گفت ابزارهای کنترلی و مهندس ناظر خلع ید شده است.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: 95.3 درصد ساخت و سازها در سطح استان افزایش زیربنا و 32.4 پروژه‌ها افزایش طبقه دارند و در 52 درصد ساختمان‌ها قانون اشرافیت را رعایت نکرده‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با بیان اینکه در دوره‌ی گذشته هفت ساختمان اداری در شهرستان‌ها در سال های اخیر احداث شد، در حالی که مراکز استان های همجوار فاقد ساختمان برای این سازمان هستند.

وی با اینکه سازمان نظام مهندسی درآمد - هزینه است و از هیچ نهاد حاکمیتی و دولتی کمک مالی نگرفته است و این در حالی است که این سازمان به خیلی از ادارات دولتی کمک های مالی ارائه می‌کند‌، ادامه داد: در سال 91 که سازمان را تحویل گرفتیم، تنها 350 میلیون تومان سپرده داشتیم اما الان 7 ساختمان اداری و بالغ بر 2 میلیارد تومان وجه نقد را برای هیأت مدیره بعدی به جا می‌گذاریم‌.

بهادری گفت: بیشترین کلاس‌های آموزش مهندسین در استان ایلام ارائه شده و در راستای آموزش کارکنان، تمام هزینه‌های حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان در نمایشگاه های صنعت ساختمان سراسر دنیا بر عهده نظام مهندسی بود و در این مدت بیش از 300 نفر از اعضا که ‌رغبت به حضور در دانشگاه‌ها داشتند، به این بخش اعزام شدند.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزاری روز مهندس را از جمله برنامه‌های سازمان در دوره گذشته عنوان کرد و گفت: بخشی از کار سازمان فعالیت فرهنگی است و برگزاری چنین برنامه‌هایی نشان می‌دهد که سازمان با حق عضویت اعضا اداره نمی‌شود چون برگزاری چنین برنامه‌هایی بیش از هزینه‌ی برنامه‌های فرهنگی بوده است.

بهادری با گلایه از برخی موضع‌گیری‌ها نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان در طول این سال‌ها گفت: ما می‌توانیم شخصی را قبول نداشته باشیم و در راستای عزل و استیضاح او تلاش کنیم اما نمی‌توانیم از چارچوب اخلاق خارج شویم و و به او توهین کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از برخی سازو کارهای حاکم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: نباید در نهادهای صنفی نظارت استصوابی داشته باشیم.

بهادری با اشاره به مثبت ارزیابی کردن عملکرد‌ نیکزاد در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نسبت به آخوندی در دوره آقای روحانی گفت: آخوندی در بخش مسکن شعارهای مختلفی داد، چرا ما بعد از چند سال یک واحد مسکن اجتماعی ندیدیم؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام گفت: این سال‌ها گزارش‌هایی در رسانه‌ها با عنوان مردودی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مسکن مهر‌ منتشر شد در حالی که مسکن مهر در ایلام جزء بهترین مسکن‌های مهر کشور هستند.

بهادری گفت: در طول دوران مسئولیتم در استان ایلام در زمینه‌ی حقوق مردم با هیچ‌ کس مماشات نکرده‌ام و در سازمان نظام مهندسی کشور نیز در طول این سال‌ها به اندازه‌‌ یک پایه‌ی دکل نفتی تخلف مالی و اختلاس مالی صورت نگرفته است چون این سازمان هم ارکان کنترلی خود را دارد و هم 3700 نفر مهندس با تحصیلات حداقل لیسانس بر کار آن نظارت داشته‌اند.

گفتنی است: انتخابات هشتمین دوره نظام مهندسی ساختمان استان ایلام 12 مهر برگزار شد.


انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید