Performancing Metrics

ترامپ: قتل خاشقجی بدترین سرپوش‌گذاری تاریخ بود | اتاق خبر
کد خبر: 417851
تاریخ انتشار: 2 آبان 1397 - 09:37
گر کسی در قتل خاشقجی دست داشته او بن‌سلمان است
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا واکنش عربستان سعودی به قتل روزنامه نگار منتقد جمال خاشقجی را "بدترین سرپوش گذاری تاریخ" توصیف کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا واکنش عربستان سعودی به قتل روزنامه نگار منتقد جمال خاشقجی را "بدترین سرپوش گذاری تاریخ" توصیف کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از انتخاب، او افزود که هر کسی آن توطئه را ترتیب داده "در مخمصه بدی است."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این مرحله عربستان را به شکل گسترده اداره می‌کند و اگر کسی در قتل خاشقجی دست داشته باشد او خواهد بود.

به فاصله کوتاهی پس از او مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش "مسببان را مجازات خواهد کرد" و افزود که ویزای ۲۱ مظنون شناسایی شده لغو می شود.

آمریکا برای اتخاذ موضعی سرسختانه تر علیه عربستان سعودی تحت فشار بوده است.

ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: "نقشه اولیه آنها خیلی بد بود، به بدی اجرا شد و در تاریخ سرپوش گذاری، این بدترین نمونه بود."

او گفت: "به نظرم هرکسی این ایده را مطرح کرد به مخمصه بدی افتاده. و باید هم افتاده باشد."

حکومت عربستان روایات متناقضی از سرنوشت آقای خاشقجی که مقیم آمریکا بود و برای صفحه دیدگاه های روزنامه واشنگتن پست قلم می زد ارائه کرده است.

ریاض بعد از چند هفته پافشاری بر این ادعا که او زنده است، اکنون می گوید که این شهروند ۵۹ ساله در یک عملیات خودسرانه در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید.

پومپئو در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه در واشنگتن گفت که او و رئیس جمهور "از این وضعیت راضی نیستند."

او گفت: "نباید شکی وجود داشته باشد که ایالات متحده این عمل بی رحمانه برای خاموش کردن روزنامه نگار خاشقجی با توسل به خشونت را تحمل نمی کند."

پومپئو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توضیحات ولیعهد محمد بن سلمان از حادثه را خواهد پذیرفت گفت: "ما فقط نتایجی را که خودمان به آن رسیده ام می پذیریم."

"افراد زیادی در اطراف جهان داریم که برای رسیدن به برداشت خودمان از ماجرا تلاش می کنند. ما اطلاعات خودمان را کسب خواهیم کرد. خودمان به واقعیت پی خواهیم برد."

اظهارات اردوغان

رجیب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر در روز سه شنبه در جمع نمایندگان پارلمانی حزب حاکم گفت که قتل جمال خاشقجی چندین روز پیش از اجرا برنامه ریزی شده بود، یعنی در روز ۲۸ سپتامبر که او از کنسولگری وقت گرفت.

او گفت که ترکیه شواهدی قوی از قتل "وحشیانه" آقای خاشقجی در یک اقدام برنامه ریزی شده در روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان دارد.

او همچنین خواستار محاکمه مظنونان در استانبول شد.

بسیاری از رهبران جهان قتل این روزنامه نگار برجسته را محکوم کرده و خواستار تحقیقات کامل شده اند.

هرچند ترامپ بر انتقاد از مقام های سعودی افزوده اما همچنین بر اهمیت عربستان به عنوان متحد آمریکا تاکید کرده است. جینا هسپل مدیر سی آی ای برای بررسی اطلاعاتی که ترکیه به دست آورده به این کشور رفته است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید