Performancing Metrics

طی سال‌های اخیر روش های اشتباهی در مورد قنوات اعمال کردیم | اتاق خبر
کد خبر: 419159
تاریخ انتشار: 1 آذر 1397 - 21:56
وزیر جهادکشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بحث برداشت از سفره های آب زیرزمینی از قنوات به عدم تعادل رسیدیم و جفا کردیم، گفت: طی سال های اخیر روش های اشتباهی در مورد قنوات اعمال کردیم.

 

‌به گزارش اتاق خبر، ‌محمود حجتی ظهر پنج شنبه یکم آذر ماه در آئین افتتاح کارخانه کشمش پاک کنی امین معراجی فر در شهرک صنعتی مرویل ملایر، افزود: تا زمانی که سفره های آب زیرزمینی دارای تعادل باشند بحث حریم مطرح است.

وی با بیان اینکه در زمینه برداشت سفره های زیر زمینی سرمایه های سنگینی را از دست دادیم، ادامه داد: امروز در رأس وزارتخانه در حوزه پشتیبانی و منابع به فکر جبران این آسیب هستیم.

حجتی با اشاره به وجود بیش از 100 هزار رشته قنوات در سطح کشور، ادامه داد: در تخصیص بودجه توجه خاصی به احیا و لایروبی قنات ها نمی شود، با این وجود سال گذشته با جابجایی اعتبارات موفق شدیم در مجموع 100 میلیارد تومان به این امر مهم اختصاص دهیم، هرچند این میزان نیز کفایت نمی کند و باید توجه داشته باشم که قنات ها سازگارترین روش با محیط زیست هستند.

تحقق زنجیره تولید از مهاجرت روستائیان جلوگیری می کند

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تحقق زنجیره تولید در مراکز تولید یکی از آرزوها و اهداف دیرینه من بوده است، گفت: تحقق زنجیره تولید از مهاجرت روستائیان جلوگیری کرده و سبب توسعه مناطق مختلف می شود.

حجتی با اشاره به اینکه زنجیره تولید سبب افزایش ارزش افزوده و پس انداز و توسعه مناطق تولیدکننده محصولات خام کشاورزی می شود، اظهارکرد: باید خدمات قبل و بعد از تولید، صنایع تبدیلی، فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی مدرن و ایجاد سرخانه های مجهز را در خودِ مناطق تولیدکننده ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه قطب های جمعیتی و اقتصادی ایجاد شده در کشور، منابع و سرمایه کشور را به سمت خود جذب می‌کنند، خاطرنشان کرد: همین امر معضلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی در کشور ایجاد می کند.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تولید انگور در ملایر نباید فقط صرف تازه خوری شود و باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در سطح شهرستان باشیم، گفت: هدف ما کاهش دغدغه باغداران ملایری است.

حجتی با اشاره به اینکه اقتصاد سال ها پیش کشاورزان و باغداران ما، اقتصاد معیشتی و خانواری بوده و فقط محصول را برای خانواده تولید می کردند، ادامه داد: اما امروز باید همپای بازارهای جهانی پیش برویم و با نوین کردن روش های تولید و بازارهای جهانی در بحث صادرات تصاحب کنیم.

تولید انگور به روش "فراز"  3 برابر افزایش محصول دارد

وی در ادامه با بیان اینکه در سطح کشور حرکت هایی در زمینه استفاده از آبیاری نوین و " طرح فراز" در تاک ها و باغات انگور رقم خورده است، گفت: تولید انگور به روش فراز  3 برابر افزایش محصول دارد.

حجتی با اشاره به اینکه این طرح در ارومیه و تاکستان به خوبی جواب داده و نتیجه پرباری داشته است، افزود: ما صرفه جویی آب و افزایش میزان تولید و کیفیت محصول را در این مناطق شاهد بودیم.

خرید تضمینی گندم به منابع دولتی گره خورده است

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با موضوع خرید تضمینی گندم، گفت: این موضوع به یارانه نان و آن نیز به منابع مالی دولت گرده خورده است و در نهایت گندمکاران آسیب می بینند.

حجتی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشت اقدامات راهبردی، تحقیقاتی و پژهشی انجام داده است، اظهارکرد: در همین رابطه توسعه کشت شکر و کشت پاییزه را در نقاطی از کشور در دستور کار قرار دادیم.

وی به اهمیت کشت گیاهان دارویی و توسعه کشت زعفران و درآمدزابودن این حوزه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بازارهای جهانی به سمت گیاهان دارویی میل و اقبال دارند.

حجتی با بیان این که ایران از دیرباز خاستگاه کشت و تولید گیاهان دارویی بوده است، این نوع محصول را سازگار با طبیعت، پرسود و کم آب بر دانست.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مشکلات باغدارن و کشاورزان در زمینه دریافت تسهیلات بانکی نیز گفت: نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبلغ 18 هزار میلیارد تومان در ارتباط با تبصره 18 را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی باید از سوی نمایندگان مردم ملایر در مجلس و مدیرکل جهاد کشاورزی پیگیری شود، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا دغدغه های مالی کشاورزان و باغداران مرتفع شود.

افتتاح 2 پروژه تولیدی و کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در ملایر

امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در ملایر 2 پروژه مهم و کلیدی شامل کارخانه کشمش پاکنی در شهرک صنعتی مرویل و پروژه آبیاری بارانی کلاسیک ثابت زیرزمینی ‌نواری(تیپ) برای نخستین بار در ملایر افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، کارخانه کشمش پاک کنی امین معراجی فر در زمین به مساحت 2 هزار و 800 مترمربع، با زیربنای 200 مترمربع با صرف اعتباری افزون بر 4 میلیارد تومان احداث شده است.

همچنین پروژه آبیاری بارانی کلاسیک ثابت زیرزمینی ‌نواری(تیپ) به مساحت ۵۰ هکتار الگوی کشت کلزا، یونجه و گندم از محل تأمین اعتبارات ملی آبیاری تحت فشار به همت "عزیز اله ساکی" برای نخستین بار در حوزه آبیاری میکرو در استان همدان به بهره برداری رسید.‌

اعتبارات دولتی تخصیص یافته به این پروژه ۱۳۹ میلیون تومان و سهم و آورده متقاضی ۱۲۰ میلیون تومان است. هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از هدر رفت آب در مسیرهای انتشار، توزیع و افزایش کیفیت و میزان تولید محصولات کشاورزی است.

مجری این طرح کشاورزی با بیان اینکه تحصیل کرده آمریکاست، گفت: وجود امکانات و رفاه فراوان و دعوت نامه‌هایی که برای اقامت دائمی در آمریکا و کانادا برایم ارسال شد اما عرق به خاک وطن و عشق به خدمت در کشورم مرا ترغیب کرد تا به ایران بازگردم.

عزیز اله ساکی این اقدام را الگویی برای جوانان تحصیل کرده داخلی دانست و اظهارکرد: من نخستین فردی بودم که در سال ۱۳۶۷ آبیاری تحت فشار را در کشور اجرا کردم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هم برای نخستین بار سیستم آبیاری میکرو را در ملایر اجرایی کردم، افزود: با تلاش شبانه روزی " تیغ زار آورزمان" را به گلزار آورزمان تبدیل کرده و نشان دادم در هر شرایطی می توان کار کرد.

ساکی خاطرنشان کرد: در آمریکا و ‌اروپا به ازای مصرف یک مترمکعب آب، ۳ کیلو برداشت محصول دارند، اما این میزان در ایران ۸۰۰ گرم است.

این کشاورز با تجربه و نمونه کشوری با بیان اینکه این رقم در مزرعه اش به میزان ۲ کیلو و 150 گرم بوده و از میانگین کشوری بیشتر است، گفت: با بهره گیری از دانش نوین کشاورزی و آبیاری نوین می توان میزان برداشت محصول و کیفیت آن را افزایش داد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید