Performancing Metrics

دولت در نرخ ۱۴۷۰ تومانی اعلام‌شده برای خرید تضمینی گندم تجدیدنظر کند | اتاق خبر
کد خبر: 419226
تاریخ انتشار: 3 آذر 1397 - 14:11
تربتی‌نژاد:
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از شورای اقتصاد به دلیل تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به مبلغ ۱۴۷۰ تومان انتقاد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نورمحمد تربتی نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: نرخ هر کیلو گندم به مبلغ ۱۴۷۰ تومان در سال زراعی ۹۸-۹۷ ظلم شدید بر کشاورزان گندمکار است. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت، تورم سالانه و ثابت بودن نرخ گندم در سنوات گذشته لازم بود نرخ خرید تضمینی گندم درسال زراعی ۹۸-۹۷ بطور واقعی تعیین گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: این موضوع به کرار توسط کمیسیون کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی و اعضای شورای اقتصاد یادآوری شده است؛ درحالی که متوسط نرخ جهانی گندم نزدیک به ۳۰۰۰ تومان است؛ تعیین نرخ گندم به مبلغ ۱۴۷۰ تومان بسیار پائین و فاقد صرفه اقتصادی و ظلم جدی در حق کشاورزان گندم کار است؛ لذا کمیسیون کشاورزی از شورای اقتصاد و دولت می‌خواهد هر چه سریعتر در نرخ اعلام شده تجدید نظر و این مبلغ را حداقل به ۲۰۰۰ تومان افزایش دهد.

تربتی نژاد تصریح کرد: درصورتی که نرخ گندم به میزان واقعی افزایش نیابد قطعا سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ کاهش پیدا خواهد کرد و دولت در تامین گندم مورد نیاز مواجه با مشکل خواهد شد و با توجه به افزایش نرخ ارز مجبور خواهد شد به مراتب با نرخ بالاتری از کشورهای خارج گندم مورد نیاز را تامین نماید.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: دولت نباید از رفتار متواضعانه کشاورزان سوء استفاده کند و منافع به حق کشاورزان را تحت الشعاع منافع مصرف کنندگان قرار دهد، بلکه دولت به منطور حمایت از مصرف کنندگان باید یارانه بپردازد.

تربتی نژاد افزود: هرچند وزیر جهاد کشاورزی در فرایند تعیین نرخ گندم همیشه حامی خواسته‌های به حق کشاورزان بوده است، ولی لازمست جهت اعتراض به تصمیم شورای اقتصاد از اهرم استعفا استفاده کند، در غیر این صورت منتظر طرح استیضاح خود از طرف نمایندگان مردم باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید