Performancing Metrics

سریال افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان تکرار می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 41931
تاریخ انتشار: 9 تیر 1392 - 12:19
     
در حالی که یک هفته تا ماه‌ رمضان باقی‌ مانده قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار به بیش از 6500 تومان رسیده است و مرغداران معتقدند دولت باید با استفاده از ذخایر گوشت مرغ بازار این محصول را متعادل کند.
ایسنا - گوشت مرغ که جزء فرآوده‌های پروتئینی پر مصرف در ماه رمضان است علی‌رغم تولید و ذخایر کافی همواره نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند و در این بازار آشفته گاه تولیدکنندگان و گاه مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند. در آستانه ماه رمضان سال گذشته قیمت گوشت مرغ از مرز 7000 تومان گذشت و با وجود ذخایر کافی مردم نتوانستند آنطور که باید از این فرآورده پروتئینی استفاده کنند گرچه طی سال گذشته دوره‌هایی هم تولیدکنندگان تاوان این نوسانات و مدیریت‌های ناکارآمد نظارت در بازار مصرف گوشت مرغ را دادند. به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تاکنون بیش از 22 هزار تن گوشت مرغ برای تنظیم بازار و تامین نیاز مردم در ایام ماه رمضان خریداری و ذخیره شده است اما روند افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف به گونه‌ای است که نشان می‌دهد سریال تکراری افزایش قیمت‌ گوشت مرغ امسال هم احتمالا تکرار شود؛ شاید مسئولان همچنان در حال ذخیره کردن گوشت مرغ هستند و هنوز به فکر تزریق آن به بازار برای ایجاد تعادل نیافتاده‌اند. محمد یوسفی، رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی دراین باره به ایسنا گفت: قیمت گوشت مرغ در بازار تابع عرضه و تقاضاست؛ به‌گونه‌ای که در چند هفته گذشته گوشت مرغ در بازار با کاهش قیمت مواجه شد که حاصل آن زیان مرغداران بود. وی افزود: در هفته‌های گذشته قیمت مرغ به حدود 5000 تومان رسید اما کسی به فکر جلوگیری از متضرر‌شدن مرغداران نبود چراکه مدیریت صحیحی در بازار اعمال نمی‌شود تا قیمت‌های بازار متناسب با قیمت تمام شده برای تولید‌کنندگان در نظر گرفته شود. یوسفی با تاکید بر این‌که تنظیم عرضه و تقاضا می‌تواند تعادل را به بازار گوشت مرغ برگرداند، اظهارکرد: معمولا در ایامی مانند ماه رمضان که تقاضا نسبت به ماه‌های گذشته افزایش می‌یابد دولت باید ذخیره‌های خود را به بازار عرضه کند تا قیمت‌ها متعادل‌تر شود. رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: بازار گوشت مرغ به مدیریت صحیح و کارآمد نیاز دارد تا با در نظر گرفتن ذخایر مطمئن بتوان در نوسانات بازار را که متاثر از مازاد یا کمبود تقاضاست را کنترل کرد. وی اظهار کرد: قیمت نهاده‌های مورد نیاز مرغداران از ابتدای سال تاکنون 20 درصد افزایش یافته است و علی‌رغم این‌که براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد‌ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هر سه ماه یکبار با در نظرگرفتن هزینه‌های جدید تولید قیمت‌های کف و سقف را بازنگری کند، هنگامی که مرغداران از کاهش قیمت محصول خود متضرر می‌شوند مسئولان برای جلوگیری از آن کاری نمی‌کنند.   رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران، قیمت منطقی این محصول در بازار مصرف کیلویی 6000 تا 6200 تومان است چراکه اگر هر یک از مرغداران گوشت مرغ تولید‌ شده خود را کمتر از 4000 تومان بفروشند، متضرر می‌شوند. یوسفی افزود: در حال حاضر مدیریت و نظارت صحیحی برای تنظیم بازار گوشت مرغ وجود ندارد و با وجود این‌که قیمت خرید گوشت مرغ از مرغداران به صورت نقدی و دو ماهه 3900 تا 4100 تومان است اما مشاهده می‌شود گوشت مرغی که با یک قیمت و از مراکزی مشخص خریداری شده کیلویی 5800 تا 7000 تومان فروخته می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به این‌که قیمت گوشت مرغ حداکثر 200 تومان افزایش یافته است، منطقی نیست قیمت این فرآورده پروتئینی از 5800 تا 7000 تومان در بازار متغیر باشد.

با توجه به میزان تولید ماهانه گوشت مرغ و میزان ذخایر موجود به نظر می‌رسد با مدیریت یکپارچه بازار مصرف، در نظر گرفتن قیمت واحد برای فروش گوشت مرغ و نظارت بر این قیمت در سراسر کشور بازار این فرآوده‌های پروتئینی را به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنترل کند.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید