Performancing Metrics

کاهش استفاده از دلار در اتحادیه اقتصادی اوراسیا | اتاق خبر
کد خبر: 419446
تاریخ انتشار: 8 آذر 1397 - 09:26
در نیمه اول ۲۰۱۸ رقم خورد؛
در نیمه اول سال ۲۰۱۸، دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ای‌ای‌یو)، با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده‌اند.

 

 به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، معاون اول دولت روسیه، سرگی پریخودکو، می‌گوید در نیمه اول سال ۲۰۱۸، دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ای‌ای‌یو)، با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده‌اند.

او قبل از دیدار با نخست‌وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، گفت: در ۶ ماه اول سال جاری، استفاده از ارزهای ملی در پرداخت‌های بین اعضای ای‌ای‌یو از ۷۰ درصد فراتر رفته است.

پریخودکو اضافه کرد: می‌توان با تضمین پایداری اقتصاد کلان و بخش مالی و ایجاد بازار مالی مشترک و هماهنگ‌سازی نظارت قانونی بر بخش مالی، این رقم را افزایش داد.

به گفته این مقام ارشد، بخش بزرگی از این پرداخت‌ها در تجارت با روسیه و با استفاده از روبل صورت گرفته است.

او ادامه داد: ایجاد فرصت‌ برای افزایش سهم پرداخت‌هایی این‌چنینی، بیشتر به توسعه روابط تجاری بین اعضای این اتحادیه وابسته است.

ای‌ای‌یو تنها اتحادیه کشورهای جهان نیست که در تجارت، به دنبال جایگزینی دلار با ارزهای ملی، می‌باشد. پیش از این هم اعضای گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از اقتصادهای نوظهور، گام‌هایی را برداشه‌اند تا استفاده از ارزهای ملی به جای دلار را در تجارت بین خود تقویت کنند. با سیاست‌های تحریمی آمریکا در سال‌های اخیر، کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران، عراق، ونزوئلا و دیگران، تصمیم گرفته‌اند در تجارت نفت، ارز آمریکا را استفاده نکنند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ای‌ای‌یو، که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، در حال حاضر شامل ۵ عضو روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و مولداوی است. تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، ترکمنستان، ایران ترکیه، سوریه و تونس هم در حال برنامه‌ریزی برای پیوستن به این اتحادیه هستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید