Performancing Metrics

افزایش کشت پالونیا در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 419535
تاریخ انتشار: 10 آذر 1397 - 10:57
یک تولیدکننده نهال پالونیا با بیان اینکه رشد این درخت در کشور رو به افزایش و بسیار صعودی است،گفت:وزارت جهاد و شورای عالی جنگل این درخت را قبول دارند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه درخت پالونیا از سال ۷۱ در جنگل های گرگان کشت شده است، گفت:این کشت در کنار درختان بومی منطقه انجام شده و هیچ آسیبی هم به آنها نزده است.

وی اضافه کرد:این سوال را که درخت مذکور می تواند به درختان بومی و اکوسیستم منطقه آسیب بزند یا خیر؟ باید کسانی جواب بدهند که سالهای سال اقدام به کشت این نوع درخت کرده اند و در این زمینه تخصص کافی دارند.  

این تولیدکننده نهال پالونیا با اشاره به اینکه وزارت جهاد و شورای عالی جنگل این درخت را قبول دارند، گفت:در حال حاضر این درخت در حال تبدیل شدن به جایگزین برای بسیاری از درختان دیگری است که در گذشته برای زراعت چوب از آنها استفاده می شد؛ اگر غیر از این بود هیچ گاه وزارت جهاد و منابع طبیعی نمی پذیرفتند که برای تولید چوب، کشت پالونیا را اجرا کنند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه گونه فورتونی پالونیا برای کشت در کشور مورد تایید وزارت جهاد است، افزود: ولی هم اکنون شاهد هستیم  واریته های دیگری نیز تبلیغ می شود بدون اینکه شناختی نسبت به آن وجود داشته باشد یا اینکه مورد تایید مرجعی باشد که تایید کند این واریته با آب و هوای کشور ما سازگاری دارد.  

وی با اشاره به اینکه غالب گونه پالونیا در کشور ما گونه فورتونی است، اظهارداشت: پالونیا در هر شرایط آب و هوایی رشد می کند ولی برخی شرایط آب و هوایی مناسب کشت این درخت نیست، بعنوان مثال در زنجان که دمای هوا به منفی ۲۸ یا منفی ۳۰ درجه سانتی گراد هم می رسد نمی توان این درخت را کشت کرد.

 سلطانی نژاد ادامه داد: سرعت رشد این درخت در نقاط مختلف کشور متفاوت است ضمن اینکه برای کسی که این درخت را کشت می کند سرعت رشد مهم است، بنابراین اگر سرعت رشد خیلی پایین باشد صرفه اقتصادی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پالونیا از سال ۷۰ وارد کشور شد و کارهای تحقیقاتی روی آن انجام گردید تا مشخص شود که با آب و هوای ایران سازگاری دارد، افزود: چند سالی است که کشت آن در بسیاری از شهرها و استانهای کشور انجام می شود.  

سلطانی نژاد با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا نیز زراعت پالونیا انجام می شود، ادامه داد: در کشور ما حدود سه سال است که کشت این درخت فراگیر شده و بیشتر هم استانهایی به کشت آن روی آورده اند که مشکل آب دارند.

به گفته وی استانهایی مانند فارس، اصفهان، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و... به کشت این درخت روی آورده اند که بیشتر در حد پایلوت بوده و امسال سطح کشت ها بالاتر از دو الی سه سال گذشته خواهد بود.  

سلطانی نژاد تصریح کرد:به طور کلی  کشت این درخت رو به افزایش و بسیار صعودی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید