Performancing Metrics

ایجاد گفتمان جانشین پروری | اتاق خبر
کد خبر: 419645
تاریخ انتشار: 12 آذر 1397 - 13:00
حسین سلاح‌ورزی - نایب رئیس اتاق ایران

ضعف در مدیریت و بی‌توجهی به جوانانی که استعدادهای ویژه‌ای دارند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف، حضور پررنگ و اثرگذاری داشته باشند، از جمله ضعف‌های جدی کشورمان به شمار می‌آید. برخی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، عملکرد بسیار موفقی دارند اما نسبت به جانشین پروری، بی‌توجه‌اند و به همین دلیل می‌بینیم که متأسفانه عمر کوتاهی داشته و به نسل بعدی منتقل نمی‌شود.

امروزه دنیا در حوزه تربیت نیروهای متخصص که توانایی اداره امور را داشته باشند، فعال شده و به آموزش مهارت و تخصص بسیار بها می‌دهد. جوانان به دلیل قدرت ریسک‌پذیری بالا و جسارت انجام کارهای بزرگ، اگر مهارت‌های لازم را داشته باشند می‌توانند اثرگذار بوده و خلاقیت را چاشنی کار کرده و به توسعه فعالیت‌های بنگاه کمک کنند.

موضوع آموزش را می‌توان به کمک تشکل‌های تخصصی نیز اجرایی کرد. با توجه به اینکه تشکل‌ها روی موضوعات و رشته‌های کاری مشخصی تمرکز می‌کنند، بهترین گزینه برای انتقال علم و دانش به‌صورت تخصصی هستند.

فرهنگ جانشین پروری در ایران نه به دلیل اهمیت نداشتن آن بلکه به دلیل بی‌توجهی و نبود درک درست از میزان اثرگذاری آن، شکل نگرفته است. البته مدتی است که اتاق ایران در این حوزه فعال شده و سعی دارد از جوانان مستعد و توانمند استفاده و مدیرانی برای آینده تربیت کند؛ افرادی که بتوانند کسب‌وکار را رشد دهند و حتی زمینه رشد دیگران را نیز فراهم سازند.

به‌منظور تعمیم فرهنگ جانشین پروری، شبکه‌سازی در حوزه کارآفرینی و تقویت مسئولیت اجتماعی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان کارآفرین در تشکل‌های مختلف بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لازم و ضروری است. برای همین منظور سازمان ملی کارآفرینی ایران را در اتاق ایجاد کردیم و سعی داریم در این قالب، گفتمان جانشین پروری را در کشور ایجاد کنیم.

بخش خصوصی بر این باور است حضور جوانان تحصیل‌کرده، خوش‌فکر، خلاق و کارآفرین در فضای کسب‌وکار کشور می‌تواند نقش مهم و بی‌بدیلی در تزریق نوآوری به کسب‌وکارهای سنتی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی کشور به دنبال داشته باشد. در شرایط تحریم و ضرورت افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور، جوانان کارآفرین می‌توانند راه‌حل‌ها و راهکارهای نو و مؤثری برای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی ارائه دهند.

همان‌طور که دیدیم «نازنین دانشور»، مؤسس یک استارتاپ به‌تازگی به‌عنوان برترین جوان کارآفرین در آسیا- اقیانوسیه انتخاب شد. این رویداد مهم نشانه ظرفیت، پتانسیل و توانمندی جوانان ایرانی است که نباید نادیده گرفت.

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید