Performancing Metrics

ارزش واقعی خودرو تولید داخل چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 419859
تاریخ انتشار: 17 آذر 1397 - 10:24
سیاوش فتح اللهی دهکردی

این روزها که اغلب مردمی که خودرو ثبت نام کرده‌اند نگران نحوه قیمت‌گذاری خودرو هستند و از سوی دیگر تولید کننده بدنبال افزایش نرخ برای جبران کسری سرمایه در گردش بنگاه خود هستند لازم است واقع بینانه به برخی مسائل بپردازیم که در چند محور در ادامه ارائه می‌گردند:

  1. ارزش واقعی یک خودرو تولید داخل چقدر است؟ این ارزش چگونه تعیین می‌شود؟ هزینه‌های سربار آن چه تأثیری بر قیمت تمام شده دارد؟ چگونه می‌توان قیمت بازار را تعیین کرد و بسیار از سوالات دیگر اصول اقتصادی و بازاریابی هستند که امروزه مشابه کلاف سردرگمی در هم تنیده شده‌اند و حل آن دشوار شده است. اما نکته مهم یک نگاه همه جانبه و بی طرف با در نظر گرفتن یک معامله برد برد می‌باشد. بطور واقعی و شفاف هزینه تولید در ایران بالاست این هزینه تولید بواسطه هزینه نگهداری بعد از تولید و گارانتی بسیار بالاتر نیز می رود به گونه ای که در بعضی موارد و بر حسب دقت مصرف‌کننده شاید 20% هزینه تولید بعنوان گارانتی مجددا هزینه می‌شود. این در حالیست‌که اگر این خودرو بصورت بین‌المللی بررسی شود و هزینه آن مقایسه شود شاید هزینه برابر و یا بیشتر براساس برابری نرخ دلار باشد اما شاخص کیفیت در آن لحاظ نشده است و نحوه پرداخت هزینه نیز برآورد نگردیده است که اگر این موارد نیز با همین نسبت در نظر گرفته شوند، قیمت از برابری دلاری باید در حدود 30% کمتر لحاظ شود بطور مثال اگر یک دستگاه سوزوکی 3200 دلار قیمت داشته باشد قیمت ریالی آن در حدود 320 میلیون تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن کاهش 30%، هزین فروش آن نباید بیشتر از 230 میلیون تومان باشد. بنابراین لازم است قیمت واقعی و تمام شده هر محصول مشخص باشد. این قیمت نباید قیمتی باشد که حاصل از جمع هزینه‌های تولیدکننده داخلی باشد بلکه می‌بایست از قیمت جهانی و رقابتی و کسر شاخص‌هایی که با تولید بین‌الملی فاصله دارد، بدست بیاید.
  2. پیش فروش در معنی واقعی تامین مالی بنگاه اقتصادی با آورده مردمی است و بدین ترتیب به نسبت گرفتن وام بانکی و استقراض از دولت با بهره بالا روش مناسب و بصرفه‌ای می باشد. اما آیا کسی که سرمایه خود را به خودروساز می‌سپارد از سود سهیم است؟ و یا آنکه در تامین سرمایه شراکت کرده که به نسبت از خودرو با قیمت واقعی استفاده کند. با در نظر گرفتن این توضیحات فروش طبق قرارداد برای این افراد به قیمت روز کارخانه بوده است نه قیمت روز بازار و مشخص است قیمت تمام شده خودرو از بازار بدست نمی‌آید و فرمول آن مطابق توضیحات بند 1 می‌باشد. بنابراین اینکه قیمت تمام خودروهای داخلی برابر حاشیه قیمت بازار باشد مبنای کلی غلطی می باشد.
  3. افرادی که می‌خواهند برای مصرف خودرو تهیه کنند اما حاضر به سرمایه‌گذاری و صرف زمان نمی‌باشند، چگونه می‌توانند خودرو را بدون واسطه دریافت کنند؟ قیمت قابل محاسبه برای این افراد چگونه است؟ در این حالت مهم استفاده است و باید براساس عرضه و تقاضا شرایط تنظیم شود. در نتیجه می توان از طریق بنگاه اقتصادی نسبت به تامین این موارد اقدام نمود و قیمت آن را بگونه‌ای تعیین کرد که هم سرمایه‌ذار منتفع شود و هم خریدار در قیمتی نزدیک به قیمت تمام شده نسبت به خرید خودرو اقدام نماید.

با جمع‌بندی موارد مطرح شده امروز و با در نظر گرفتن شرایط ملتهب جامعه افرادی که در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری کردند و تامین مالی این شرکت ها را انجام داده‌اند تا بتوانند تا چند سال آینده سرپا بایستند نباید قربانی کسری سرمایه درگردش و همچنین جبران کننده اختلاف نرخ دلار شرکت‌های تولید کننده باشند و دولت و وزارت صنعت می‌بایست از اعتماد آن‌‌ها به این شرکت‌ها حفاظت نماید. به نظر نگرانده بهترین حالت تعیین قیمت تمام شده مطابق بند 1 بوده که خودرو ساز با آن قیمت خودرو ها را عرضه نماید و برای افرادی که بروز خواستار خرید خودرو هستند درصدی از ظرفیت تولید در حاشیه بازار بفروش برسد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید