Performancing Metrics

تورم کالاهای صادراتی ایران ۱۰۰ درصد شد | اتاق خبر
کد خبر: 419891
تاریخ انتشار: 17 آذر 1397 - 18:45
شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه پیش از آن ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس آمار بانک مرکزی ایران از شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران، این شاخص در مهرماه سال جاری نسبت به شهریور ماه ۱۷.۵ درصد افزایش یافته و نسبت به مهر ماه سال گذشته نیز افزایش ۲۸۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص بهای این کالاها در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از سوی دیگر این شاخص در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که نرخ تورم کالاهای صادراتی ایران در مهرماه سال جاری به ۱۰۰ درصد رسیده و از طرف دیگر تورم نقطه به نقطه نیز در این کالاها برابر ۲۸۲.۲ درصد است.

بر اساس این گزارش، همچنین شاخص بهای محصولات حیوانی صادراتی ایران در مهر ماه سال جاری نسبت به ماه پیش از آن ۱۵.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۶۵.۷ درصد بوده است.

محصولات نباتی

محصولات نباتی نیز در این مدت نسبت به ماه پیش از آن ۱۹.۸ درصد افزایش قیمت صادراتی داشته‌اند که تغییرات شاخص بهای آن‌ها در مهرماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۸۲.۷ درصد افزایشی بوده است.

افزایش شاخص بهای این گروه در ماه مذکور، بیشتر مربوط به افزایش شاخص بهای برخی اقلام از جمله پسته با افزایش ۲۷.۶ درصدی، کشمش و سبزه با افزایش ۱۱.۷ درصدی، زعفران با افزایش ۹.۳ درصدی، پودر عصاره شیرین‌بیان با افزایش ۱۶.۴ درصدی، خرما با افزایش پنج درصدی و مغز بادام با افزایش ۱۶.۴ درصدی بوده است.

چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی نیز نسبت به شهریور ماه سال جاری ۱۵.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵۳.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص بهای محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها و توتون در مهر ماه سال جاری نسبت به ماه پیش از آن ۱۶.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این در حالی است که شاخص بهای این محصولات نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵۵.۱ درصد افزایش داشته است.

محصولات معدنی

در ماه مورد بررسی، افزایش شاخص بهای برخی از اقلام مانند پروپان مایع‌شده معادل ۲۶.۱ درصد، بوتان مایع‌شده ۲۰.۷ درصد، سیمان ۱۷.۸ درصد، کنسانتره مس ۱۶.۴ درصد، قیر ۱۹.۲ درصد، روغن صنعتی ۶.۹ درصد، موم پارافین ۱۲.۶ درصد، روغن موتور ۷.۱ درصد، پودر باریت و پودر بنتونیت هر یک برابر ۱۶.۴ درصد سبب شد تا شاخص قیمت گروه محصولات معدنی به میزان ۱۹.۸ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته باشد.

شاخص قیمت این گروه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۲۷۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صنایع شیمیایی و صنایع وابسته

در ماه مورد گزارش، شاخص قیمت گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با افزایشی معادل ۱۷.۷ درصد مواجه شد که این افزایش بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام به ویژه متانول برابر ۱۶.۴ درصد، کود اوره ۱۸.۶ درصد، استیرن ۱۶.۴ درصد، آمونیاک ۱۹.۵ درصد، منو اتیلن گلایکول ۲۳.۷ درصد، پودرها و مایعات شوینده ۱۷.۳ درصد، دودسیل بنزین ۱۶.۳ درصد، سود کاستیک و چسب هر یک برابر ۱۶.۴ درصد، اکسید مولیبدن ۱۵.۷ درصد، ضد زنگ ۱۶.۴ درصد، شامپو ۱۶.۱ درصد، صابون ۱۶.۴ درصد، کریستال ملامین ۱۶.۶ درصد و اسپری رنگ و رنگ‌های ساختمانی هر کدام برابر ۱۶.۴ درصد بود.

شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر ۳۵۰.۷ درصد افزایش یافته است.

مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آن

در مهر ماه سال جاری شاخص بهای گروه پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آن‌ها نسبت به ماه قبل از آن معادل ۱۳.۹ درصد افزایش داشته و این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص قیمت پلی‌اتیلن سبک به میزان ۱۳.۶ درصد، پلی‌اتیلن سنگین ۱۲.۸ درصد، شیلنگ پلاستیکی ۱۶.۴ درصد، لاستیک رویی موتورسیکلت و پلی‌وینیل کلراید ۱۶.۴ درصد، پلی استایرن ۲۴.۱ درصد و پلی‌کربنات و آلکید رزین هر کدام به میزان ۱۶.۴ درصد بود.

شاخص بهای این گروه نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر ۲۵۵.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مواد نسجی و مصنوعات از این مواد

در این ماه، افزایش شاخص بهای اقلامی مانند فرش پشمی دست‌باف و فرش ماشینی هریک معادل ۱۶.۴ درصد، گونی پروپیلن ۲۷.۲ درصد، موکت، پوشاک نوزاد و پارچه تورباف هر یک برابر ۱۶.۴ درصد و الیاف پلی‌استر ۱۱.۲ درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه مواد نسجی و مصنوعات از این مواد نسبت به ماه قبل به میزان ۱۶.۵ درصد افزایش یابد.

شاخص بهای گروه مذکور معادل ۱۶۷.۹ درصد بالاتر از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها نسبت به ماه قبل به میزان ۱۶.۴ درصد افزایش داشت. افزایش مذکور عمدتا در اثر بالارفتن شاخص قیمت برخی از اقلام به ویژه آهن کلاف گرم معادل ۱۵ درصد، شمش آلومینیوم و شمش روی هر یک برابر ۱۶.۴ درصد، تیرآهن ۲۶.۶ درصد، انواع لوله گالوانیزه و شمش سرب هر کدام به میزان ۱۶.۴ درصد فرومولیبدن ۱۷.۶ درصد و میلگرد ۱۶.۴ درصد بود.

شاخص قیمت این گروه نیز نسبت به مهرماه سال گذشته ۲۶۸.۲ درصد رشد کرده است.

بر اساس این گزارش، شاخص بهای گروه‌های پوست و چرم و محصولات چرمی ۱۶.۴ درصد نسبت به ماه قبل و ۲۵۵ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته، چوب و اشیای چوبی ۱۵.۲ درصد نسبت به شهریور ماه سال جاری و ۲۳۴.۷ درصد نسبت به ما مشابه سال قبل و انواع کفش ۱۶.۲ درصد نسبت به ماه پیش از آن و ۲۵۸.۳ درصد نسبت به مهر ماه سال قبل افزایش داشته است.

مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ، فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها، ماشین ‌آلات مکانیکی و ادوات برقی و وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری به ترتیب ۱۳.۴ درصد، ۱۶.۴ درصد، ۱۶.۴ درصد و ۱۶ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش شاخص بها را داشته است.

این گروه‌ها همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به ترتیب با افزایش شاخص بهای ۲۶۶.۶ درصدی، ۲۶۸.۲ درصدی، ۲۷۰.۹ درصدی و ۲۸۸.۴ درصدی داشته‌اند.

شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای صادراتی غیرنفتی را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه در جریان بررسی این تغییرات، قیمت ارزی کالاهای صادراتی به ریال تبدیل می‌شود، تغییرات این شاخص ناشی از تغییرات قیمت محصولا ت و نوسانات نرخ ارز است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید