Performancing Metrics

حباب قیمتی به کاشی و سرامیک سرایت کرد | اتاق خبر
کد خبر: 419894
تاریخ انتشار: 17 آذر 1397 - 19:32
رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان گفت: کیفیت محصولات داخلی، قابلیت رقابت با محصولات درجه یک جهان را دارد اما عدم بازاریابی مناسب در بازارهای هدف، اجازه صادرات کاشی و سرامیک ایران را نمی‌دهد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مصطفی گودرزی درباره بازار کاشی و سرامیک اظهار کرد: حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک از طریق واردات تأمین می‌شود و این موضوع عاملی شده تا ارز بسیاری در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد و با نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار، نوسان قیمتی گریبان این بازار را بگیرد.

رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تولید با کمبود مواد اولیه مواجه است که متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با تکیه بر افزایش نرخ ارز و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه باکیفیت، قیمت محصولات را بیش از حد منطقی و واقعیت بازار گران کرده‌اند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان از آن دارد که قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید نسبت به ابتدای سال با افزایش 80 درصدی روبرو شده است اما قیمت محصول نهایی در این مدت 100 درصد رشد داشته که می‌توان گفت در این میان 20 درصد قیمت محصولات حباب است.

گودرزی، کاهش نقدینگی را یکی از مشکلات فرآیند تولید کاشی و سرامیک خواند و یادآور شد: واردات برای تولید داخلی معضل محسوب نمی‌شود زیرا تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات مشابه وارداتی را دارد و با آغاز ممنوعیت واردات تجار کاشی و سرامیک به محصولات باکیفیت که دارای مزیت رقابتی با محصولات اروپایی هستند، روی آورده‌اند.

وی اظهار کرد: با وجود مزیت رقابتی تولید داخلی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و بازاریابی مناسب در بازارهای هدف به ویژه اروپا، کاشی و سرامیک ایران در حجم قابل‌توجه و به‌صورت ثابت به اروپا صادر نمی‌شود.

رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان درباره بازار صادراتی ایران هم گفت: صادرات ایران به عراق و افغانستان به‌صورت ریالی انجام می‌شود و عملاً صادرات کاشی برای کشور ارزآوری ندارد.

وی تصریح کرد: طراحی تولیدات داخلی با توجه به آن‌که زیرساخت فرآیند تولید، برگرفته از کشورهای به‌نام تولید کاشی و سرامیک است، تمام سلایق را در سطح جهانی پوشش می‌دهد.

گودرزی در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش قیمت و دسترسی سخت به مواد اولیه، کیفیت محصولات داخلی افت کرده است، تأکید کرد: به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه، کیفیت محصولات افت نکرده و تنها در برخی موارد به واسطه عدم دسترسی آسان به مواد اولیه درجه یک احتمال آن وجود دارد که کیفیت با افت همراه بوده است.

رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان با گلایه از شیوه قیمت‌گذاری کارخانجات تولیدی، بیان کرد: قیمت‌گذاری محصولات داخلی بسیار افسارگسیخته شده و شرکت‌ها در مقاطع مختلف زمانی نرخ محصولات را افزایش می‌دهند و این افسارگسیختگی در عرضه به شدت مشهود و عاملی شده تا فروشندگان نسبت به آینده بازار چشم اندازی نداشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید