Performancing Metrics

تدوین نقشه راه زیتون، نیازمند همراهی دولت و حمایت مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 419923
تاریخ انتشار: 18 آذر 1397 - 12:12
عضو هیات مدیره انجمن ملی زیتون مطرح کرد
عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون می‌گوید: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، زیتون به‌عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار گرفته و در پایان این سند باید 20 درصد روغن مصرفی مردم از طریق زیتون داخلی تأمین شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون می‌گوید: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، زیتون به‌عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار گرفته و در پایان این سند باید 20 درصد روغن مصرفی مردم از طریق زیتون داخلی تأمین شود، بر همین اساس تدوین نقشه راه زیتون یکی از الزاماتی است که باید توسط دولت و با همکاری بخش خصوصی و مجلس مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون گفت: برنامه‌هایی که دولت برای طرح زیتون در نظر دارد از جنس همان برنامه‌هایی است که برای سایر محصولات کشاورزی دارد و قادر نیست زیتون را به سرمنزل مقصود برساند.

علی فلاح، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: در سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، زیتون تنها محصولی است که استراتژیک محسوب شده و در افق 1404 باید 20 درصد روغن مصرفی مردم از این محل تأمین شود بر این اساس انتظار می‌رود دولت با همکاری بخش خصوصی برنامه جامعی را برای صفر تا صد طرح توسعه زیتون در کشور تعریف کند که دورنمای این محصول در چند سال آینده مشخص شود.

فلاح با اشاره به اینکه به‌تازگی فراکسیون زیتون نیز در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، گفت: درخواست ما این است که نمایندگان مجلس با بخش خصوصی و دولت همراهی کنند تا لایحه‌ای برای توسعه زیتون تهیه شود و پس از تبدیل شدن به قانون همه نیروها برای محقق کردن هدف‌گذاری‌های انجام شده در سند چشم‌انداز 20 ساله صرف شود.

رئیس انجمن زیتون قزوین با اشاره به اینکه میانگین مصرف سالانه روغن‌زیتون در ایران حدود 20 هزار تن است، گفت: از این میزان حدود 4 تا 6 هزار تن تولید داخل داریم و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود درحالی‌که ایران ظرفیت خودکفایی زیتون و حتی صادرات آن را نیز دارد و فقط باید نقشه راه توسعه آن ترسیم شود و موردحمایت قرار گیرد.

به گفته فلاح تا سه سال پیش تعرفه واردات روغن‌زیتون فقط 6 درصد بود که حالا با رایزنی‌های انجام شده به 26 درصد افزایش یافته است اما انتظار می‌رود دولت توجهی که به این واردات دارد را به‌تدریج به سمت تولید سوق دهد.

او با اشاره به اینکه میانگین برداشت زیتون ایران 4 تن هکتار است، ادامه داد: ما با فراهم کردن امکانات و آموزش زیتون‌کاران توانسته‌ایم رکورد برداشت 25تن در هکتار را به ثبت برسانیم که از میانگین جهانی نیز بسیار بالاتر است اما رساندن همه مزارع به این رکورد، نیازمند عزم و همکاری دولت و مجلس است.

فلاح با بیان اینکه فعلاً میانگین برداشت زیتون در دنیا 10 تا 15 تن در هکتار است، گفت: اگر دولت در تدوین نقشه راه زیتون همت کند و دست بخش خصوصی را رها نکند، استان‌های پیشتاز ایران در حوزه کشت زیتون می‌توانند هم‌سطح برداشت را از 90 هزار هکتار فعلی به 200 هزار هکتار برسانند و هم میزان برداشت از این مزارع را تا بالاتر از میانگین جهانی افزایش دهند که در این صورت هم نیاز داخلی تأمین خواهد شد و هم در حوزه صادرات می‌توان به یک کشور مدعی در حوزه زیتون و فرآورده‌های آن ظاهر شد.

به گفته او مطالعات جامعی توسط بخش خصوصی و دولت درباره استان‌های مناسب برای کشت زیتون انجام شده و با تدوین نقشه راه زیتون می‌توان گام نهایی را برای خودکفا کردن کشور برداشت.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید