Performancing Metrics

مکاتبات اداری با مهر محرمانه، مانعی برای شفافیت | اتاق خبر
کد خبر: 420124
تاریخ انتشار: 22 آذر 1397 - 19:47
سلطانی تاکید کرد
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: یک فرهنگ بد اداری در کشور این بوده که درجه مکاتبات با مهر محرمانه در نظام اداری ما بالاست. اطلاعاتی که بیهوده با این مهرهای محرمانه از دسترس خارج می‌شود و در دسترس عده‌ای قرار می‌گیرد، مانع از شفافیت می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پدرام سلطانی امروز در دومین روز از ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار، در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار کرد:  از دید ما فعالان اقتصادی تعریف عدالت پیش از برابری در توزیع درآمد و دارایی، برابری در توزیع فرصت‌ها است.  

وی ادامه داد: مادامی که شما نتوانید مشابه شهروند دیگری فرصت برای رشد و توسعه داشته باشید، طبیعتا جامعه به سمت عدالت حرکت نمی‌کند. در چنین شرایطی باور این است که بتوانیم از بعد اقتصادی عدالت را تعریف کرده و به جایگاه خود دست پیدا کنیم.

سلطانی بیان کرد: کشور ما از اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف تشکیل شده و ما مشابه کشورهایی که همگونی در جمعیت دارند، نیستیم، به همین جهت حاکمیت و اداره چنین کشوری با مشارکت اقوام مختلف میسر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نکته دوم در باب شفافیت این است که ما یک فرهنگ بد اداری در کشور داریم، عنوان کرد: این فرهنگ بد آن است که درجه مکاتبات با مهر محرمانه در نظام اداری ما بالاست. اطلاعاتی که بیهوده با این مهرهای محرمانه از دسترس خارج می‌شود و در دسترس عده‌ای قرار می‌گیرد، مانع از شفافیت می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: کاش سازوکاری در دولت و دستگاه تعیین شود تا به آسانی و سادگی به هر اطلاعات و گزارشی مهر محرمانه زده نشود و مردم بتوانند به واقعیت‌هایی دسترسی داشته باشند.

سلطانی گفت: ارزش‌گذاری که ما در نظام سیاسی و اقتصادی خود انجام می‌دهیم، همیشه بی‌اعتنا به نظام جهانی بوده و حاصل آن طبیعتا چیزی است که در حال حاضر آن را می‌بینیم. برای اینکه بتوانیم در فضای اقتصادی رقابت کنیم، نیازمند نشاط، امید، انگیزه و غرور هستیم و حرکت در محیط بهبود فضای کسب و کار و مسابقه با سایر کشورها در این گزارشات، غرور ملی ما را تقویت می‌کند.

وی با طرح این سوال که ما چه دستورالعمل و نقشه راهی را برای محیط کسب و کار تدوین کرده‌ایم، تصریح کرد: این امر بسیار مهم است و باید در پاسخ به این سوال بگوییم که در این امر موفق عمل نکرده‌ایم. قوانین نیز در این امر نتوانسته به کمک بیاید. اگر توانستیم از امروز تا سال آینده حدود ۶ اصلاح در شاخص‌های اقتصادی، کسب و کار، رقابت‌پذیری و غیره ایجاد کنیم، بدین معناست که توانسته‌ایم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: ما هنوز نتوانستیم با دوستان خود در مجلس در برخی مسائل به یک گفتمان مشترک دست پیدا کرده و حرکت جدی را در مسیر بهبود محیط کسب و کار ایجاد کنیم. دنیا از منظر رقابت‌های کشورهای مختلف تحت‌الشعاع قدرت‌های بزرگ است و در این امر هیچگونه تردیدی وجود ندارد.

سلطانی با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که همواره فکر می‌کنیم می‌توانیم مدلی متفاوت برای رشد وتوسعه داشته باشیم، عنوان کرد: هرگاه از پیشرفت‌های دنیا در مجامع سیاسی، حاکمیتی و حزبی صحبتی شده ما آن را به باد استهزا گرفته‌ایم. گاهی اوقات ما به مقطعی دست پیدا می‌کنیم که مسئولان ما علم اقتصاد را به ریشخند می‌گیرند و اعلام می‌کنند که باید این نسخه‌ها را تغییر دهیم و اینجاست که می‌پنداریم ما تافته جدا بافته هستیم.

وی ادامه داد: ما یاد نگرفتیم که به افراد متخصص گوش کنیم و ضمن یادگیری آن را اجرا کنیم. مادامی که اینگونه عمل کنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم که محیط کسب و کار ما بهبود پیدا کند. کشوری که در بحران‌ها قرار داشته باشد، با بهترین مدل‌ها نیز نمی‌تواند به سمت عدالت حرکت کند و این بحران می‌تواند تحریم، جنگ و چالش‌های ستیزگونه جناح‌های سیاسی باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: جامعه ما نیازمند انگیزه و نشاط است و سرمایه اجتماعی از این دستورالعمل نشات خواهد گرفت. شفافیت صرفا پیش‌بینی‌پذیری نیست. پیش‌بینی‌پذیری با توجه به اقتضای حرکت در جامعه جهانی رخ می‌دهد.

سلطانی بیان کرد: پوپولیسم یعنی که بتوان در کوتاه‌مدت مردم را خوشحال کرد اما با تصمیماتی که اخذ می‌شود، آینده آن‌ها به فروش رسیده و این عوامل محیط کسب و کار را خراب خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی در حال حاضر در جامعه چهره خوبی ندارد و به میزان سایر کشورهای دنیا در ایران محبوب نیست. چرا اینگونه است؟ چرا زمانی که چالشی رخ می‌دهد، ذهن مردم به سمتی می‌رود که بخش خصوصی در حال سوءاستفاده است؟

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید