Performancing Metrics

رایزنی با کشورهای همسایه برای حذف تعرفه‌های وارداتی | اتاق خبر
کد خبر: 420135
تاریخ انتشار: 23 آذر 1397 - 10:34
عضو هیات مدیره انجمن فولاد، رایزنی با کشورهای همسایه برای حذف تعرفه‌های وارداتی، تسهیل صادرات، حذف مالیات بر ارزش افزوده و تزریق مالی به پروژه‌های مهم را از جمله راهکارهای حمایت از تولید داخل اعلام کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سیدرضا شهرستانی از تعیین تعرفه ۹۰ دلاری بر واردات فولاد ایران از سوی عراق و افغانستان خبر داد و علت آن‌را اثرات تحریم و شکل‌گیری رقابت منفی بین صادرکنندگان داخلی اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به این‌که در شرایط تحریم ایران قادر به صادرات محصولات خود به همه کشورها نیست، کشورهای همسایه از این شرایط استفاده کرده و برای واردات محصولات ایرانی تعرفه وضع می‌کنند.

از طرف دیگر به گفته عضو هیات مدیره انجمن فولاد، رقابت منفی برای فروش بین شرکت‌های داخلی باعث شده این صادرکنندگان قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

شهرستانی در ادامه یکی از راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی را رایزنی با کشورهای مذکور برای حذف تعرفه‌های وارداتی دانست و اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید فولاد حدود ۲۵ میلیون تن خواهد بود و با توجه به این‌که میزان مصرف کشور حداکثر ۱۵ میلیون تن در سال است، میزان صادرات به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی ضمن تاکید بر لزوم تسهیل صادرات در راستای حمایت از تولید محصولات داخلی، گفت: الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما باید تغییر کند تا ارز حاصل از صادرات محصولات داخلی صرف تامین نیاز صنایع کشور شود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد همچنین بخشیدن مالیات بر ارزش افزوده، تزریق مالی به پروژه‌هایی که احتمال توقف آن‌ها وجود دارد و واگذاری صنایع دولتی و خصولتی به بخش خصوصی را از دیگر راهکارهای حمایت از تولید و کسب‌وکارهای داخلی برشمرد.

وی افزود: دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته، اما این راهکار مانند یک فنر عمل می‌کند و تنها افزایش قیمت‌ها را به تاخیر می‌اندازد که باعث می‌شود مانند امسال به صورت ناگهانی شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

شهرستانی با اشاره به لزوم تقویت صنایع داخلی، تصریح کرد: وجود تورم در کنار چرخه اقتصادی مطلوب بهتر از کنترل تورم و اقتصاد ضعیف است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد همچنین تاکید کرد که برای واگذاری واحدهای اقتصادی به بخش خصوصی باید کمیته‌ای برای تشخیص توانایی مالی و مدیریتی افراد متقاضی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید