Performancing Metrics

وجود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتی و گازی کشف‌شده توسعه‌نیافته در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 420300
تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 - 21:29
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتی و گازی کشف‌شده توسعه‌ی نیافته در کشور خبر داد و گفت: اکتشاف از توسعه و تولید در ایران جلوتر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سیدصالح هندی در نشستی که امروز برگزار شد، با بیان این‌که در همه دنیا صنعت نفت مبتنی بر فناوری و علم است، اظهار کرد: صنعت نفت ایران هنوز این جایگاه را پیدا نکرده و مبتنی بر عملیات است. یکی از اهداف امضای قراردادهای خارجی، فناوری‌های نو است.

وی افزود: به نظر من در بحث پژوهش، بیش‌تر از مشکلات مالی، مشکل دانشی و مدیریتی داریم. یکی از دلایل این موضوع هم این است که در وزارت نفت، میانگین دانش درباره مقوله فناوری کم است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که برای مشکلات امروز صنعت نفت باید  ١٠ سال پیش فکر می‌کردیم، توضیح داد: مقوله پژوهش و فناوری دیربازده است و برای مشکلات امروز نمی‌توان از فناوری استفاده کرد.

او با تاکید بر این‌که نیازسنجی فناوری در ایران تعریف نشده است، گفت: همه کشورها سند توسعه فناوری و یک برنامه ٥٠ ساله دارند. جای این سند در صنعت نفت ایران خالی است. البته در این راستا فعالیت‌هایی آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر نهایی شود. باید برای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری نیازهایمان را احصاء کنیم. این فرآیند آغازشده و نیازهای فناورانه ما احصاء شد و تبدیل به یک نسخه برای فعالیت‌های آتی در شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت شد.
 

عقد قرارداد با پنج دانشگاه

وی در ادامه با اشاره به عقد قرارداد مطالعاتی و پژوهشی، با پنج دانشگاه کشور در اسفندماه سال گذشته گفت: در ابتدای هر ترم تحصیلی، موضوعاتی که مورد نیاز است را به‌عنوان پایان نامه مقطع ارشد و دکتری به دانشگاه‌هایی که طرف قرارداد هستند، اعلام می‌کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، از ایجاد شبکه‌های فناوری در ایران خبر داد و اظهار کرد: هیچ‌کدام از مراکز دانشگاهی، به‌تنهایی قادر به انجام کارهای کلان پژوهشی نیستند و باید شبکه‌ای از دانشگاه‌های داخل و خارج ایران و شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل دهند که این اتفاق رخ داده و تفاهم‌نامه‌ها امضاء و وارد فاز اجرا شده است.

مذاکره با ایرانی‌ها برای توسعه بلوک‌های اکتشافی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه درباره برگزاری مناقصه بلوک‌های اکتشافی با شرکت‌های خارجی گفت: با خروج آمریکا از برجام امکان برگزاری مناقصه وجود نداشت. شرکت‌های E&P قابلیت توسعه بلوک‌ها را دارند. باید چهار شرکت کنسرسیوم تشکیل دهند و در یک سال آینده، سه یا چهار بلوک اکتشافی با مجریان داخلی توسعه خواهند یافت.

هندی با تاکید بر این‌که هدف برگزاری مناقصه جذب سرمایه خارجی بود، گفت: شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم حاضر به شرکت در مناقصه نشدند و ترجیح دادیم مناقصه را با ایرانی‌ها برگزار نکنیم. البته این به معنی ترک تشریفات نبوده و مذاکره است. هدف هم بلوک‌های مرزی است.

به گفته وی، در میانه و بستان‌آباد، احتمال وجود منابع هیدروکربوری وجود دارد اما این احتمال در همدان بسیار ضعیف است.

وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن کشف‌شده توسعه‌نیافته در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به کشف ١٣مخزن در دولت یازدهم گفت: حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن کشف‌شده توسعه پیدا نکرده در ایران وجود دارد. به عبارت دیگر اکتشاف از توسعه و تولید جلوتر است.

هندی از کشف مخازن جدید در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: معرفی این مخازن برعهده وزارت نفت است و اگر اجازه دهند، ما اعلام خواهیم کرد.

به گفته وی، ضریب موفقیت اکتشاف در کشور ٦٠درصد است.

توقیف اموال فرد اختلاس‌گر در شرکت اکتشاف

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، با اشاره به اختلاس صورت‌گرفته در این شرکت در سال گذشته، گفت: با همکاری قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور، اموال این فرد توقیف‌شده و مقدار قابل توجهی از اموال ضبط شده است. روز گذشته بازپرس پرونده، از اموال بازدید کرد و به‌زودی مجوز برگزاری مزایده داده می‌شود.

هندی ادامه داد: از سوی دیگر، پیگیری دستگیری فرد، توسط وکلای شرکت در خارج از کشور درحال انجام است. این فرد در کانادا نیست و محلی که در آن به سر می‌برد، شناسایی شده است و در حال انجام مراحل شناسایی هستیم.

جزییات همکاری خارجی‌ها با اکتشاف
وی درباره همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت اکتشاف در زمان تحریم توضیح داد: شرکت‌هایی که قرار بود در مناقصه بلوک‌های اکتشافی حضور داشته باشند، همکاری خود را متوقف کرده‌اند اما شرکت‌هایی که درحال انجام مطالعات مشترک با آن‌ها هستیم، همکاری خود را ادامه داده‌اند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه از انجام غربالگری اولیه در ایران در حوزه نفت و گاز خبر داد و گفت: بر اساس این غربالگری مناطق مختلف ایران را رتبه بندی کردیم. شانس وجود منابع هیدروکربنی در برخی مناطق به قدری پایین بود که به‌طور کلی از برنامه اکتشاف کنار گذاشته شدند.

هندی با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد از سطح کشور زیر مطالعات اولیه اکتشاف قرار داشتند، تاکید کرد: اولویت برای حفر چاه‌های اکتشافی در کشور در خلیج فارس، جنوب غرب و شمال شرق کشور است.

وجود گاز طبیعی و هیدرات‌های گازی در دریای عمان

وی با بیان این‌که وجود هیدرات‌های گازی و گاز طبیعی در دریای عمان تایید شده است، گفت: البته این منابع در عمق آب بالای ۸۰۰ متر بوده و حفر چاه اکتشافی در این عمق، بسیار گران‌قیمت است. سرمایه مورد نیاز برای حفر چاه‌های اکتشافی در این منطقه ۳۰۰ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و زمانی که وزارت نفت تصمیم گرفت فاز ۲ شناسایی هیدرات‌ها به صورت مطالعاتی باشد، این کار صورت می‌گیرد. امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه به امضا رسید.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت درباره مزایای کشف منابع گازی در دریای عمان توضیح داد: نزدیکی به دریای آزاد، نزدیکی به پاکستان به‌عنوان هدف صادرات گاز و این‌که دریای عمان بعد از تنگه هرمز قرار دارد، از مزایای کشف منابع در دریای عمان است.

هندی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت حفاری گفت: بعد از انقلاب اسلامی، به ازای هر ۱۰۰ واحد گاز که تولیدشده، ۱۷۵ واحد و به ازای هر ۱۰۰ واحد نفت، ۷۵ واحد جایگزین شده است.

وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که فاصله بین اکتشاف و توسعه کم نشده باشد، نباید منابع جدیدی کشف کنیم. زیرا ما مناطق جدید مرزی را کشف می‌کنیم و کشورهای همسایه منتظر کشف ما می‌مانند و بعد، آن را توسعه می‌دهند، مانند اتفاقی که برای میدان آذر افتاد. ما این میدان را کشف کردیم اما شش سال طول کشید تا به تولید برسد. در حالی‌که کشور همسایه توانست این میدان را به تولید برساند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید