Performancing Metrics

کمبودی در اقلام شب عید نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 420627
تاریخ انتشار: 4 دی 1397 - 10:59
آقاطاهر:
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این‌که زمستان و ایام شب سال نو کمبودی در مواد غذایی وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت مواد غذایی رشد فزاینده‌ای به خود گرفته که این موضوع در برخی اقلام همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد آقاطاهر در رابطه با شرایط بازار مواد غذایی در سال جاری گفت: ۹ ماهه ابتدایی امسال به دور از کمبود مواد غذایی و در شرایطی گذشت که همواره قیمت محصولات روند رو به رشدی را به خود گرفته بود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر اینکه هر ساله قیمت محصولات به طور معقول و نسبی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: در سال جاری در کنار رشد منطقی قیمت مواد غذایی، نوسانات نرخ دلار رشد فزاینده‌ای را برای محصولات غذایی به همراه داشت و این موضوع عاملی شد تا پیش‌بینی‌های بازار محقق نشود و حتی می‌توان مدعی شد رشد قیمت‌ها بیش از افزایش نرخ ارز به ویژه دلار بوده است.

وی تاکید کرد: با رشد قیمت دلار برخی از خانواده‌ها که توان مالی مناسبی داشتند طی ۱۵ روز بیش از مایحتاج همیشگی خود را از بازار خریداری کردند.

آقاطاهر کالاهای این صنف را به چهار گروه کالاهای اساسی با حمایت دولتی، کالاهای وارداتی، کالاهای تولید داخل و کالاهای قاچاق دسته‌بندی کرد و گفت: نوسانات نرخ دلار همواره بیشترین تاثیر خود را بر کالاهای وارداتی و قاچاق می‌گذارد که در این بین کالاهای قاچاق عموما در صنف بنکداران مواد غذایی، تنقلات هستند و در کنار آن پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه محصولات وارداتی با نرخ‌های متفاوت ارز به کشور وارد شده و وارد خواهد شد، روند افزایشی قیمت خود را ادامه دهند.

وی در رابطه با تامین کالاهای اساسی یادآور شد: به واسطه حمایت دولت، در تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها در چند ماه گذشته در پی افزایش تقاضا برخی از اقلام کالاهای اساسی با کمبود مواجه شد که این مشکل در حال حاضر رفع شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به وجود انواع مواد غذایی در گمرکات و انبارها، زمستان و ایام سال نو کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: در شرایط فعلی مهمترین موضوع، کاهش قدرت خرید مردم است و این موضوع عاملی شده تا برخی از مواد غذایی همچون لبنیات، آجیل و خشکبار و مرغ از سبد خانوارها خارج شود که در نهایت با خروج این اقلام، سلامت خانوار مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش قدرت خرید خانواده‌ها باید قدرت ارز کشور تقویت شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید