Performancing Metrics

دستاوردهای اقتصادی سفر احمدی نژاد به روسیه | اتاق خبر
کد خبر: 42077
تاریخ انتشار: 11 تیر 1392 - 17:58

رئیس جمهوری اسلامی ایران در یکی از آخرین سفرهای خود در این مقام در بدو ورود به کاخ کرملین مورد استقبال و خوش آمدگویی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدرال روسیه قرار گرفت.

به گزارش اتاق نیوز،نخستین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز 15  نوامبر سال 2011  در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. الجزایر، بولیوی، ونزوئلا، مصر، ایران، قطر، لیبی، نیجریه، روسیه، ترینیداد و توباگو، گینه استوایی، عمان و امارات متحده عربی اعضای اصلی و قزاقستان، عراق، هلند و نروژ نیز کشورهای ناظر مجمع هستند. بیش از 70 درصد ذخایر گازی جهان در اختیار اعضای مجمع صادرکنندگان گاز قرار دارد.

رؤسای جمهور شرکت کننده در اجلاس کشورهای صادر کننده گاز پس از مراسم خوش آمدگویی با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

احمدی‌نژاد یکی از سخنرانان اجلاس مسکو بود و در سخنان خود چهار پیشنهاد برای همکاری بیشتر اعضا مطرح کرد.

او با تشکر از دولت روسیه، رئیس‌جمهور و مردم این کشور به خاطر پذیرایی گرم آنها گفت: زندگی سعادتمند سرشار از رفاه، امنیت و کرامت برازنده انسان‌ها است و تحقق این آرزو مستلزم استقرار عدالت و مشارکت عمومی مردم جهان است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز گروهی که در سابقه خود دوره سیاه برده‌داری را یدک می‌کشند با تسلط انحصاری بر مراکز تصمیم‌گیری جهانی تبعیض و فقر را بر اکثریت کشورها تحمیل کرده‌اند و مانع رسیدن جامعه جهانی به صلح و رفاه شده‌اند.

وی گفت: امروز انرژی و عرضه آن در جهان مهمترین عامل اقتصادی در تنظیم شرایط است و در تنظیم سیاست‌های راهبردی، نقش تعیین‌کننده دارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید شرایط فروش انرژی عادلانه و برابر باشد، گفت: بخش اصلی منابع انرژی فسیلی و به ویژه گاز متعلق به ملت‌های ما است و ما می‌توانیم در یک مشارکت جمعی و هدفمند، حقوق ملت‌های خود را استیفا کنیم؛ شایسته و عادلانه نیست که خریداران انرژی بیش از صاحبان اصلی آن سود ببرند، ما چیزی اضافه بر حق و عدالت نمی‌خواهیم. قیمت‌گذاری و عرضه عادلانه انواع انرژی به ویژه گاز بسیاری از نابرابری‌ها را برطرف و زمینه فرصت‌طلبی را محو خواهد کرد. تاسیس مجمع کشورهای صادر کننده گاز ابتکار بسیار ارزنده‌ای در جهت مشارکت عادلانه در مدیریت منابع و بازار انرژی است.

رئیس جمهور در ادامه برای گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی و گاز چهار راهکار مطرح کرد و گفت: ‌پیشنهاد می‌شود نخست در راستای تحقق اهداف مجمع، مکانیزم‌های روشن برای قیمت‌گذاری انواع و اشکال مختلف گاز تهیه و تصویب و به طور مشترک اجرا شود. دوم تبادل تجربیات فنی و اجرایی اعضا در زمینه استخراج، پالایش و تبدیل به عنوان یک بستر همکاری سازنده و مشترک، گسترش یابد. سوم سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در اکتشاف و بهره‌برداری بین اعضا گسترش یابد و چهارم با ایجاد ساز و کارهای معین، فرصتی برای کمک به کشورهای ضعیف و فاقد انرژی پیش‌بینی گردد.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: می‌توانیم با پافشاری بر عدالت و مدیریت مشترک جهانی و با همکاری و دوستی سهمی در این رویداد بزرگ داشته باشیم.

احمدی نژاد امروز بعد از ظهر ساعت19  به تهران می آید و در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید