Performancing Metrics

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی هلدینگ پی وی سی در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 420832
تاریخ انتشار: 8 دی 1397 - 19:29
تحریم، صنعت پتروشیمی را هدف گرفته است و بسیاری از کشورها حاضر نیستند به ایران کاتالیست بفروشند. اما برخی از شرکت‌های داخلی توانستند کاتالیست‌های مورد نیاز را تولید کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امین بیانک - مدیرعامل پتروشیمی غدیر - در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر این‌که صنعت پی وی سی یکی از سخت‌ترین صنایع پتروشیمی است، اظهار کرد: فقط ۲۰ درصد از تولیدکنندگان پی وی سی به ظرفیت اسمی خود می‌رسد. در این شرایط شرکت پتروشیمی غدیر سومین سالی است که در تولید این محصول به ظرفیت اسمی خود رسیده است.

وی از تولید ۵۴ هزار و ۷۱۷ تن پی وی سی در شش ماه نخست سال خبر داد و تاکید کرد: این میزان تولید در شرایطی بود که کارخانه به‌دلیل مشکلی که در رآکتور پیش آمده بود، ۵۷ روز کار نکرد. هم‌چنین کارخانه ما طی ۹ ماه امسال، ۸۶ هزار و ۵۱۳ تن تولید کرد، با این حال امروز تقریبا ۳۵۰۰ تن از برنامه خودمان عقب هستیم که باید طی سه ماه آتی جبران شود.

او در ادامه با اشاره به اعمال تحریم علیه ایران، گفت: تحریم صنعت پتروشیمی را هدف گرفته است و بسیاری از کشورها حاضر نیستند به ایران کاتالیست بفروشند. البته برخی از شرکت‌های داخلی توانستند کاتالیست‌های مورد نیاز ما را تولید کنند. یکی از شرکت‌های ایرانی توانسته یکی از کاتالیست‌های مورد نیاز ما را که قبلا از فرانسه خریداری می‌کردیم، تولید کنند و ما حاضر شدیم سرمایه مورد نیاز این شرکت را تامین کنیم که بتوانند کاتالیست مورد نیاز ما را انبوه‌سازی کنند.

بیانک با تاکید بر این‌که یکی دیگر از مشکلات پتروشیمی غدیر، تامین خوراک است، ادامه داد: ما در تامین کلر با مشکل مواجهیم و اگر نتوانیم برروی تولید کلر حساب کنیم، بیش از ۶۰ درصد نیاز ما تامین نخواهد شد.

وی با بیان این‌که ۸۰۰۰ تن پی وی سی در ایران تولید می‌شود، گفت: میزان تولید پی وی سی در پتروشیمی غدیر، ۱۶۰۰ تن است و اخیرا که ۸۰۰۰ تن پی وی سی در بورس عرضه شد، به طور کلی ۲۵۰۰ تن خریداری شد که این نشان می‌دهد بازار اشباع شده و دست واسطه‌ها از بورس کوتاه شده است.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر در ادامه با اشاره به وضعیت این پتروشیمی در سال‌های گذشته گفت: اواخر سال ۱۳۹۴، ارزش سهام پتروشیمی غدیر، ۱۳۰ میلیارد بود و این پتروشیمی ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی داشت و ۱۵۰ میلیارد تومان هم به بابک زنجانی فروخته شده بود، اما زنجانی هنوز این شرکت را تحویل نگرفته بود. امروز این شرکت بدهی سالیانه و عقب افتاده ندارد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر، از برنامه‌ریزی برای هلدینگ پی وی سی در کشور خبر داد گفت: تلاش کردیم با الحاق پتروشیمی غدیر به خلیج فارس، اقدامات لازم برای راه‌اندازی هلدینگ پی وی سی را انجام دهیم. برای این طرح، مشاور هم انتخاب شده و امور به سرعت پیش می‌رود. هم‌چنین پروژه دیگری با همکاری تاپیکو و شستا در دست اقدام است و به دنبال این هستیم که غدیر ۲ را در آبادان راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه درباره بازارهای صادراتی پتروشیمی غدیر توضیح داد: عراق، افغانستان، هند، ترکیه، آذربایجان و برخی کشورهای آفریقایی بازار صادراتی پتروشیمی غدیر بودند اما امسال رقم صادرات قابل توجه نبود، زیرا باید بازار داخل را تامین می‌کردیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با اشاره به نوسانات بازار ارز در ماه‌های اخیر در کشور، گفت: به‌طور کلی، میزان نیاز داخلی کشور به پی وی سی ۳۶۰ هزار تن در سال است، یعنی به‌طور متوسط هفته‌ای ۷۰۰۰ تن، اما این میزان در ماه‌های مرداد و شهریور به ۴۲ هزار تن در هفته رسیده بود که حاکی از حضور دلالان در بورس بود.

بیانک درباره عرضه ارز نیز به سامانه نیما توسط پتروشیمی غدیر توضیح داد: پتروشیمی غدیر تا شانزدهم مردادماه اجازه داشت محصول خود را به صورت ریالی به فروش برساند، بعد از آن، دیگر این اجازه را نداشتیم. به‌طور کلی دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به سامانه نیما عرضه کردیم و طبق قولی که به بانک مرکزی داده‌ایم تا پایان سال باید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار هم در نیما عرضه کنیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید