Performancing Metrics

۷۵ درصد بودجه به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها می‌رسد | اتاق خبر
کد خبر: 421012
تاریخ انتشار: 12 دی 1397 - 15:34
یک کارشناس اقتصادی گفت: کل بودجه سال آینده حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و موسساتی که وابسته به دولت هستند به جز وزارت‌خانه‌ها حدود ۱۲۷۰ هزار میلیارد تومان است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ‌اکبر ابدالی محمدی - عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور - اظهار کرد: بودجه در قالب دخل و خرج یک ساله‌ کشور گنجانده می‌شود و میزان درآمد و هزینه‌هایی که دولت به مراکز اختصاص داده است را بیان می کند.

وی با تاکید بر اهمیت بودجه برای دولت اظهار کرد: گاها دولت مطرح می‌کند که اختیارات کمی در دست دارد ولی قدرتی که با نام "پول" و "بودجه" در دست دولت است اجازه حکمرانی بر بخش‌های مختلف اقتصادی و مدیریتی کشور را به دولت می دهد؛ به طوریکه حتی بودجه سازمان‌های نظامی را هم دولت تعیین می‌کند.

ابدالی محمدی تاکید کرد: دولت با بودجه تعیین می‌کند که کشور در یک سال چگونه اداره شود و هزینه‌های بخش عمرانی، حمل و نقل، زیر ساخت ها و... چگونه تخصیص شود، چه ارگانی تقویت شود و چه نهادی بودجه بیشتری بگیرد. اهمیت بودجه به این است که مدیریت بودجه کشور دست دولت است و دولت می‌تواند وجوه مختلف کشور را از حیث بودجه مدیریت و اعمال نظر کند.

این استاد دانشگاه با اشاره تاثیر بودجه بر برنامه‌ریزی بلندمدت کشور گفت: بودجه برای یک سال بسته می‌شود ولی همین بودجه یک ساله تبدیل به یک سیاست‌گذاری بلندمدت می‌شود و اثرات بلندمدتی بر اقتصاد کشور دارد.

وی عنوان کرد: درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی، غیر مالیاتی، درآمد نفتی و استقراض است. درآمد مالیاتی شامل مالیات بر شرکت ها، ارزش افزوده، مالیات وارد بر واردات و... است. درآمد غیر مالیاتی عمدتا شامل فروش خدمات و کالاهای غیر دولتی و همچنین جرایم‌ است. همچنین از فروش نفت برای دولت ایجاد درآمد می‌شود که می تواند آن را برای هزینه‌های مفروض خرج کند. استقراض و فروش اوراق قرضه که در قوانین بودجه سالیانه آمده نیزاز درآمد های دولت است.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور در خصوص هزینه‌های دولت گفت: مصارف و پرداخت‌های دولت شامل هزینه‌های جاری، هزینه های عمرانی، پرداخت دیون و بدهی‌هاست. هزینه دستمز و حقوق کارکنان از جمله هزینه‌های جاری است، هزینه‌های عمرانی هم شامل هزینه پروژه‌هایی است که هر ساله دولت بابت انجام پروژه‌های عمرانی  مانند سد سازی و... می پردازد.

ابدالی بیان کرد: به صورت کلی، بودجه درآمدهای عمومی دولت را مشخص می‌کند و هزینه‌ها را شفاف می‌کند و این را ریز به ریز بخش‌بندی می‌کند و بودجه هر نهاد را قانون به صورت جزئی مشخص می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نکاتی که دولت در بودجه ۹۸ در نظر گرفته  است بحث اقشار اسیب پذیر جامعه بوده و طبق اعلامی که در بودجه آمده نزدیک به ۱۴ میلیارد  دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم در نظر گرفته است. ولی عمدتا این تامین کالای اساسی به سمت واردات می‌رود و در این زمینه زیاد شدن واردات و کم شدن تولید داخل مشاهده می شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید