Performancing Metrics

ایجاد سالی ۷۰ هزار فرصت شغلی | اتاق خبر
کد خبر: 421105
تاریخ انتشار: 14 دی 1397 - 18:51
نورالله زاده اعلام کرد
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به پرداخت تسهیلات به ۱۹ هزار و ۷۵۰ طرح اشتغال روستایی گفت: سالانه به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ هزار فرصت شغلی از سوی این صندوق ایجاد می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اصغر نورالله‌زاده در نشستی خبری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اصلی دولت توجه به کسب و کار در مناطق روستایی و عشایری است، اظهار کرد: سهمیه اعتباری که برای پرداخت تسهیلات در این مناطق از محل منابع بانک ها، موسسات عامل و صندوق توسعه ملی ابلاغ شده بود، ۳۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و به همین مقدار از منابع موسسات عامل بود که صندوق کارآفرینی امید هم یکی از این موسسات عامل به شمار می‌رود، بانک کشاورزی به تنهایی ۵۰ درصد از این منابع را تأمین کرد و سه موسسه دیگر به طور برابر عاملیت ۵۰ درصد دیگر را بر عهده داشتند.

نورالله زاده با بیان اینکه توجه به کسب و کارهای خرد و کوچک از ابتدا در اولویت صندوق کارآفرینی امید بوده است، گفت: با توجه به ماهیت محیط های روستایی، در مرحله اول تعداد ۳۲ هزار طرح با مجموع اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق ارجاع داده شده که از این تعداد تا پایان آذر ماه سال جاری، ۲۱ هزار و ۷۵۰ طرح با اعتبار ۱۲۵۰ میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفته است، همچنین با ۲۰ هزار و ۱۵۰ طرح با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان قرار داده منعقد شده که به ۱۹ هزار و ۷۵۰ طرح تسهیلات پرداخت شده است و ۹۰۰ میلیارد تومان از این مقدار، پرداخت‌های قطعی هستند.

وی اضافه کرد: صندوق کارآفرینی امید به لحاظ تعداد طرح، تقریبا در بین موسسات بالاترین رقم و حجم پرداخت را دارد و این تعداد طرح، موجب ایجاد حداقل ۵۲ هزار ظرفیت اشتغال شده اند که بخشی از این تعداد در دست ساخت و ساز و نصب تجهیزات و ماشین آلات هستند و با اتمام این مرحله و پرداخت سقف کل تعهدات متناسب، چنین ظرفیت اشتغالی ایجاد می شود.

مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ هزار فرصت کسب و کار از سوی صندوق ایجاد می شود، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت سیستم ما، پیش بینی ما این است که در پایان امسال نیز همین ظرفیت را داشته باشیم و به همین تعداد بتوانیم فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نورالله زاده با بیان اینکه طرح های «روستای بدون بیکاری» و «هر روستا، یک محصول»، همچنان در حال پیگیری هستند و هدف گذاری هایی در این زمینه انجام شده است، افزود: بعد از تصویب این طرح در کمیته فنی ستاد وزارت کار و مطالعاتی که در سطح کشور در این حوزه انجام شد، ۳۰۰ روستا در سراسر کشور هدف گذاری شدند تا با ثبت در سامانه و پرداخت تسهیلات به توسعه لازم در زمینه کسب و کار برسند.

وی بیان کرد: تعاونی ها در استان مرکزی دارای ظرفیت بسیار خوبی هستند و قصد داریم تا با توافق نامه ای که با زنجیره های تولید در قالب تعاون امضا می کنیم، خط اعتباری مشترکی ایجاد کنیم و به شرطی که همه اجزای کار ازجمله آموزش های تخصصی و دیگر بخش های تکمیل کننده زنجیر دیده شوند، با ارائه خدمات مالی، سهم بازار را در این زنجیره بهبود بخشیم، به صورتی که بتواند در بازارهای بین المللی سهمی به خود اختصاص دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استان مرکزی در کریدور حمل و نقل کشور قرار گرفته است و محور مواصلاتی بسیاری از راه های کشور است، گفت: طی مذاکره ای که با اتاق تعاون داشتیم، سعی بر این است تا کسب و کارهای سیار را در محورهای این استان ساماندهی کنیم و با توجه به محصولات عمده ای که در استان تولید می شود، به عنوان یک نماد تا تبدیل شدن استان به پایلوت اصلی کشور پیش برویم تا شرایط برای توسعه کسب و کار در استان مهیا شود.

نورالله زاده در ادامه صحبت های خود، استان مرکزی را از استان های پیشتاز در زمینه کسب و کار روستایی عنوان کرد و گفت: طبق گزارش هایی که به دست من رسیده است، استان مرکزی عملکرد بسیار خوبی داشته است و از سطح اعتباراتی که در مرحله اول و دوم ابلاغ کردیم جلوتر است و بنابر دسته بندی هایی که برای عملکرد استان ها انجام داده ایم، این استان در دسته اول قرار دارد و این نشان دهنده تلاش مجموعه استان در مسیر بهبود عملکرد خود است.

وی تصریح کرد: با وجود ۴۰۰ دفتر که در سراسر کشور، کارکرد صندوق توسط دستگاه های نظارتی در مرحله اول و دوم مثبت ارزیابی شده است و ما تمام تمرکز و منابع خود را به اجرای خوب این قانون در مرحله سوم و چهارم معطوف می کنیم و سال آینده بیش از ۹۰ درصد از فعالیت های صندوق مربوط به بخش اشتغال روستایی خواهد بود.

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی که با سازمان زندان ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، افرود: زندانیان و افراد مبتلا به اعتیاد که بهبودی کامل یافته اند می توانند از تسهیلات صندوق با سقف ۲۰۰ میلیون تومان استفاده کنند، همچنین کارفرمایانی که افراد بهبود یافته را به کار می گیرند، شامل این تسهیلات می شوند، طبق آئین نامه مصوب در ستاد فنی قانون اشتغال پایدار روستایی، بازه زمانی پرداخت این تسهیلات بین یک تا سه ماه است و در مورد طرح های منابع داخلی، این بازه به ۴۵ روز کاهش می یابد.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، از انجام اقداماتی در راستای برند سازی برای مشاغل خانگی و صنایع کوچک خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه با برپایی جشنواره هایی سعی در برند سازی کسب و کارهای خانگی داریم، برگزاری جشنواره ترشی هفت بیجار در شهرستان بیجار، جشنواره رودوزی و سوزن دوزی در شهرستان گنبد و جشنواره گل نرگس در دره شهر استان ایلام، اقداماتی در این زمینه هستند.

نورالله زاده، صندوق کارآفرینی امید را از یکی موسسات اصلی تأمین کننده منابع مالی در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: با همکاری شهرداری منطقه ۱۴ تهران، مکان هایی را برای فروش صنایع دستی در سطح شهر در نظر گرفته ایم و همچنین در محوطه صندوق تهران نیز مکانی برای این امر در نظر گرفته شده است، افرادی هم که در نمایشگاه های داخلی و یا خارجی شرکت می کنند می توانند از تسهیلات صندوق بهره مند شوند.

وی با اشاره به توجه به نظارت بر عملکرد صندوق ها در سراسر کشور اظهار کرد: در قالب سامانه ای نظارتی تحت عنوان سهام بر عملکرد صندوق های سراسر کشور نظارت می کنیم، تلاش ما این است که شاهد حداقل انحراف نامساعد در منابع باشیم.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید ضمن اشاره به توافق نامه های امضا شده با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان تایید شده از طرف معاونت علمی به صندوق معرفی می شوند و در چارچوب تفاهم نامه، تسهیلاتی به آن ها پرداخت می شود، وزارت ارتباطات و فناوری نیز طرح های استارت آپی را در کمیته ای تصویب و پس از معرفی به صندوق کارآفرینی امید، اجرایی می کند.

سید عمادالدین هزاوه ای مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی نیز در این نشست ضمن تشریح عملکرد این صندوق در سال جاری، بیان کرد: از محل منابع داخلی و از مجموع ۱۳۴ طرح، هشت طرح در حوزه کشاورزی با رقم ۴۱۳ میلیون تومان، ۳۴ طرح در صنعت با رقم یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان و ۷۹ طرح در حوزه خدمات با رقم چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: از محل منابع توسعه ملی و از مجموع ۲۱۳ طرح اجرا شده با رقم ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تعداد ۵۸ طرح در حوزه کشاورزی با رقم شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، ۱۳۰ طرح در زمینه صنعت بارقم هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۲۵ طرح در خدمات با رقم دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

هزاوه ای در پایان یاد آور شد: هم اکنون تعداد ۷۹۵ شغل با تسهیلات پرداخت شده ایجاد شده است و امیدواریم با پیش بینی های انجام شده، در پایان سال شاهد فراهم شدن هزار فرصت شغلی در سطح استان مرکزی باشیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید