Performancing Metrics

ضرورت جایگزینی درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی | اتاق خبر
کد خبر: 421189
تاریخ انتشار: 16 دی 1397 - 12:00
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «لایحه بودجه سال ۹۸ تا حدودی متناسب با شرایط اقتصادی فعلی است»، در عین حال گفت که باید بودجه سال آینده را انقباضی‌تر ببینیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی قربانی اظهار کرد: بودجه سال ٩٨ یک بودجه انقباضی است که برای دوران تحریم بسته شده است. طبیعتا ما در جریان بررسی بودجه باید ضمن کنترل هزینه‌ها، راهکارهایی را هم برای افزایش درآمدها به خصوص درآمدهای مالیاتی پیدا کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از هزینه‌های غیرضرور مثل ماموریت ها و تشریفات دستگاه‌ها کاسته شده و چند هزار میلیارد تومان از آن کم شده ولی در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این موضوع نیاز به بررسی دارد و هر جا که نیاز باشد ما نسبت به حذف اعتبارات غیرضروری اقدام می‌کنیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه «ضرورت برخی اعتبارات از جمله سفرها و مأموریت‌ها در دستگاه‌های مختلف نیاز به تدبیر دارد»، یادآور شد: این اعتبارات تا جایی که به وظیفه اصلی دستگاه‌ها صدمه نزند قابل حذف است.

قربانی با بیان اینکه «هرچه بودجه شفاف‌تر باشد منجر به رانت کمتری خواهد شد»، تصریح کرد: البته لایحه بودجه سال ۹۸ قدری متناسب با شرایط اقتصادی فعلی است اما باید آن را انقباضی‌تر ببینیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی واریز ۲۰ درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه، اضافه کرد: ما همچنین نیازمند گسترش پایه‌های مالیاتی از جمله در مواردی مثل مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی هستیم. در همین رابطه باید ماموریت ویژه‌ای برای وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی شود که به سمت درآمدهای جدید بروند.

این نماینده مجلس شرایط اقتصادی فعلی را فرصت و تهدیدی برای اقتصاد کشور عنوان و خاطرنشان کرد: البته در کوتاه مدت درآمدهای کشور کاهش می‌یابد اما این فرصت خوبی برای کاهش وابستگی به نفت خواهد بود.

قربانی با بیان اینکه «معافیت‌های مالیاتی اعم از معافیت‌های صادرات ۵۰ هزار میلیارد تومان است»، ادامه داد: اگر ما این رقم را به درآمد کشور اضافه کنیم بسیار اثرگذار خواهد بود. در حال حاضر یک عده صادرات می‌کنند ولی دلارها را به کشور بر نمی گرداند. ما باید درآمدهای مالیاتی را به گونه‌ای پیش‌بینی کنیم که اگر امکان فروش نفت‌مان هم وجود نداشت بتوانیم روی درآمدهای مالیاتی حساب کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پرداخت ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه، افزود: اگر بخشی از این رقم به بودجه برگردانده شود بسیار اثرگذار خواهد بود. آنچه ما باید مورد توجه قرار دهیم مقاوم‌سازی و تاب آوری اقتصاد کشور است. ایران بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیاست و از لحاظ منابع طبیعی و سرمایه انسانی در سطح بالایی قرار دارد، حتی پس انداز ما دو برابر کشورهای دیگر است ولی متاسفانه این موارد منجر به خلق ثروت نشده و دلیل آن هم رانت نفت بوده است. آنچه ما در این شرایط نیاز داریم این است که دخل و خرج دولت با هم متناسب شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید