Performancing Metrics

بزرگ‌ترین ریسک‌ها بر سر راه اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ | اتاق خبر
کد خبر: 421480
تاریخ انتشار: 22 دی 1397 - 19:00
از چین گرفته تا اروپا و آمریکا، چالش‌های سرسختانه ای بر سر راه اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی قرار دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، طی امسال و سال آینده، بزرگ‌ترین ریسک‌های اقتصادی در مناطقی ظهور خواهند کرد که سرمایه گذاران پیشتر به استحکام موقعیت آن‌ها اطمینان خاطر داشتند. این ریسک‌ها شامل احتمال کاهش رشد اقتصادی چین، افزایش نرخ بهره و افزایش هزینه استقراض در سطح جهان و سیاست‌های پوپولیستی برخی کشورها است که استقلال بانک‌های مرکزی را نشانه رفته است.

کاهش محسوس رشد اقتصادی چین تنها به دلیل جنگ تجاری با آمریکا نبوده است: گذار اقتصاد چین از یک اقتصاد مبتنی بر صادرات و سرمایه گذاری به یک اقتصاد مبتنی بر مصرف خانگی با چالش‌های زیادی روبرو شده است و سوال اینجاست که رشد اقتصاد چین تا چه حدی کاهش خواهد یافت.

کاهش شدید رشد اقتصادی چین احتمالا به سرعت، کشورهای آسیایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هر چند که آمریکا وابستگی کمتری به محصولات چینی دارد اما احتمالا اروپا بیشتر از آمریکا از کاهش رشد اقتصادی چین متضرر خواهد شد.

ریسک بزرگ بعدی نرخ بهره است که با وجود آن که حتی در سطح پایین‌تر از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد اما هزینه استقراض بر دوش شرکت های جهانی سنگینی می‌کند. افزایش نرخ بهره هم اکنون نیز موجب زیان سنگین سهامداران در آسیا شده است.

اگر سیاستگذاران کشورهای مختلف برای تحقق وعده‌های پوپولیستی خود نظیر کاهش شکاف درآمدی طبقات مختلف جامعه هم چنان به استقراض و بدهی متکی باشند، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره تا سطوح کمتر پیش‌بینی شده وجود دارد که در این صورت باید شاهد ریزش سهمگین بازارهای بورس جهان باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید