Performancing Metrics

سهامداران خودرویی برای فروش صف کشیدند | اتاق خبر
کد خبر: 421568
تاریخ انتشار: 24 دی 1397 - 18:12
بعد از افزایش قیمت خودرو
تاثیر افزایش قیمت‌های خودرو در رشد سهم‌های این گروه چندان دوام نیاورد و فقط پس از یک روز از انتشار این خبر، سهامداران برای فروش سهم‌های خودرویی در صف ایستادند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تا روز گذشته بیش از یک هفته کاری بود که نماگر اصلی بورس تهران روند رشد را دنبال می کرد اما دیروز فعالان بازار سهام بیشتر به سمت خرید سهم های کوچک پیش رفتند و در شرکت های بزرگتر کفه عرضه سنگینی کرد؛ این موضوعات سبب شد که شاخص هم وزن بر خلاف شاخص اصلی رشد کند.

اما در کنار افزایش تقاضا در گروه های کوچک گروه خودرویی ها نیز یک دست رشد قیمت را تجربه کردند این رشد در حالی اتفاق افتاد که قیمت کارخانه ای خودروها رسما افزایش یافت و درآمد این شرکت ها رشد کرد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این افزایش رشد به دلیل ساختار غیر رقابتی و هزینه های فزاینده خودروسازان نسبت به دیگر شرکت ها چندان پایدار نیست.

کما این که امروز قیمت سهم های خودرویی در چرخشی ۱۸۰ درجه با افت فزاینده ای مواجه شد و سهامداران تعدادی از سهم‌ها و مخصوصا سهم‌های شاخص ساز این گروه برای فروش سهم خود در صف ایستادند و این موضوع کفه عرضه را به شدت نسبت به کفه تقاضا سنگین کرد و باعث شد خودرویی‌ها در سومین روز کاری این هفته سعی در کاهش شاخص های بازار سرمایه داشته باشند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۶۹۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با ۱۸۰ واحد رشد مواجه شد و عدد ۲۸ هزار و ۹۸۳ واحدی را تجربه کرد. این در حالی است که در روز گذشته نماگر اصلی پس از شش روز کاری مداوم صعود ۴۳۶ واحد کاهش یافته بود.

در عین حال شاخص آزاد و شناور با ۴۲۳ واحد افزایش تا رقم ۱۷۹ هزار و ۸۸۷ واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول و دوم نیز ۲۲۶ و ۳۴ واحد افزایش یافته است.

فعالان بازار سرمایه امروز شاهد بودند که نمادهایی در گروه فلزی، بانکی و دارویی به افزایش شاخص کل کمک کردند. از جمله این نمادها می توان به فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی و بانک ملت اشاره کرد. هر یک از شرکت های یاد شده به ترتیب    ۱۰۶، ۷۷، ۵۴ و ۵۲ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص های بازار داشتند.

در عین حال همان گونه که گفته شد نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات در کنار برخی از نمادهای معدنی و پتروشیمی به کاهش شاخص‌های بازار سرمایه دامن زدند. از جمله این نمادها می توان به نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، ایران خودرو، سایپا، پتروشیمی پارس و پتروشیمی مبین اشاره کرد که هر یک از آنها به ترتیب ۷۸، ۶۷، ۶۰، ۵۹  و ۴۸ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج‌های بازار داشتند.

با نزدیک شدن به بهمن ماه پیش رو و ماه شمار شدن سودهای سپرده‌های بانکی، بانک ها همچنان امیدوار به کاهش هزینه های خود شاهد رشد قیمت سهام‌شان هستند. از جمله آنها می توان به نمادهای بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات اشاره کرد که اوایل امسال  در پایین‌تر از قیمت اسمی داد و ستد می شدند.

در گروه کانی‌های فلزی و گروه محصولات شیمیایی نیز قیمت‌ها عمدتا کمتر از سه درصد نوسان داشتند. شیمیایی‌ها امروز شاهد حجم معامله بیش از ۹۰ میلیون سهم به ارزش ۴۱ میلیارد تومان بوده‌ است.  

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۶۴۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات دو میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. همچنین تعداد معاملات بورس به رقم ۱۶۳ هزار و ۴۴۰ رسید.

در عین حال در فرا بورس ایران شاخص کل امروز پانزده واحد رشد کرد و به رقم ۱۹۴۹ رسید.   ارزش معاملات این بازار به رقم ۴۳۳ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به عدد ۹۳۶ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید