Performancing Metrics

صادرات کالاهای وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی خیانت است | اتاق خبر
کد خبر: 421692
تاریخ انتشار: 27 دی 1397 - 16:59
مودودی:
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خیانت است و صادرکنندگان هم عقیده دارند که آنچه برای مردم یارانه داده می‌شود، نباید از کشور خارج شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی شب گذشته در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: از شما صادرکنندگان می‌خواهم رویکرد خود را در مورد صادرات پرقدرت ارائه داده و نگاه خود را از سمت ضعف‌ها به قدرت‌ها تغییر دهید.

وی افزود: شاید تمام شاخص‌های امروز ما در رویایی با تحریم منفی بوده و آسیب‌دیده باشیم اما در بُعد صادراتی این ظرفیت وجود دارد که سهم خود را از بازارهای جهانی افزایش دهیم. اگر آمریکا تحریم‌ها را دنبال می‌کند، شاید مقاصد دیگری دارد؛ گرچه تمام هدفش تجارت خارجی ما است. تحریم دو چیز را به طور مشخص دنبال می‌کند؛ اینکه مسائل فرضی را افزایش و درآمد ارزی را در ایران کاهش دهد.

مودودی بیان کرد: دست گذاشتن روی ایران ریسک بزرگ برای آمریکایی‌ها بود، زیرا ایران در همسایگی ۱۵ کشور قرار دارد که بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال واردات داشته و این کشورها نیز بیش از این میزان صادرات دارند. ما هزاران کیلومتر خطوط دریایی و مرز زمینی داریم که مدیریت و کنترل آن توسط آمریکایی‌هایی که در منطقه دور قرار دارند، ممکن نیست. اگر ما تنها بخواهیم سهم کوچکی از بازار پیرامونی خود را بگیریم، بیش از مقدار امروز است. مشکل در جای دیگری قرار دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمریکا در انتخاب ایران به همان بلایی در اقتصاد دچار خواهد شد که در جنگ نظامی ویتنام داشت، زیرا ظرفیت‌ها و پیوندهای امروز ما با همسایگان بسیار عمیق‌تر از این است که کشوری به صورت تکلیفی فاصله‌ها را عمیق‌تر کند و مسیرها را ببندد. صادرات با توجه به نرخ امروز ارز به نفع ما است و باید حداکثر استفاده را از آن ببریم.

وی با بیان اینکه مشکلات ما در بخش صادرات از جنس دیگری است، اظهار کرد: یک بعد به این بحث برمی‌گردد که ما کالاهای با ارز  ۴۲۰۰ تومانی را وارد می‌کنیم که وظیفه دولت است از مردم حمایت کند. متاسفانه این امر نباید بر مبنایی باشد که کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر شود. این خیانت است و صادرکنندگان شناسنامه‌دار ما هم عقیده دارند که آنچه برای مردم یارانه داده می‌شود، نباید از کشور خارج شود.

مودودی ادامه داد: بعد دوم بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است. ارزی که کمک می‌کند تا تولیدات داخلی ما بر اساس ارزی که از محل صادرات تامین می‌شود به چرخه اقتصاد وارد شود، حتما باید به چرخه اقتصاد بازگردد. مشکل در تعریف این مکانیسم است. شکافی که امروز بین بانک مرکزی و صادرکننده وجود دارد ناشی از مکانیسم برگشت ارز است. ما در مواردی که بحث پیمان‌ها و تعهدات ارزی را در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه کردیم، هیچ زمان این پول بر اساس آنچه بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کرده به چرخه اقتصاد برنگشته و هیچ زمان نیز اقتصاد کشور فرونپاشیده و این خود مهم‌ترین دلیل برای بازگشت ارز است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه امروز صادرکنندگان نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کنند، تصریح کرد: دولت‌ها در طول تاریخ ۴۰ ساله از بخش کارآفرینی حمایت کردند و در طول ۲۰ سالی که گذشته، ۲۰۰۰ درصد رشد صادراتی را تجربه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز بخش خصوصی باید پشت دولت قرار بگیرد و به دولت بگوید که دغدغه نداشته باشد.  دولت امروز بیش از صادرکنندگان به این پشتگرمی نیاز دارد و باید از نگاه دولت به صادرات نگاه شود. ما مشکلات زیرساختی عمیقی در کشور داریم که باید برای آنها راه حل پیدا کنیم. ما به لحاظ اقلام صادراتی نیز کشور بسیار محدودی هستیم. تعداد اقلام صادراتی بالای ۱۰ میلیون دلار ما کمتر از ۳۵۰ قلم و تعداد اقلام صادراتی بالای ۵۰ میلیون دلار ما کمتر از ۱۰۰ قلم است.

مودودی اضافه کرد: ما ۷۰۰۰ کد اچ اس صادراتی داریم. در زمینه صادرکنندگان نیز زمانی که ما افراد و شرکت‌های بالای ۱۰ میلیون دلار را مقایسه می‌کنیم، تعدادشان کمتر از ۵۰۰ شرکت است و تعداد شرکت‌های بالای ۵۰ میلیون دلار ما کمتر از ۱۰۰ شرکت هستند و این در قیاس با ترکیه‌ای است که در حال گرفتن بازارهای صادراتی ایران است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ما یک وظیفه و رسالت ذاتی داریم که باید به صورت جدی دنبال کنیم و آن توانمند و بین المللی کردن شرکت‌های داخلی خودمان است، اظهار کرد: شرکت‌هایی که باید با مفهوم صادرات بهتر آشنا شوند و در راستای تبدیل شدن به شرکت‌های بالای ۱۰ میلیون دلاری تلاش کرده و آمادگی لازم را کسب کنند.

وی بیان کرد: رسالت دیگر ما این است که اقلام صادراتی را افزایش دهیم که ما در سازمان توسعه تجارت به صورت ویژه روی مگاپروژه‌ها بحث می‌کنیم که باید اقلامی که در سبد صادراتی آینده کشور است را اضافه کنیم. در مقطعی از تاریخ روی پتروشیمی سرمایه‌گذاری کردیم و امروز نزدیک به ۱۲میلیارد دلار صادرات ما را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. امروز وقت آن رسیده که بخش خصوصی با ایده‌های نابی که دارد، مگاپروژه‌های خود را در سطح ملی و نه استانی مطرح کند.

مودودی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ذاتی سازمان توسعه تجارت این است که کمک کند تا ساختاری که ۳۵۰ میلیون دلار می‌تواند صادر کند، به ساختاری ۳.۵ میلیارد دلاری تبدیل شود. ما ۱۰ مگا پروژه را شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم تا منابع فعلی کشور را به سمت این محصولات ببریم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: باید به این سمت برویم که کشش صادراتی را مبنا قرار دهیم و با منابع محدودی که در اختیار داریم، در خدمت توسعه صادرات باشیم. با تجربه ۴۰ ساله، می‌توانیم از این پیچ تند نیز به سلامت عبور کنیم؛ به شرط اینکه در این شرایط با هم باشیم و صادرات را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین معضلی که با آن مواجه هستیم و خطرناک‌ترین بخش تحریم متوجه آن بوده، بخش اشتغال است، گفت: این مشکل حل می‌شود. امروز به ارز صادرات نگاه نکنید؛ به این نگاه کنید که چرخه اقتصادی باید کامل شود و این امر تنها با فروش در بازارهای جهانی و برگشت آن در قالب مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات است که می‌تواند چرخ اقتصاد مملکت را به گردش در بیاورد و اشتغال را پویا نگه دارد.


انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید