Performancing Metrics

معافیت نفتی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه تمدید می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 421750
تاریخ انتشار: 29 دی 1397 - 10:10
به گفته تحلیل‌گران گروه مشاوره سیاسی اوراسیا، کاخ سفید احتمالاً معافیت کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید خواهد کرد اما معافیت ایتالیا، یونان و تایوان در همان ماه می (اردیبهشت 98) پایان خواهد یافت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران،گروه مشاوره سیاسی اوراسیا در آمریکا پیش‌بینی کرد که کاخ سفید در ماه می (اردیبهشت 98) معافیت در نظر گرفته شده برای کشورهای واردکننده نفت از ایران را تمدید خواهد کرد.

رویترز به نقل از تحلیل‌گران گروه مشاوره سیاسی اوراسیا که مقر اصلی آن در نیویورک است، پیش‌بینی می‌کنند که آمریکا در ماه می سال جاری میلادی با معافیت مجدد پنج کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران موافقت خواهد کرد اما احتمالاً معافیت ایتالیا، یونان و تایوان –که هم‌اکنون از اجرای تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران معاف هستند- دیگر تمدید نخواهد شد. به گفته این تحلیل‌گران، هدف اصلی آمریکا از معاف کردن دوباره برخی کشورها از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، جلوگیری از افزایش مجدد قیمت نفت است.

واشنگتن در ماه نوامبر با معاف کردن 8 کشور از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، بازار نفت را غافلگیر کرد. این تصمیم غیرمنتظره روند نزولی قیمت نفت که چند هفته قبل از آن آغاز شده بود را شدت بخشید و در نهایت اوپک و متحدانش را بر آن داشت که تولید نفت خود را به‌منظور بازگرداندن توازن به بازار نفت، کاهش دهند.

اگرچه کاهش احتمالی تعداد کشورهای معاف از اجرای تحریم‌های نفتی ایران (از 8 کشور به 5 کشور) پس از ماه می باعث افت بیشتر میزان صادرات نفت ایران و رسیدن آن به حدود 1.1 میلیون بشکه در روز خواهد شد، اما آمریکا که قبلاً مدعی شده بود تولید نفت ایران را ظرف مدت کوتاهی به صفر خواهد رساند، شانسی برای تحقق این ادعا نخواهد داشت.

تحلیل‌گران اوراسیا در این خصوص خاطرنشان می‌سازند: «سایر اولویت‌های ژئوپلیتیکی آمریکا، به‌خصوص مسائل مرتبط با دو خریدار عمده نفت ایران یعنی چین و هند، موجب تعدیل خواسته‌های کاخ سفید برای توقف کامل صادرات نفت ایران خواهد شد. البته با توجه به اینکه دولت حسن روحانی بودجه جدید خود را بر مبنای درآمد نفتی بالایی بسته است، کاهش صادرات نفت ایران [در همان حد پیش‌بینی شده] می‌تواند ضربه سختی به اقتصاد این کشور وارد کند».

صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی اگرچه در ماههای اخیر افت زیادی داشته اما مدت زیادی متوقف نمانده است. هند و چین همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند و کره جنوبی نیز پس از وقفه‌ای چهارماهه، از ماه جاری میلادی واردات میعانات گازی از ایران را از سر خواهد گرفت. ژاپن نیز مترصد آن است که به محض فراهم شدن شرایط برای پرداخت پول نفت ایران، دوباره به جمع مشتریان نفت چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک اضافه شود.

چنان‌که اشاره شد، آمریکا احتمالاً دیگر به دنبال حذف کامل نفت ایران از بازار نخواهد بود زیرا غیبت ایران در بازار نفت موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها خواهد شد و بی‌ثباتی‌های سیاسی را در پی خواهد داشت.

مایک تران، تحلیل‌گر گروه خدمات مالی و بانکداری آر بی سی کپیتال کانادا، در این خصوص می‌گوید: «با توجه به تمایل آشکار دولت ترامپ برای کاهش قیمت نفت و نیز با در نظر گرفتن اینکه راضی کردن کشورهایی مانند چین و هند برای توقف کامل واردات نفت از ایران کار بسیار دشواری است، احتمالاً کاخ سفید از تصمیم خود برای به صفر نشاندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی خواهد کرد».

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید