Performancing Metrics

افزایش قیمت ۱۱ گروه کالایی در دی ماه | اتاق خبر
کد خبر: 421935
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1397 - 21:52
بررسی نرخ گروه های کالایی در دی ماه نشان می دهد، تنها دخانیات نسبت به آذر ماه با کاهش قیمت مواجه شده و ۱۱ گروه کالایی دیگر رشد قیمت داشته اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، اقتصاد ایران در بدو ورود به سال ۹۷ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد که شاید بتوان تحرکات نرخ ارز را مهمترین آنها دانست؛ چراکه طبق گفته کارشناسان، یکی از نتایج هیجانی شدن بازار ارز، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم و صعودی شدن نرخ تورم است.

کارشناسان طی ماه های اخیر همواره بر این مساله تاکید می کنند که باید با کنترل نرخ اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت ها زیر چتر نظارتی دولت، جلوی فرصت طلبی افراد سودجو گرفته شود.

در این میان گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به دی ماه نشان می دهد نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه ای که در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها شاهد رشد ۳ درصدی نسبت به آذر ماه امسال و رشد ۵۶.۱ درصدی نسبت به دی ماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به آذرماه به ترتیب برای خوراکی ها ۳.۱ درصد، نان و غلات یک درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۹.۸ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۰.۸ درصد، ماهی ها و صدف داران ۳.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۸ درصد، روغن ها و چربی ها ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۰.۹ درصد، سبزیجات ۰.۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۳ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه یک درصد بوده است.

همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به دی ماه سال گذشته با رشد چشم گیری مواجه بوده است به گونه ای که به ترتیب برای خوراکی ها ۵۵.۹ درصد، نان و غلات ۲۸.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۷۶.۵ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۷۵.۶ درصد، ماهی ها و صدف داران ۸۲.۵ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۸.۸ درصد، روغن ها و چربی ها ۴۸.۲ درصد، میوه و خشکبار ۷۶.۶ درصد، سبزیجات ۵۱.۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۷.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۰.۷ درصد رشد را شاهد بودیم.

از سویی دیگر قیمت در بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۴ درصدی نسبت به آذر ماه سال جاری و رشد ۴۷.۳ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

همچنین بخش دخانیات نیز اگرچه نسبت به آذر ماه ۳ درصد کاهش قیمت داشته است اما با رشد ۱۳۷.۹ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به طور کلی رشد ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۲.۸ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۱ درصد نسبت به آذر ماه و ۲۴.۲ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به آذر ماه سال جاری و دی ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۳.۱ درصدی و ۷۲.۱ درصدی رو به رو بوده است.

بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۲.۲ و ۱.۹ درصد نسبت به آذرماه و ۲۳.۲ و ۳۹.۲ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۱.۷ درصد نسبت به آذر ماه و ۶۷ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید